نورپردازی

انواع کابل خشک و مزیت استفاده از آنها

انواع کابل خشک

آیا می دانید کابل خشک چیست؟ با انواع کابل خشک، مزیت استفاده و یا کاربرد آن آشنایی دارید؟ کابل ها یکی از انواع محصولات بسیار پر کاربرد در صنعت برق هستند. این محصول بر اساس پارامترهای مختلفی تقسیم بندی می شود. که هر یک از آن ها با قابلیت ویژه در صنایع مختلف استفاده می شوند. کابل برق ها جهت انتقال جریان الکتریسیته و در برخی موارد جهت انتقال داده به کار می روند. و از این رو بسیار قابل اهمیت می باشند.

یک کابل نقش بسیار مهمی در صنایع مختلف دارد. و در صورت نبود آن قطعا فرآیند چرخش اکثر کارخانجات و صنایع نیز متوقف می شود. کابل خشک هم یکی از انواع کابل های کاربردی در صنعت بوده که از جنس آلومینیوم یا مسی است. و توسط یک پوشش عایق محافظت می شود. این کابل همانگونه که از نامش پیداست خشک بوده و از یک یا چند رشته مفتول تشکیل می شود. مزیت های این نوع کابل بسیار زیاد است. و همین مزایا بر کاربرد آن می افزاید. برای آشنایی بیشتر با کابل خشک ادامه مطالب را بخوانید.

انواع کابل خشک

همانگونه که اشاره شد، کابل خشک یکی از انواع کابل های بسیار پر کاربرد در صنعت برق است. که مصارف تخصصی بسیار بالایی دارد. مشخصات ویژه و کیفیت عالی آن باعث تمایز این نوع کابل با دیگر انواع کابل ها شده و کاربرد آن را نیز افزایش می دهد. این نوع کابل ها متشکل از یک یا چند مفتول سیمی هستند. که تمامی این رشته های سیمی به صورت یکدست در هم تنیده اند. و به صورت کلی در حالت یک رشته در آمده اند.

به سبب تک سیمی بودن این نوع کابل ها به آن ها کابل های تک رشته ای می گویند که همین تک رشته بودن باعث افزایش قدرت جریان بالای برق در ان ها می شود. انعطاف پذیری در این نوع کابل ها پایین است و بیشتر مناسب استفاده در زمین هستند. کابل خشک نیز همانند دیگر انواع کابل های موجود در بازار بر اساس پارامترهای بسیار مختلفی تقسیم بندی می شود‌.

هر یک از این کابل ها با توجه به مشخصات خاصی که دارند در مصارف خاصی مورد استفاده قرار می گیرند، درواقع این کیفیت و قابلیت نوع کابل است که کاربرد آن را مشخص می کند. برخی از انواع کابل های خشک عبارتند از:

  • کابل سیم خشک ۱/۵

یکی از انواع کابل های خشک بسیار پر کاربرد کابل نمره ۱.۵ است. که این نوع کابل مجهز به هادی مسی با  روکش pvc است. اندازه این نوع کابل خشک ۱/۵ بوده و قابلیت تحمل دمای۷۰ درجه سانتی گراد را دارد.

  • کابل خشک ۱۰*۱

یکی دیگر از انواع کابل های خشک مطرح بازار کابل خشک نمره ۱.۱۰ است که این نوع کابل کاربرد زیادی در صنعت سیم کشی داخلی تابلوها دارد.

با توجه به مقاومت و کیفیت بالایی کا این کابل ها دارند از آن ها برای استفاده در زیر گچ و داخل لوله های خرطومی استفاده می کنند. قیمت این نوع کابل خشک بسیار مقرون بصرفه است.

انواع کابل خشک

انواع کابل خشک

انواع کابل های خشک پر کاربرد در بازار

  • کابل خشک ۱۶*۱

دیگر انواع کابل خشک موجود در بازار کابل هایی با نمره ۱.۱۶ هستند که این نوع کابل ها دارای مزایای بی شماری می باشند. جنس هادی این کابل از مس بوده و دارای سطح مقطع هادی ۱۶ میلی متر است. بهترین و مقاوم ترین نوع کابل خشک در بازار محسوب می شوند.

  • کابل ۱۶ ارت خشک

کابل های نمره ۱۶ ارت دار خشک جزو پر فروش ترین انواع کابل ها در بازار هستند. این کابل ها دارای وزن نسبتا سبکی می باشند، به گونه ای که وزن یک متر از آن ها حدود ۱۴۴ گرم است. این نوع کابل بیشتر مناسب استفاده برای چاه ارت می باشد.

  • کابل ۲۵ ارت خشک

کابل های ۲۵ ارت خشک را می توان جزو کابل های مطرح در بازار برشمرد که از ۷ رشته سیم مسی تشکیل می شوند. این نوع کابل خشک نیز مناسب استفاده در چاه ارت است که هر متر آن ۲۲۵ گرم می باشد.

  • کابل ۳۵ ارت خشک

دیگر انواع کابل های خشک شامل کابل نمره ۳۵ با ۷ رشته سیم است که با یک صفحه ارت مسی ۵۰*۵۰ برای چاه ارت به کار می رود.

  • کابل ۵۰ ارت خشک

کابل ارت نمره ۵۰ با ضخامت بالاتر از دیگر انواع کابل های خشک دارای انعطاف پذیری بالایی است.

این نوع کابل خشک را معمولا در انواع رنگ های سبز و زرد به تولید می رسانند که توسط یک روکش مناسب از جنس pvc پوشش داده می شود.

  • کابل ۷۰ ارت خشک

یکی از انواع کابل خشک که از ۱۹ رشته سیم مسی تشکیل می شود، شامل کابل نمره ۷۰ ارت می باشد. وزن هر متر از این کابل برابرد۶۳۰ گرم است و انعطاف پذیری مناسب و سختی بالا باعث افزایش کاربرد آن در صنایع مختلف می شود.

کاربرد کابل خشک

کابل ها مهمترین لوازم الکتریکی در صنعت برق هستند. که بر اساس نوع ساختار، کاربرد، ابعاد، کیفیت، برند و … به انواع مختلفی تقسیم می شوند. کابل های خشک یکی از انواع کابل های بسیار پر کاربرد در بازار هستند که از یک یا چند رشته مفتول مسی تشکیل می شود. این رشته ها به‌ صورت منظم در کنار یکدیگر قرار می گیرند و این تک رشته بودن سیم های کابل، رسانایی آن را تا حد زیادی افزایش می دهد.

این دسته از کابل ها را در بازار با نام کابل ثابت و غیرقابل انعطاف می شناسند که سر سختی بالایی دارند. معمولا در مصارفی که به کابل هایی با تحرک و انعطاف پذیری زیاد نیاز نباشد، این دسته از کابل ها نورد استفاده قرار می گیرند. شیوه نصب در این نوع کابل ها ثابت است و با توجه به همین پارامتر آن ها را نیز تقسیم‌ بندی می کنند‌.

به عنوان مثال، دسته ای از انواع کابل های خشک به نام کابل‌ های برق NYY هستند. که توسط یک لایه زره محافظ پوشش داده می شوند جنس زره این دسته از کابل ها از مس یا آلومینیوم است. و دارای قیمت مناسبی هم هستند. در این نوع کابل ها استاندارد VDE لحاظ می شود و از نظر ایمنی مقاومت بسیار بالایی دارند.

نوع دیگر این کابل ها نیز کابل خشک NYRY است. این دو نوع کابل خشک در اندازه و ابعاد گوناگونی تولید می شوند. کابل NYRY به دلیل ساختار خاصی که دارد، بیشتر مناسب استفاده برای تأمین برق در شبکه‌ های هوایی در ، داخل و خارج انواع مجتمع ها است. کاربرد این کابل ها بیشتر در ساختمان‌ سازی و برج‌ سازی است .و اگر توجه کنید اکثر سیم‌ کشی ساختمان از این نوع کابل ها می باشد. این نوع کابل حتی  در صنعت هم به کار می رود. اما مهمترین مزیت کاربردی این نوع کابل ها قابل استفاده بودن ان در تمام محیط های خشک و مرطوب است.

انواع کابل خشک

انواع کابل خشک

نکات مهمی درباره انواع کابل خشک

کابل خشک، یکی از صدها نوع کابل موجود در بازار است که دارای تنوع بسیار زیادی از لحاظ ابعاد می باشد. تنوع بالا و کیفیت و مقاومت زیاد کابل خشک، باعث افزایش سطح کاربرد این محصول در مصارف صنعتی مانند سیستم توزیع برق می شود.

این کابل ها به سبب ساختار بسیار خاصی که دارند برای نصب و کار با آن ها نیاز به تخصص و مهارت بسیار بالایی می باشد. این نوع کابل ها در ساختمان سازی بایستی حتما زیر گچ و در لوله ها استفاده نمود.

  • این کابل ها توسط پوشش پی وی سی بسیار مقاومی عایق شده اند و دارای استحکام بالایی هستند. مقاومت و عایق مناسب این نوع کابل به آن ها اجازه کاربرد در محیط های خشک و مرطوب را می دهد.
  • این کابل ها از لحاظ ولتاژ دارای تقسیم بندی هستند. که با ولتاژ نامی ۳۰۰ تا ۵۰۰ و مقاطع مختلف ۰.۵ و ۰.۷۵ ۱ میلی متر مربع در بازار وجود دارند. اما اگر بخواهید از کابل های بیشتر از یک میلی‌ متر مربع استفاده کنید، باید بدانید ولتاژ این دسته از کابل ها ۴۵۰ و ۷۵۰ ولت است و تا اندازه ۱۰ و سطح مقطع ۱۰ میلی‌ متر مربع خواهد بود.
  • کابل خشک با قطر ۱.۱۳ میلی متر تا سایز ۱۰ به میزان ۳.۵۷ میلی متر به تولید می رسد.
  • این دسته از کابل‌ های پر فروش را از نظر روش تولید در دو حالت فابریک و غیر فابریک می سازند. در نمونه های فابریک از روش نازک نمودن و کشش میلگرد برای ساخت کابل استفاده می کنند. اما در حالت غیر فابریک این کابل ها را با کمک تسمه‌ های فلزی می سازند.
  • مقاومت بالای این نوع کابل ها از جنس هادی آن ها سرچشمه می گیرد. که این جنس در از مس آنیل شده است. همچنین عایق این کابل ها از جنس pvc می باشد که بر استحکام کابل خشک می افزاید.

نتیجه

کابل ها یکی از مهمترین نیازهای مهم و اساسی ما در صنایع مختلف هستند که بیش از صد نوع تنوع از لحاظ ساختار، کیفیت، برند، طرح، کاربرد و … دارند. کابل های خشک مجموعه ای از انواع کابل های بسیار پر کاربرد در صنعت به شمار می روند. که همانگونه که از نامشان پیداست، خشک بوده و دارای انعطاف پذیری نسبتا کمی هم هستند.

همین انعطاف پذیری کم باعث می شود تا از ان در اکثر مصارف استفاده نشود. اما سختی و قدرت هدایت جریان الکتریکی در کابل خشک بسیار زیاد است‌.‌از طرفی کابل هوی خشک تنوع بسیار زیادی دارند، همین تنوع و سختی و مقاومت باعث می شود تا در اکثر مصارف به ویژه سیم کشی ساختمان از آن ها استفاده نمود. مقاومت بالای این کابل ها در برابر حرارت و یخ زدگی استفاده از آن را در تمام شرایط آب و هوایی مهیا می سازد.

اما نکته مهم‌ کیفیت خرید کابل خشک است که به منظور دسترسی به بهترین کابل درجه یک بازار نیز باید به مراکز معتبر فروش لوازم برقی مراجعه نمود. فروشگاه برقیجات، بهترین و معتبرترین مرکز فروش انواع کابل خشک درجه یک در کشور به شمار می رود که به صورت آنلاین فعالیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *