نورپردازی

تفاوت کابل برق مخابراتی با کابل برق ساختمان

تفاوت کابل برق مخابراتی با کابل برق ساختمان

تفاوت کابل برق مخابراتی با کابل برق ساختمان

کابل ها یکی از مهم ترین تجهیزاتی صنعت برق هستند. که از چند نوع سیم هادی تشکیل می شوند. این هادی ها از جنس فلز رسانا می باشند. که با عایقی پوشانده می شوند. کابل ها را با توجه به نوع ساختار و سطح ولتاژ و حتی نوع کاربرد به انواع مختلفی تقسیم می کنند. که کابل های برق مخابراتی و کابل برق ساختمانی جزو پرکاربردترین کابل ها به شمار می رود. اما هدف اصلی آشنایی با تفاوت کابل برق مخابراتی با کابل برق ساختمان می باشد.

کابل ها همگی از سه قسمت هادی، عایق و روکش ساخته می شوند. که قسمت هادی کابل برق جزو مهمترین و اصلی ترین قسمت آن است. این هادی از جنس رساناهایی چون مس، آلومینیوم و… می باشد. که معمولا قدرت انتقال مس بیشتر از مابقی رساناها خواهد بود. اما به طور کلی اصلی ترین تفاوت کابل برق مخابراتی با کابل برق ساختمان عبارت است از:

  • نوع کاربرد کابل ها

کابل های مخابراتی و ساختمانی بر اساس نوع کاربرد تفاوت دارند. چرا که نه می توان کابل مخابراتی را برای ساختمان و نه کابل های ساختمانی را برای مخابرات مورد استفاده قرار داد. هر یک از این کابل ها با مشخصات خاصی برای یک نوع کارآیی خاص طراحی شده اند. از طرفی کابل های مخابراتی وظیفه انتقال داده های خاصی را دارند اما در صورتی که از کابل های ساختمانی به منظور جابجایی انرژی الکتریکی استفاده می کنند‌

  • اشکال کابل ها

هر کدام از این دو نوع کابل هر یک در اشکال و حتی طول مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. قطعا شکل طراحی تمامی کابل ها مشابه یکدیگر نخواهد بود‌.

تفاوت کابل برق مخابراتی با کابل برق ساختمان

تفاوت کابل برق مخابراتی با کابل برق ساختمان

مهمترین تفاوت کابل برق مخابراتی با کابل برق ساختمان

  • تنوع کابل ها

این دو کابل ها خود با توجه به اینکه هر دو در دسته بندی جداگانه ای قرار می گیرند، هر دو دارای تقسیم بندی جدایی هستند. در واقع کابل های مخابراتی به انواع کابل هوایی، زمینی، نوری، مسی و… تقسیم می شوند و کابل های ساختمانی نیز به همین نحوه بر اساس پارامترهای مختلفی تقسیم خواهند شد.

  • هادی کابل

دیگر تفاوت کابل برق مخابراتی با کابل برق ساختمان شامل نوع هادی کابل ها است. چرا که از رساناهای مختلفی به عنوان هادی می توان استفاده نمود. برای کابل های مخابراتی از از مس الکترونیک با درجه خلوص بالا استفاده می کنند که بر اساس استانداردها و با قطر۰٫۴ ، ۰٫۵، ۰٫۶، ۰٫۸ میلی متر استفاده می شود.

  • عایق کابل

دیگر تفاوت این دو در نوع عایق آن ها است. که ممکن است نوع عایق هر یک متفاوت باشد. چرا که کابل های مخابراتی معمولا از مواد پی وی سی (P.V.C) یا از مواد (P.E) پلی اتیلن می باشد.

  • تابیدن زوج ها

هر یک از زوج های این کابل ها با رنگ های مختلفی هستند که این تنوع برای شناخته شدن زوج ها می باشد.

  • قیمت کابل ها

اصلی ترین تفاوت کابل برق مخابراتی با کابل برق ساختمان قیمت انواع کابل است. چرا که هر یک از این کابل ها با مشخصات و تکنولوژی پیشرفته ای طراحی شده اند.

تفاوت کابل برق مخابراتی با کابل برق ساختمان

تفاوت کابل برق مخابراتی با کابل برق ساختمان

خرید انواع کابل برق از فروشگاه برقیجات

کابل برق به عنوان مهمترین لوازم الکتریکی است. که هم اینک توسط فروشگاه برقیجات به صورت اینترنتی توزیع می شود. این فروشگاه، یکی از مطرح ترین مراکز فروش معتبر برای خرید انواع کابل مخابراتی می باشد. قیمت انواع کابل برق شرکت های مختلف در این فروشگاه بسیار مقرون بصرفه تر از دیگر مراکز خواهد بود.

این فروشگاه، تمامی برندهای معتبر کمپانی های بزرگ دنیا را در لیست لوازم برقی ساختمان خود دارد. و حتی کابل های این مجموعه نیز همگی ساخت کمپانی های معتبر می باشند. اگر شما هم جزو مشتریانی هستید که قصد خرید دارید، با کادر فروش این مجموعه تماس گرفته و از این فرصت ناب پیش رو به نحو احسنت استفاده کنید.

کابل برق

کابل برق، جزو تجهیزات مهم‌ در صنعت برق برای برقکشی و انتقال جریان برق می باشد. نیاز برق در صنایع مختلف و انتقال برق به مسافت های طولانی همچنین کیفیت و میزان ولتاژ مورد نیاز باعث تولید محصولی به نام کابل شد. کابل با توجه به نوع ولتاژ، سایز، نوع کاربرد و … به انواع مختلفی تقسیم می شود. که هر یک با مشخصات ویژه ای برای کاربرد خاصی طراحی می شوند.

از طرفی، علم در حال پیشرفت است و این پیشرفت روی صنعت برق به شدت تاثیر گذاشته که نتیجه آن تولید محصولاتی با کارآیی خاص همچون کابل ها می باشد. البته همچنان نیز با گسترش صنعت برق شاهد تولید محصولاتی باکیفیت بهتر و کارآیی بهتر هستیم. از میان تقسیم بندی کابل ها، از لحاظ نوع کارآیی می توان به کابل برق مخابراتی و کابل برق ساختمان اشاره کرد که هر دو جزو پر کاربردترین کابل های موجود در بازار به شمار می روند.

اما شما با تفاوت کابل برق مخابراتی با کابل برق ساختمان آشنا هستید؟ این کابل ها به چه منظور و با چه مشخصاتی مورد استفاده قرار می گیرند؟ بعد از پرداختن به تفاوت کابل ها، بهتر است ابتدا درباره هر یک از این مدل کابل ها اطلاعات جامعی کسب کردید. چرا که با شناخت هر یک و آشنایی با مفهوم آن ها به راحتی به تفاوت کابل برق مخابراتی با کابل برق ساختمان پی می بردید. در این تعاریف نکات بسیار ظریفی هستند که با بررسی و جمع آوری هریک از آن ها در نهایت می توانید یک جمع بندی کلی به دست آورید.

کابل برق ساختمان

کابل برق، به عنوان یکی از لوازم کاربردی در صنعت برق است. که یک نوع وسیله برای انتقال برق در ولتاژ و حتی سایزهای گوناگون می باشد. کابل ها از به هم تنیده شدن چندین سیم به وجود می آیند. و بر اساس مؤلفه های مختلفی به انواع گوناگون تقسیم می شوند. یکی از انواع کابل ها بر اساس نوع کاربرد، کابل ساختمانی می باشد و همانگونه که از نامش پیداست از آن برای مصارف ساختمانی استفاده می کنند.

این کابل ها معمولا از رشته سیم های مسی تشکیل می شوند که انعطاف پذیری بسیار بالایی دارند و اغلب برای تابلوهای برق ساختمانی به کار می روند. این کابل ها معمولا از جنس پی وی سی یک نوع ماده ای غیر قابل اشتعال هستند و مقاومت بسیار بالایی دارند. البته همین خاصیت انعطاف پذیری بالا سبب کاربرد فراوان آن در مصارف ساختمانی شده که بیشتر برای سیستم های روشنایی نیز استفاده می شود.

در تعریف ساده تر اگر بخواهیم بگوییم، کابل ها از کنار هم قرار گرفتن رشته های سیم مفتول یا افشان به وجود می آیند.‌ کابل ها همگی دارای دو قسمت عایق و هادی هستند. که قسمت هادی وظیفه انتقال جریان داشته؛ اما عایق وظیفه محافظت برای عدم‌ برخورد جریان با اجسام و انسان دارد. کابل های ساختمانی خود شامل کابل مفتول و کابل افشان ساختمانی هستند. که این دو تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند.

چرا که مدل کابل افشان به شدت قابل انعطاف می باشد اما کابل مفتولی تنها شکل پذیری خوبی خواهد داشت‌. همچنین کابل های مفتول ساختمانی نسبت به کابل های افشان از مقاومت بسیار کمتری برخوردارند و بیشتر در سیم کشی داخلی مورد استفاده قرار می گیرند. تفاوت کابل برق مخابراتی با کابل برق ساختمان را اکنون با آشنایی با کاربرد و برخی از مشخصات این کابل ها می توان بیان کرد.

کابل مخابراتی

از کابل های مخابراتی جهت راحت تر شدن ارتباطات و انتقال داده استفاده می کنند. این مدل از کابل ها جزو تقسیم بندی کابل بر اساس نوع کاربرد است. از این نوع کابل حتی برای جابجایی سیگنال‎ قوی نظیر اینترنت و به منظور تسهیل ارتباط استفاده می شود. بیشترین کاربرد کابل های مخابراتی برای انتقال اطلاعات از یک نقطه‌ به نقطه دیگر است که حتی موجب تقویت و برقراری ارتباطات بین دو طرف نیز خواهد شد.

این کابل ها با توجه به نوع کاربرد و نوع انتقال اطلاعات همچنین محتوای انتقالی دارای انواع مختلفی هستند. کابل های مخابراتی خود به دو روش هوایی  و زمینی به کار می روند که این نوع کاربرد کابل مخابراتی باعث تقسیم بندی آن ها می شود. حتی شناخت انواع کابل مخابراتی به وضوح تفاوت کابل برق مخابراتی با کابل برق ساختمان را بیان خواهد کرد.

  • کابل مخابراتی هوایی

کابل های هوایی یکی از انواع کابل های مخابراتی می باشد که یک نوع روکش بسیار مناسب و مقاوم دارند. این روکش ها را به منظور مقاوم سازی رشته سیم های داخلی استفاده می کنند. معمولا رنگ این کابل ها مشکی بوده و خمش و انعطاف پذیری بالایی دارند که کاربرد آن ها بیشتر برای خارج از ساختمان می باشد.

  • کابل های زمینی

نوع دیگری از انواع کابل های مخابراتی شامل کابل زمینی می باشد که به رنگ طوسی بوده و انعطاف پذیری نسبتا بالایی دارند. از کابل های زمینی مخابراتی معمولا در داخل ساختمان برای انتقال داده استفاده می کنند. معمولا این‌ مدل کابل های مخابراتی، مقاومت بیشتری نسبت به مدل هوایی دارند.

در یک تقسیم بندی دیگر کابل های مخابراتی به دو نوع مسی و نوری تقسیم می شوند که مدل کابل های مخابراتی مسی و نوری خود شامل:

  •  ژله فیلد خاکی مسی
  • هوایی مهاردار مسی
  •  ژله فیلد کانالی مسی
  •  هوایی ساده مسی
  •  ایرکور کانالی مسی
  • دوبل هوایی مهاردار مسی
  • کابل ژله فیلد کانالی نوری
  • کابل ژله فیلد خاکی نوری
  •  مهار دار هوایی نوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *