نورپردازی

تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی و نحوه محافظت از آنها

تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی

آیا با تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی و نحوه محافظت از آن ها آشنایی دارید؟ آیا می دانید با قطع شدن برق، لوازم خانگی چه صدمه ای خواهند دید؟ لوازم خانگی شامل دستگاه های الکتریکی هستند؟ لوازم الکتریکی محصولاتی هستند که تغذیه آن ها از طریق انرژی الکتریکی تامین می شود. و به همین منظور است که قطع شدن برق روی آن ها تاثیر خواهد گذاشت.

حال اینکه لوازم برقی شامل انواع دستگاه های مختلفی نظیر یخچال، تلویزیون، لباسشویی، آبمیوه گیری و یا چرخ گوش هستند. برخی از این لوازم همانند یخچال دائماً جهت عملکرد خود به پریز متصل خواهند بود. یا لوازم دیگری نیز چون تلویزیون و یا لباسشویی در ساعات زیادی از روز جهت عملکرد به انرژی الکتریکی نیاز دارد. اما اینکه تاثیر برق و لوازم خانگی و نحوه محافظت از آنها چگونه است خود یک مبحث طولانی است. که در ادامه درباره آنها توضیحات کامل تری را ارائه خواهیم داد.

تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی و نحوه محافظت از آنها

قطع شدن برق یکی از معضلات الکتریکی است که می تواند روی تمام لوازم برقی تاثیر بگذارد. لوازم برقی که به جریان الکتریسیته متصل هستند. که در صورت قطعی جریان برق تا زمان متصل شدن آن این دستگاه ها خاموش شده و کار نخواهد کرد. معمولاً هم در فواصل گرم سال به منظور افزایش مصرف بسیاری از لوازم الکتریکی نظیر کولرها این قطعی برق به شدت اتفاق می افتد. و در اکثر شهرها شاهد قطع شدن زیاد جریان برق هستیم.

قطعی برق را با نام نوسان برق نیز می توان شناخت که یکی از مشکلات بسیار بزرگ و علت اصلی سوختن اکثر لوازم برقی به شمار می رود. این نوسانات گاهی با چنان شدتی همراه هستند که باعث وقوع آتش سوزی نیز می شود. بهتر است بدانید جریان ثابت برق دارای استاندارد هایی است. که لوازم الکتریکی را نیز با همان سطح ولتاژ استاندارد طراحی می‌ کنند و این نوسانات قطعاً روی آن ها تاثیرات بسیار منفی خواهد گذاشت.

چراکه قدرت تحمل لوازم الکتریکی تنها بر حسب استاندارد ها طراحی شده است. تاثیر قطع برق لوازم خانگی شامل قطعی برق مشکلات زیادی را به وجود م ‌آورد که برخی از آنها شامل موارد زیر است:

  • با قطع شدن برق  اختلالات بسیاری در لوازم الکتریکی نظیر سوختن برد آن ها به وجود می آید.
  • چنانچه حتی به هنگام قطعی برق تلویزیون شما خاموش باشد. اما دو شاخه آن همچنان به پریز متصل است این نوسانات یا قطعی برق می تواند روی عملکرد تلویزیون تاثیر بگذارد و یا حتی آن را بسوزاند.
  • با قطع شدن جریان برق یخچال های فریزر نیز تحت تاثیر این نوسان با مشکلاتی چون سوختن موتور مواجه می شود. با توجه به اینکه کمپرسور یخچال تحت تاثیر نوسانات زیاد آسیب پذیر هستند قطعاً دستگاه می سوزد.

انواع تجهیزات نوسان گیر برق

قطعی برق یکی از رایج ترین مشکلاتی است که تحت عنوان نوسان برق و یا شرکت های الکتریکی شناخته می شود. این نوسان برق به شدت روی لوازم برقی و الکتریکی تاثیر می گذارد. در ابتدا با تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی و نحوه محافظت از آنها آشنا شده اید. بهتر است بدانید که روش های بسیاری جهت جلوگیری از خراب شدن لوازم الکتریکی و همچنین مانع شدن این نوسانات وجود دارد که برخی از این روش ها عبارتند از:

  • جعبه فیوز

از دیگر تثبیت کننده های نوسانات برق می توان به جعبه فیوز ها اشاره نمود. که یکی از رایج ترین نوع دستگاه های کنترل جریان به شمار می رود. در واقع جعبه فیوز با توجه به قدرت ساختاری که دارد می ‌تواند در برابر نوسان برق کل ساختمان از خود مقاومت نشان دهد. و تمامی لوازم الکتریکی منزل را در برابر این نوسانات و شوک‌ های الکتریکی محافظت کند.

  • محافظ برق

یکی از رایج ترین و متداول ترین نوع دستگاه های محافظتی شامل دستگاه محافظ برق است. که در برابر تمامی نوسانات و اختلالات موجود در شبکه برق رسانی از تجهیزات الکتریکی محافظت خواهد کرد. دستگاه محافظ برق را متناسب با تمامی لوازم خانگی البته لوازم برقی منزل در انواع مدل های مختلفی طراحی می کنند. یک ‌‌محافظ برق خوب مجهز به مدار اتوماتیک است. و دو خروجی مجهز به سیستم محافظ ولتاژ نیز در محدوده استاندارد دارد.

بهترین‌ محافظ ها با نمایشگر ال سی دی میزان ولتاژ و عملکرد دستگاه را نمایش می دهند و  سه چراغ نشانگر نیز به منظور نمایش وضعیت دستگاه خواهند داشت. دو خروجی ارت دار استاندارد و فیلتر حذف نویز برق شهری از دیگر مزیت های ناب این دستگاه به شمار می رود.

تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی

تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی

  • استابلایزر یک نوع تثبیت کننده نوسان برق

یکی از متداول ترین روش های پیشگیری از آسیب رسیدن به لوازم الکتریکی در مقابل نوسانات برق دستگاه استابلایزر است. که به عنوان تثبیت کننده شناخته می شود. این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که در برابر ولتاژ های اضافی و همچنین کاهش جریان ولتاژ مقاومت دارد. در واقع ورودی ولتاژ را اندازه گیری می کند. و میزان افت و آیا افزایش این ولتاژ را حس کرده و در مقابل آن عکس العمل نشان می دهد.

این دستگاه ترانس اتوماتیک که تحت عنوان ترانس افزاینده برق نیز شناخته می ‌شود یکی از تجهیزات محافظتی عالی است که با دقت بالایی کار می کند. این دستگاه ها به محض اینکه قطع شدن افت جریان و یا ولتاژ را حس کنند. باعث کنترل جریان و همچنین به تعادل رسیدن آن می شوند. سپس جریان را به صورت ثابت به وسایل الکتریکی منتقل خواهند کرد.

استابلایزرها یکسان کننده جریان هستند. و از ورود ولتاژ زیاد به لوازم الکتریکی جلوگیری خواهند کرد. این دستگاه را با حجم ولتاژ 6kv و 8kv تولید می کنند که بایستی متناسب با نوع وسیله برقی خود انتخاب شوند.

بهترین روش محافظت از لوازم برقی در برابر قطعی جریان برق

قطع شدن جریان الکتریکی یکی از متداول ترین مشکلاتی است که باعث آسیب رسیدن به بسیاری از لوازم خانگی می شود. هر یک از دستگاه های الکتریکی مورد نظر که ما از آن ها استفاده می کنیم دارای ساختار خاصی هستند. و همچنین مشخصات دستگاه به گونه ای از که تنها در یک محدوده خاصی می‌ توانند در برابر بسیاری از پارامتر ها از خود مقاومت نشان دهند. لوازم الکتریکی همانگونه که از نام آنها مشخص است، شامل دستگاه هایی هستند که توسط انرژی الکتریکی تغذیه می شوند.

تصور کنید تجهیزاتی چون یخچال فریزر که به صورت مداوم به برق متصل هستند، یا حتی دیگر لوازم الکتریکی جهت استفاده به برق متصل می باشند، اکنون جریان الکتریسیته درون سیستم و مدار طراحی شده این لوازم جریان دارد. از آنجایی که این محصولات را متناسب با برق سه فاز شهری طراحی کرده‌ اند، پس قدرت تحمل جریان زیاد و یا پایین‌ تر از حد محدوده استاندارد را نخواهند داشت.

اکنون زمانی که برق به صورت ناگهانی قطع می شود به گونه‌ ای به این لوازم شوک الکتریکی وارد خواهد شد. بهتر است بدانید لوازم الکتریکی در برابر نوسانات و شوک‌ های الکتریکی قدرت تحمل بالایی ندارند. و بی شک بسیاری از قسمت‌ های آن تحت تاثیر چنین مشکلاتی به شدت آسیب خواهند دید. برای جلوگیری از این کار و به منظور محافظت از لوازم خانگی بهتر است از یک محافظ برق مخصوص استفاده نمایید. تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی بسیار زیاد است و چنانچه بسیاری از لوازم خانگی دارای قیمت بالایی هستند بایستی از یک محافظ برق استفاده کنید که برای هر یک از محصولات الکتریکی نیز یک محافظ برق مخصوص طراحی کرده اند.

تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی

تاثیر قطع برق بر لوازم خانگی

نتیجه

همه ما در منزل خود به منظور انجام بسیاری از فعالیت های روزمره از بسیاری تجهیزات الکتریکی چون یخچال، تلویزیون و یا حتی کامپیوتر و لپ تاپ استفاده می کنیم. تمامی لوازم الکتریکی توسط انرژی الکتریسیته تغذیه می شوند و بدون برق هیچگونه عملکردی نخواهند داشت. برای اینکه از این دستگاه ها استفاده کنیم باید حتماً به پریز برق متصل شوند تا انرژی الکتریکی بتواند در مدار آن ها جریان پیدا کند.

این دسته از لوازم نیز همانند سایر محصولات تحت تاثیر شرایط مختلفی ممکن است آسیب ببیند. اما مهمترین رایج ترین مشکلی که می تواند روی لوازم خانگی و عملکرد آن ها تاثیر بگذارد، قطع شدن برق است. زمانی که قطع برق به صورت ناگهانی اتفاق بیفتد از این جهت که جریان الکتریکی در مدار و سیستم لوازم برقی جریان دارد، قطعاً برخی از قسمت های آن ها آسیب می بیند.

تاثیر قطع برق لوازم خانگی می‌ تواند شامل آسیب رسیدن به قسمت های مختلفی از لوازم برقی باشد که بستگی به نوع آن محصول دارد. به عنوان مثال در بسیاری از دستگاه ها ممکن از برد آن ها آسیب ببیند و در برخی نیز موتور دستگاه می سوزد. در اکثر لوازم برقی خانگی ممکن است خازن ها در اثر قطع شدن برق تحت تاثیر قرار گرفته و دچار آسیب شوند. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است با نحوه محافظت از لوازم برقی در برابر قطعی جریان برق آشنا شوید. که یکی از مهم‌ ترین آن ها شامل استفاده از یک محافظ برق مناسب می باشد.

برای خرید بهترین محصولات برقی نظیر دستگاه محافظ برق و همچنین دیگر تجهیزات الکتریکی می توانید در ۲۴ ساعت شبانه روز به سایت فروشگاهی برقیجات مراجعه کرده و با نازل ترین قیمت بهترین نوع محصول الکتریکی خود را خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *