نورپردازی

کم نور شدن لامپ ال ای دی

درباره علت کم نور شدن لامپ ال ای دی و روش های جلوگیری از آن تا چه حد اطلاعات دارید؟ آیا می توان با به کارگیری روش های مفید مانع از این عمل شد؟ علم به اندازه ای پیشرفت کرده که هم‌ اکنون برای هر گونه مشکلی ما چندین راهکار مناسب می توانیم استفاده کنیم. لامپ های کم مصرف، یکی از پر فروش ترین و البته بهترین لامپ های کاربردی در بازار هستند که کیفیت عالی دارند.

هم‌ اکنون سطح فروش این دسته از لامپ ها در بازار بسیار زیاد است و دلیل این حجم از تقاضا تنها مزیت های این لامپ ها می باشد. اما با تمام این پارامترهای مهم باید هنگام‌ خرید به کیفیت لامپ توجه کنید. و در ثانی در نگهداری و استفاده درست از آن نیز کوتاهی نکنیم. گاهی اوقات به دلایل مختلفی ممکن است این لامپ ها به مرور کم نور شوند که در این صورت چاره ای برای این مشکل اندیشیده اند. قطعا شما درباره کم نور شدن لامپ ال ای دی و راه های جلوگیری از آن اطلاعاتی ندارید؛ پس برای کسب مطالب مفیدی در این باره بهتر است ادامه متن را با دقت بالا بخوانید.

دلایل مهم کم نور شدن لامپ ال ای دی

لامپ های ال ای دی پر فروش ترین نوع لامپ هایی هستند که در تمام خانه ها حداقل یک عدد از این محصول وجود دارد. چرا که این دسته از لامپ ها کم مصرف هستند و طول عمر بسیار بالایی نیز دارند. با وجود تمام مشخصات عالی و مزیت های کاربردی ال ای دی، باید گفت که این لامپ‌ ها قیمت بالاتری نسبت به دیگر لامپ‌ های معمولی خواهند داشت. طول عمر بالا و کیفیت نوردهی مناسب این قیمت ها را جبران می کند این کیفیت کارآیی به کیفیت خود محصول نیز بستگی دارد که در خرید بهترین لامپ صد درصد خود شما دخالت دارید.

اما پس از خرید، نحوه استفاده و نگهداری از لامپ است که بر کیفیت نوردهی و طول عمر مفید آن تاثیر خواهد گذاشت. در صورت عدم نگهداری درست ممکن با مشکل کم نور شدن لامپ ال ای دی مواجه شویم. اما چه دلایلی و چه عواملی هستند که باعث کم نور شدن لامپ ال ای دی خواهند شد؟

  • مهمترین دلیل کم نور شدن لامپ ال ای دی کاهش کارایی و عملکرد این لامپ ها است. عبور جریان الکتریکی در مدت زمان طولانی باعث کاهش کیفیت نوردهی این لامپ ها می شود.
  • دیگر پارامتر مهم و تاثیر گذار که طول عمر مفید لامپ را کاه می دهد قرار گرفتن در دمای نامناسب است. چنانچه این لامپ ها را در دماها بسیار گرم یا خیلی سرد قرار دهید، به مرور آسیب دیده و کم نور می شوند. معمولا هم با قرار گرفتن مستقیم در معرض وسایل گرمایشی و سرمایشی با چنین مشکلاتی مواجه خواهند شد.
  • یکی از دلایل تخصصی کم نور شدن لامپ ال ای دی استفاده از تراشه ای دی ای نا مرغوب برای این لامپ ها است. این تراشه ها به عنوان قطعات مهم وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به نور را دارند. چنانچه این تراشه ها کیفیت خوبی نداشته باشند و یا به مرور آسیب ببیند کیفیت نور لامپ نیز کاهش پیدا می کند.

علت اصلی کم نور شدن لامپ‌ ال ای دی

  • دیگر قطعات مهمی که در کم نور شدن ال ای دی تاثیر دارند فسفرهای ال ای دی هستند. چرا که بازده نوری این دسته از لامپ ها با نوع راندمان کوانتومی فسفر آن ها یک رابطه مستقیم خواهد داشت. حال با افزایش میزان راندمان، بازده نوری نیز افزایش پیدا می کند.
  • یکی از دلایلی که شاید کمتر کسی به آن فکر کند. مشکل ساختاری یک لامپ است. ساختار طراحی شده لامپ ها در کیفیت نوری که ساطع می کنند بسیار اهمیت دارد، پس باید گفت که تمامی قطعات یک لامپ در عملکرد بهینه آن تاثیرگذارند. هرگونه مشکلی در ساختار و اتصال قسمت های داخلی لامپ بر میزان نوردهی آن تاثیر می گذارد.
  • عدم کنترل مقاومت و همچنین میزان جریان ورودی نیز از دیگر پارامترهایی هستند که نور لامپ‌ را به مرور کاهش می دهند. جریان برق به اندازه ای قوی است که ممکن است روی روشنایی و یا نور لامپ تاثیر بگذارد و با افزایش بیش از حد ولتاژ شدت نور لامپ ال ای دی نیز تحت تاثیر قرار بگیرد.حال اگر ولتاژ به شدت افزایش پیداکند قطعا مقدار مقاومت لامپ نیز کاهش پیدا خواهد کرد و با کاهش مقاومت لامپ بسیار پر نور می شود که با وجود این مسئله به مرور شاهد کم نور شدن لامپ ال ای دی هستیم.
  • یکی دیگر از دلایل اصلی که روی کم نور شدن لامپ تاثیر می گذارد قرار ندادن آن در قاب مناسب است. این قاب ها به صورت بسته هستند و مانع از عبور جریان هوا می شوند. با ورود جریان هوا به داخل لامپ نیز کیفیت نوردهی آن تحت تاثیر قرار می گیرد. به همین منظور توصیه می شود هنگام خرید به جای بررسی قیمت به کیفیت توجه کنید و حتما هم به سراغ برندهای معتبر بروید‌.
کم نور شدن لامپ ال ای دی

کم نور شدن لامپ ال ای دی

تعمیر کم نور شدن لامپ کم مصرف

تعمیر لامپ‌های کم مصرف کم نور ممکن است به دلیل چند علت مختلف باشد. در اینجا چند مرحله‌ای برای تعمیر یک لامپ کم مصرف با کم نوری ذکر شده است:

  1. استفاده از لامپ جدید: اگر لامپ کم مصرف بسیار کم نور شده است و مدت زمان زیادی استفاده شده، ممکن است به دلیل اتمام عمر مفید خود باشد. در این صورت، بهتر است یک لامپ جدید خریداری کنید.
  2. بررسی اتصالات: اطمینان حاصل کنید که اتصالات لامپ به درستی انجام شده باشند. چک کنید که لامپ به درستی در سوکت قرار گرفته باشد و هیچ گونه شکستگی یا خطا در اتصالات نباشد.
  3. تنظیمات دیمر: اگر از دیمر برای کنترل نور استفاده می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که تنظیمات دیمر به درستی انجام شده باشد. لامپ‌های کم مصرف ممکن است با دیمرهای مخصوص ناهماهنگ باشند.
  4. تست با سوکت دیگر: لامپ را در یک سوکت دیگر تست کنید. اگر در یک سوکت خاص مشکل دارد، ممکن است مشکل از سوکت باشد.
  5. پاکسازی لامپ: گرد و غبار و الکترودهای کم مصرف ممکن است باعث کاهش نوردهی شوند. لامپ را با یک پارچه تمیز و نرم پاک کرده و دوباره تست کنید.
  6. بررسی ولتاژ: ولتاژ برق شبکه را بررسی کنید. نوسانات و مشکلات در ولتاژ می‌توانند به کاهش نوردهی لامپ کمک کنند.
  7. استفاده از یک آمپلیفایر: اگر سیگنال برق ضعیف است، می‌توانید از یک آمپلیفایر کمک بگیرید تا سیگنال را تقویت کند.
  8. استفاده از گارانتی: اگر لامپ هنوز در دوره گارانتی قرار دارد، بهتر است با تولیدکننده تماس بگیرید و از خدمات گارانتی استفاده کنید.

در صورتی که مشکل باز هم ادامه دارد یا شما نمی‌توانید مشکل را تشخیص دهید، بهتر است به یک تکنسین الکتریکی محلی مراجعه کنید تا مشکل را بررسی و تعمیر کند.

پارامترهای اصلی افزایش نوردهی لامپ ال ای دی

لامپ های ال ای دی، هم‌ اکنون یکی از انواع لامپ های پر مصرف در بازار هستند. این لامپ ها به سبب مزیت های بی شماری که دارند، بسیار محبوب بوده و مورد توجه کاربران می باشند. تنوع این محصول نیز بسیار زیاد است و برای استفاده هر نوع شرایطی این لامپ ها را با مزایا و مشخصات خاصی طراحی کرده اند.

مهمترین مزیت این دسته از لامپ ها طول عمر مفید آن ها می باشد. لامپ های کم مصرف به تناسب دیگر انواع لامپ ها دارای طول عمر بسیار بالایی هستند. تا به حال از خود پرسیده اید که دلیل افزایش طول عمر لامپ های ال ای دی چیست؟ این لامپ ها با تمام مزایا و مشخصات گاهی ممکن است تحت شرایطی کم نور شوند. کم نور شدن لامپ ال ای دی نیز دلایل خاص خود را خواهد داشت. اما باید گفت که عوامل بسیار متعددی طول عمر مفید یک لامپ را تحت تاثیر قرار می دهند که برخی از آن ها عبارتند از:

  • اولین و مهمترین پارامتر افزایش طول عمر یک لامپ کیفیت است. از هر مدل لامپی در بازار صدها برند وجود دارد که قطعا کیفیت لامپ های تولید تمام کمپانی ها یکی نیست. اگر نمی خواهید با مشکل کم نور شدن لامپ ال ای دی به مرور زمان مواجه شوید، به هنگام خرید به برند توجه نمایید. که در این راستا ما لامپ نمانور را توصیه می کنیم
  • شرایط آب و هوایی و یا عوامل محیطی روی طول عمر لامپ ال ای دی بسیار تاثیر دارد. یکی از مهمترین عواملی هم که طول عمر مفید این لامپ ها را تحت تاثیر می گذارد رطوبت است. رطوبت به مرور زمان باعث پوسیدگی قطعات لامپ می شو. چنانچه شما می خواهید برای یک‌ مکان با رطوبت لامپ بخرید باید به سراغ لامپ های ضد آب بروید.

پارامترهای مهم در افزایش طول عمر لامپ led

  • لامپ ها مشکل از درایور و کنترل‌ کننده‌ هستند که این دو قطعه مهم در لامپ ال ای دی نقش جریان الکتریکی مورد نیاز را برای تولید نور تامین می کنند. حال اگر این دو قطعه آسیب ببینند با کم نور شدن لامپ ال ای دی مواجه خواهید شد.
  • لامپ های ال ای دی صدها طرح و مدل دارند که هر کدام با مشخصات خاص تولید شده اند. شما باید سعی کنید حتما یک‌ لامپ متناسب با شرایط خود انتخاب نمایید. به عنوان مثال برای فضاهای بیرونی شما لامپی را می خواهید که در برابر تمام شرایط آب و هوایی مقاومت داشته باشد و این لامپ باید از کیفیت بی نظیری برخوردار گردد. اما درصورتی که لامپ های مناسب فضاهای داخلی کیفیت لامپ های خارجی را ندارند. یا حتی شما برای سرویس بهداشتی خود به یک لامپ کوچک با نور مناسب نیاز دارید آیا می توانید از یک پروژکتور بزرگ برای این محل استفاده نمایید یا برعکس برای یک سالن بزرگ یک لامپ‌ کوچک به کار ببرید.
  • یکی دیگر از عوامل مهم مدیریت گرما و کنترل گرمای تولید شده توسط لامپ می باشد. هر نوع لامپی مناسب استفاده تا یک دمای خاص است و در صورت قرار گرفتن در محدوده دمایی بالا ممکن است بسوزد. یا حتی یک لامپ تا یک حد مشخصی می تواند روشن بماند و ممکن است در اثر استفاده بسیار طولانی مدت از آن آسیب ببیند. یکی از دلایل اصلی کم نور شدن لامپ ال ای دی به مرور نیز همین مشکل خواهد بود.

کم نور شدن لامپ ال ای دی

نتیجه

پیشرفت علم در همه جا حرف اول را می زند و نقش آن به گونه ای پر رنگ است که در همه جا می درخشد. توسعه و رشد در تمامی زمینه ها را مدیون تکنولوژی و فناوری هستیم. حتی در زمینه تولید محصولاتی نظیر انواع لامپ ال ای دی که با روی کار آمدن آن ها، صنعت روشنایی رنگ تازه ای به خود گرفت. این لامپ ها اگرچه بهترین لامپ با طول عمر بسیار بالا هستند؛ اما ممکن است به مرور تحت تاثیر شرایط مختلفی کم نور شوند که در این صورت نیز باز هم‌ پای علم در میان است. امروزه برای جلوگیری از کم نور شدن لامپ ال ای دی نکات بسیار زیادی را مورد توجه قرار می دهند. و حتی می توان به راحتی اقدام به تعمیر مشکل آن کرد.

با تمام این جزئیات ذکر شده باید گفت که بهترین پارامتر مهم داشتن یک لامپ درجه یک و بی نقص، خرید لامپ تولید کمپانی های مطرح بازار است. برای خرید یک لامپ ال ای دی خوب و باکیفیت نیز بهتر است به مراکز فروش معتبر دسترسی پیدا کنید. فروشگاه برقیجات، بهترین مرکز فروش انواع لوازم برقی در کشور است که بهترین انواع لامپ های ال ای دی را با مناسب ترین قیمت ها روانه بازار می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *