نورپردازی

سیم و کابل برق از چه فلزی ساخته می شود؟

سیم و کابل برق از چه فلزی ساخته می شود؟

آیا می دانید سیم و کابل برق از چه فلزی ساخته می شود؟ آیا با سیم و کابل آشنایی کاملی دارید و حوزه های کاربردی آن را می شناسید؟ صنعت برق یکی از صنایع بسیار مهم است که فعالیت بسیاری از صنایع و حوزه ها نیز با بنیان چنین صنعتی روبه راه است‌. در واقع صنعت برق خود یکی از اصلی ترین و مهمترین منابع تامین انرژی مورد نیاز برای فعالیت دیگر صنایع می باشد. حال اینکه در این صنعت جهت انتقال برق، از لوازم ک تجهیزات بسیار متداولی استفاده می کنند. که هر کدام از آن قطعات بر پایه و اساسی بنیان شده اند. سیم و کابل، هر دو جزو مهمترین لوازمی هستند که در صنعت برق از آن ها به منظور انتقال جریان الکتریکی برای تامین نیروی مورد نیاز بسیاری از حوزه ها استفاده می کنند. اما شما درباره این دو محصول کاربردی تا چه حد اطلاعات دارید؟

آیا می دانید جنس هادی و عایق این دو محصول از چیست؟ یا حتی با مفهوم و کارآیی هر یک آشنایی دارید؟ می دانید سیم و کابل برق از چه فلزی ساخته می شود؟ برای کسب اطلاعات بیشتر بهتر است ابتدا درباره هر یک به صورت جداگانه اطلاعاتی کسب کنیم.

سیم و کابل برق از چه فلزی ساخته می شود؟

سیم و کابل، این دو به منظور هدایت جریان الکتریکی به کار می روند. و هدایت جریان نیز توسط رشته سیم های فلزی یا هادی جریان الکتریکی اتفاق می افتد. که توسط لایه پلاستیکی به عنوان عایق پوشش داده می شوند. اما می دانید این رسانا یا هادی جریان از چه جنسی هستند؟ یا سیم و کابل برق از چه فلزی ساخته می شود؟ بی شک که همه فلزات هادی جریان الکتریکی هستند. و در انتقال جریان برق نقش خواهند داشت. اما می توان گفت که میزان قدرت انتقال تمامی فلزات رسانای برق به یک اندازه می باشد؟ قطعا خیر، چرا که سطح انتقال جریان و میزان ولتاژ رساناهای برق با یکدیگر متفاوت است. و در میان تمامی فلزات معمولا مس قدرت انتقال بیشتری دارد. و به همین جهت برای ساخت سیم و کابل بیشتر از مس استفاده می کنند.

معمولا سیم مسی جریان الکتریسیته را به راحتی انتقال می دهد که در صنعت برق از مس ها با درصد خلوص گوناگونی استفاده می کنند. این درجه خلوص یک معیار مناسب برای سنجش میزان خالصی محصول است. و با افزایش خالصی قطعا میزان قدرت انتقال جریان الکتریکی نیز افزایش پیدا می کند‌. مس ها در برابر تمامی اثرات جوی به خوبی مقاومت دارند. و انعطاف و شکل پذیری آن ها نیز بالاتر می باشد.

اما از آلومینیوم نیز در صنعت برق به عنوان یک رسانای برق استفاده می کنند که قیمت کمتر و وزن مخصوص بیشتر نسبت به مس دارد. اما آلومینیوم در برابر رطوبت به اندازه مس مقاومت ندارد. و ممکن است اکسید شود. و حتی انعطاف پذیری کمتری نسبت به مس خواهد داشت. پس در پاسخ سیم و کابل برق از چه فلزی ساخته می شود می توان گفت از تمام رساناها می توان برای ساخت این دو محصول استفاده کرد. اما باید برای کاربرد فلزات تمامی شرایط را در نظر داشت.

سیم و کابل برق از چه فلزی ساخته می شود؟

سیم و کابل برق از چه فلزی ساخته می شود؟

 

سیم برق

سیم ها یکی از مهمترین لوازم الکتریکی در صنعت برق هستند که از آن ها جهت هدایت جریان الکتریکی با کمک فلزهای رسانایی استفاده می کنند. این فلزهای رسانای سیم ها با کمک یک روکش پلاستیکی تحت عنوان عایق پوشانده شده اند.‌ شاید بپرسید سیم و کابل برق از چه فلزی ساخته می شود که برای پاسخ به این سوال گزینه های بسیار زیادی وجود دارند. اما سیم ها به عنوان یک رسانای الکتریکی انواع مختلفی دارند که در جریان و سطح مقطع های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. سیم های رشته و سیم های مفتولی انواع مختلفی از سیم ها هستند که مدل رشته ای آن از چندین رشته سیم نازک و مدل های مفتولی آن تنها از یک رشته تشکیل می شوند. هر کدام از این سیم ها با توجه به رشته های کاربردی و جنس رسانا، دارای انعطاف پذیری هستند.

حال اینکه این تنوع زیاد، کاربرد سیم ها را نیز افزایش می دهد و برای استفاده در هر حوزه از سیم های متداولی با ولتاژ مخصوصی می توان استفاده نمود. اما به طور کلی، سیم ها را در تمام دسته بندی هایی که هستند، جزو بهترین لوازم کاربردی می توان برشمرد که بدون آن ها هرگز انتقال جریان رخ نخواهد داد. اگرچه جدا از سیم، کابل ها نیز برای انتقال جریان برق هستند. اما کابل برای استفاده در صنایع مختلف محدودیت دارد. و نمی توان گفت از کابل ها می توان برای همه حوزه ها استفاده نمود. اگرچه با پیشرفت علم، شاهد ظهور تجهیزات و لوازم بسیار کاربردی تر با قدرت انتقال بیشتر، همچنین قابلیت بهتر هستیم.

کابل برق

یکی دیگر از انواع رساناهای الکتریکی، شامل کابل ها است که از آن ها برای انتقال جریان الکتریکی استفاده می کنند. کابل از چندین رشته سیم به هم تنیده تشکیل می شود که برای هدایت هر نوع جریان برق ضعیف، متوسط و قوی به کار برده می شود. هادی الکتریکی کابل یا همان رشته سیم های کابل داخل یک غلاف جمع شده اند که نقش عایق کابل را بر عهده دارد. اگر بخواهیم تعریف بهتری از کابل ارائه دهیم، باید گفت که‌ کابل ها از دو قسمت اصلی رسانا و عایق ساخته می شوند و با توجه به پارامترهایی نظیر میزان سطح ولتاژ، نوع کارآیی، رسانا و حتی تعداد رشته های کابل آن را تقسیم بندی می کنند. اگر بخواهیم به پاسخ سوال سیم و کابل برق از چه فلزی ساخته می شود جواب دهیم، در پاسخ جواب های بسیار زیادی مطرح‌ می شوند.

چرا که فلزات بسیاری رسانای جریان برق هستند اما اهمیت اینکه رسانایی کدام فلز بهتر و بیشتر است، مورد اهمیت می باشد. چرا که هدایت جریان الکتریکی توسط هادی‌ صورت می گیرد و قطعا جنس هادی در چگونگی انتقال و شدت آن تاثیرگذار خواهد بود. این هادی ها با کمک عایقی پوشانده می شوند تا از انتقال جریان به لوازم‌ الکتریکی و انسان جلوگیری شود. کابل ها نیز با توجه به نوع کاربرد، انواع مختلفی دارند، به گونه ای که نمی توان از هر کابلی برای هر صنعتی استفاده نمود.‌ چرا که هر یک از این کابل ها با مشخصات خاصی تنها به منظور استفاده برای مکان های خاصی طراحی شده اند و شاید قابلیت انتقال جریان با ولتاژ کم یا زیاد را متناسب با نوع نیاز مکان نداشته باشند.

سیم و کابل برق از چه فلزی ساخته می شود؟

تفاوت کابل و سیم برق

قبل از اینکه بدانیم سیم و کابل برق از چه فلزی ساخته می شود بهتر است ابتدا درباره تفاوت این دو آشنا شویم. همانگونه که اشاره شد. سیم و کابل هر دو به منظور انتقال جریان الکتریکی ساخته می شوند. اما می توان گفت که هر دو این لوازم یک کاربرد دارند. و می توان از آن ها در یک مکان مشترک و برای یک نوع کاربرد استفاده کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که سیم ها یک جزئی از کابل محسوب می شوند. چرا که کابل ها از چندین رشته فلزی به وجود می آیند.

از طرفی کاربرد سیم ها بسیار گسترده تر از کابل ها است. و همین وسیع بودن دامنه استفاده سیم ها خود یک برتری نسبت به کابل ها محسوب می شود. از دیگر تفاوت های سیم و کابل می توان به:

  • قیمت سیم و کابل هر دو بر اساس مشخصات و دیگر پارامترهای هر یک مشخص می شود و قطعا با توجه به این موضوع قیمت متفاوتی هم خواهند داشت. پس قطعا قیمت کابل و سیم با یکدیگر متفاوت خواهد بود‌.
  • نوع کاربرد سیم و کابل نیز از دیگر پارامترهایی است که بین این دو محصول تمایز ایجاد می کند. چرا که هر یک از این دو را بر حسب نوع ولتاژ، مقاومت، تعداد رشته سیم ها و … در صنایع مختلف مورد استفاده قرار نی دهند.
  • میزان‌ مقاومت کابل ها نسبت به سیم ها بسیار بیشتر است. همانگونه که اشاره شد، کابل معمولا از چندین رشته سیم تشکیل شده و توسط یک غلافی پوشش داده می شود. پس با توجه با این موارد می توان گفت مقاومت کابل ها بیشتر و به همین منظور هم بیشتر در خارج از ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

تمایز میان کابل و سیم

  • میزان ولتاژ سیم ها و کابل ها نیز با یکدیگر کاملا متفاوت هستند. همانگونه که اشاره شد. سیم جزئی از کابل محسوب شده و قطعا با توجه به اینکه کابل ها از چند رشته سیم تشکیل می شوند.. ولتاژ بیشتری هم خواهند داشت.
  • دیگر تمایز میان کابل و سیم شامل مقدار انتقال قدرت است. که این‌ میزان انتقال قدرت به ولتاژ هر یک از این محصولات بستگی دارد.
  • شکل ظاهری سیم و کابل با یکدیگر متفاوت است. و این اختلاف ظاهری به گونه ای است که به راحتی می توان از روی ظاهر این دو رو تشخیص داد. معمولا سیم ها بسیار نازکتر از کابل هستند. و به همین منظور نرمش و انعطاف پذیری سیم ها نیز بیشتر خواهد بود. چرا که با افزایش قطر قطعا میزان انعطاف پذیری نیز کاهش پیدا می کند.
  • از سیم ها برای تمام قسمت های داخلی ساختمان می توان استفاده کرد. اما کابل محصولی نیست که بتوان از آن برای انتقال جریان در داخل ساختمان استفاده نمود. کاربرد کابل ها بسیار وسیع تر و گسارده تر از آن چیزی است که سیم ها دارند. به عنوان مثال، از سیم‌ ها می توان برای تجهیزات و دستگاه های الکتریکی در ابعاد کوتاهی به منظور انتقال جریان برای کارکردهای متفاوت استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *