مقالات

دلایل اتصالی برق منزل

دلایل اتصالی برق منزل

یکی از رایج ترین و اصلی ترین مشکلاتی که هر ساختمان با آن مواجه می شود اتصالی برق منزل است. دلایل اتصالی برق منزل گوناگون می باشند که باید همه افراد با آنها آشنا باشند. بهتر است بدانید که اتصالی برق منزل می تواند خطرات جانی و مالی زیادی را به همراه داشته باشد. شما برای جلوگیری از هرگونه مشکل باید حتما باید با دلایل اتصالی برق منزل آشنا شوید و هر چه سریعتر اقدام به برطرف کردن هر گونه مشکلی که منجر به اتصال می شود بکنید.

یکی از مهم ترین دلایل اتصالی برق منزل استفاده بیش از حد توان از جعبه تقسیم می باشد همچنین بی کیفیت بودن وسایل سیم کشی و فرسوده بودن آن ها نیز می تواند تاثیری در بروز این حادثه داشته باشد.

دلایل اتصالی برق منزل

دلایل اتصالی برق ساختمان زیاد می باشند  و نمی توان همه آن ها را در یک مقاله گنجاند. ولی بهتر است حتما با برخی از مهم ترین آن ها آشنا شوید تا بتوانید از هرگونه آتش سوزی بر اثر اتصالی برق منزل جلوگیری کنید. به همین خاطر ما در این جا به برخی از آن ها اشاره کردیم و شما میتوانید با مطالعه آن ها بیشتر با این دلایل آشنا شوید و بتوانید قبل از بروز حادثه این مشکلات را برطرف کنید.

جرقه الکتریکی یا اتصالی برق

یکی از رایج ترین دلایل اتصالی برق منزل جرقه الکتریکی می باید مهم ترین دلایل این حادثه معمولا سیم کشی غیر اصولی ساختمان و یا برخورد رعد و برق به نمای بیرونی ساختمان می باشد. امکان بروز دلیل دوم یعنی برخورد رعد و برق بسیار کم است ولی دلیل اول در بسیاری از مواقع باعث بروز حادثه می شود به همین خاطر است که توصیه می شود هنگام برق کشی ساختمان حتما این کار را به افراد ماهر بسپارید.

هنگامی که این مشکل به وجود می آید معمولا ساختمان دچار نوسانات برقی می شود که همین امر باعث خرابی تجهیزات برقی منزل شما می شود برای جلوگیری از خرابی وسایل منزل بهتر است حتما از مبدل با محافظ برق استفاده کنید زیرا در صورتی که از مبدل استفاده نکنید در صورتی هم که وسایل برقی شما سالم بمانند طول عمر آن ها کم می شود.

دلایل اتصالی برق منزل

بار الکتریکی مضاعف

یکی دیگر از دلایل اتصالی برق منزل بار الکتریکی مضاعف می باشد. ابن مشکل اغلب برای ساختمان هایی با متراژ بالا رخ می دهد. زیرا هرگاه حجم برق مصرفی ساختمان بیشتر از وات مجاز باشد اتصالی رخ می دهد. این مسئله بسیار خطرناک است زیرا گاهی اوقات مشاهده شده است که بر اثر حرارت زیاد جریان وارد شده سوکت ها و عایق های برقی ذوب شده اند.

به همین خاطر توصیه می شود که بیشتر از وات مورد نظر استفاده نکنید برای مثال: همزمان از جاروبرقی، تلویزیون و لباسشویی با هم استفاده نکنید. زیرا در این صورت حجم مصرفی بالا می رود و بر اثر داغ شدن تجهیزات برقی امکان آتش سوزی نیز وجود دارد. توجه داشته باشید در صورتی که برق ساختمان شما به صورت مکرر و پشت سر هم خاموش می‌شود می تواند نشانه این باشد که بار مصرفی ساختمان زیاد است و امکان اتصالی بالا است.

متوقف شدن جریان برق در مدار

یکی از نکاتی که هر فرد باید به آن توجه کند این است که به هیچ وجه اجازه ندهد که جریان برق در مدار منزلش متوقف شود. زیرا یکی از مهم ترین دلایل اتصالی برق منزل همین مورد است. شاید حال سوال بسیاری از شما این باشد که چگونه جریان برق در مدار متوقف می شود؟ بهتر است بدانید برخی از تجهیزات برقی منزل نسبت به سایر وسایل برق بیشتری مصرف می کنند. ابن گونه از وسایل شامل: لباسشویی، مایکروویو و هیتر برقی می باشند.

استفاده از این وسایل گاهی اوقات باعث می شود که مصرف انرژی منزل به صورت مقطعی و ناگهانی بالا برود. همین موضوع باعث می شود که فشار زیادی به کنتور وارد شود که گاهی اوقات باعث قطع شدن برق ساختمان می شود. بنابراین در صورتی که بعد از استفاده از هرکدام از وسایل نامبرده بلافاصله دچار قطعی برق شدید حتما وسیله مورد نظر را به مدت نیم ساعت خاموش کنید. زیرا احتمال اتصالی در آن لحظه زیاد است.

استفاده از خروجی های با ظرفیت پایین

یکی دیگر از مهم ترین دلایل اتصالی برق منزل که امروزه بسیار زیاد شده است استفاده از خروجی های با ظرفیت پایین می باشد. برخی از افراد هستند که برای بهره بردن بیشتر از برق از سیم ها وکابل های پرقدرت در سیم کشی ساختمان استفاده می کنند و این در حالی است که طبق استاندارد نباید از کابل هایی که دارای ضخامت بالاتر از ۱۴هستند در سیم کشی ساختمان استفاده کرد.

به همین خاطر است که همیشه توصیه می شود برق کشی ساختمان خود را به افراد متخصص در این زمینه بسپارید ذو از سیم برق مناسب استفاده کنید. زیرا معمولا تکنسین های برق به گونه ای آموزش دیده اند که می دانند برای هر بخش از ساختمان از چه نوع کابلی استفاده کنند. حتما به این نکته توجه کنید تا از بروز این مشکل جلوگیری کنید. زیرا در صورتی که سیم کشی ساختمان شما به خوبی انجام نشود می تواند باعث بروز حادثه های خطرناکی شود.

ایجاد شوک الکتریکی

شوک الکتریکی نیز یکی دیگر از مهم ترین دلایل اتصالی برق منزل می باشد. متاسفانه در کشور ما ساختمان های بزرگ و فرسوده زیادی وجود دارند که سیم کشی آن ها به هیچ وجه ترمیم نشده است و بسیار فرسوده می باشند. در این گونه از ساختمان ها امکان ایجاد شوک الکتریکی زیاد است. این حالت در بیشتر مواقع زمانی که تجهیزات برقی خاموش یا روشن می شوند رخ می دهد. مهم ترین علت آن نیز فرسوده بودن سیم کشی ساختمان می باشد.

بهتر است بدانید این مورد یکی خطرناک ترین دلایل اتصالی برق منزل می باشد زیرا در صورت اتصالی ممکن است کل ساختمان آتش بگیرد و خسارت های مالی و جانی جبران ناپذیری را به وجود آورد. شاید سوال بسیاری از شما این باشد که چگونه می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد؟ بهتر است بدانید تنها راه جلوگیری از این مشکل تعویض کامل سیم کشی ساختمان می باشد.

دلایل اتصالی برق منزل

دلایل اتصالی برق منزل

استفاده از سیم هایی از جنس آلومینیوم

برخی از سیم ها در بازار وجود دارد که جنس آن ها از آلومینیوم است. بهتر است بدانید که کیفیت اینگونه از سیم ها نسبت به سیم های مسی بسیار کمتر است. اما با این حال باز هم برخی از افراد از این گونه از سیم ها به جای سیم هایی از جنس مس در سیم کشی ساختمان خود استفاده میکنند. طبق گفته کارشناسان یکی از مهم ترین دلایل اتصالی برق منزل استفاده از همین سیم ها می باشد. زیرا احتمال اتصالی سیم هایی از جنس آلومینیوم بسیار زیاد است.

شاید بسیاری از شما این سوال را بپرسند که چرا افراد با توجه به خطرناک بودن این سیم ها باز هم از آن ها در سیم کشی ساختمان خود استفاده می کنند؟ بهتر است بدانید که قیمت این گونه از سیم ها نسبت به سیم های مسی ارزانتر است به همین خاطر افراد از آن ها در سیم کشی ساختمان خود استفاده می کنند. بدون این که متوجه شوند که استفاده از این گونه سیم ها می تواند چه خسارت های زیادی برای آنان در آینده به وجود آورد.

دلایل اتصالی برق منزل

استفاده از سیم های فرسوده که طول عمر مفید خود را از دست داده اند

به گفته کارشناسان یکی از عمده ترین دلایل اتصالی برق منزل استفاده از سیم هایی می باشد که طول عمر مفید خود را از دست داده اند. بسیاری از افراد برای این که هزینه برق کشی ساختمان را کمتر کنند از سیم های دست دومی که عمر مفید خود را از دست داده اند استفاده می کنند و خود را با این دلیل که برای آنان از کلید های جدید استفاده می کنیم توجیه می کنند.

بهتر است بدانید که به هیچ وجه نمی توان این کار را توجیه کرد. زیرا احتمال سایش و پیچ خوردگی در این گونه از سیم ها بسیار زیاد است. که همین امر موجب اتصالی می شود.

برای جلوگیری از دلایل اتصالی برق منزل باید وسایل برقی خود را از کجا تهیه کرد؟

شاید بسیاری از شما با مطالعه این مطلب و آشنایی با خطرات ناشی از اتصالی برق منزل به دنبال این باشید که سیم کشی منزل خود را تعویض کنید. ولی نمی‌دانید وسایل مطمئن را از کجا تهیه کنید. پیشنهاد ما به شما این است که برای تهیه وسایل خود به سایت و مغازه فروش وسایل برقی برقی جات مراجعه کنید. زیرا این مغازه تمام وسایل خود را از بهترین جنس ها معتبر ترین مارک ها تهیه می‌کند.

اتصالی برق چیست؟

معمولا از مدار های الکتریکی برای کنترل میزان برق مصرفی ساختمان استفاده می شود. هر زمانی که بیشتر از ظرفیت مدار انرژی مصرف کنید اتصالی برق رخ می دهد. هر مدار از وسایلی مانند: پریز، چراغ، لوازم و دستگاه های وصل برق تشکیل شده است. هر وسیله برقی بار خاصی دارد زمانی که از چند وسیله برقی با بار زیاد استفاده کنید باعث می‌شود که مصرف برق زیاد شود و جریان عبوری از مدار زیاد شود که همین امر موجب قطعی برق و ایجاد اتصالی می شود.

بنابراین به شما توصیه می شود برای جلوگیری از هرگونه اتصالی به هیچ وجه از چند وسیله برقی به صورت همزمان استفاده نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *