مقالات

طرز قرار گرفتن کلید دوپل در مدار

طرز قرار گرفتن کلید دوپل در مدار

اهمیت بکارگیری کلید دوپل

کلید از مهمترین قطعاتی است که در سیم کشی ساختمان ایفای نقش میکند. کلید ها انواع مختلفی دارند که معمولاً کلید دو پل به عنوان مهمترین آن ها و کاربردی ترین کلید ها شناخته می شود. معمولاً کلیدهای دوپل بیشتر برای مکان هایی هستند که نیاز به دو یا چندین لامپ دارند. امروزه در بیشتر ساختمان های بزرگ برای روشنایی و نورپردازی از کلید و پریز ها در مدل های مختلف استفاده می کنند. در واقع بر اساس نقشه طراحی برق کلید ها نیز به کار گرفته می‌شود البته طرز قرار گرفتن کلید دوپل در مدار نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

چنانچه این نقشه و طراحی آن یا طرز قرار گرفتن کلید به درستی انجام نشود در سیستم روشنایی مشکلاتی به وجود خواهد آمد. کلیدهای دوپل می توان گفت از دو کلید تک پل تشکیل می‌شوند که توسط پیچ های مخصوصی نیز در جای خود فیکس خواهند شد.

معمولاً پیچ های مورد استفاده برای نصب این کلید ها نیز به رنگ طلایی و نقره ای خواهد بود که سه اتصال در آنها برای سیم فاز، سیم نول و سیم ارت صورت می گیرد. در واقع بر اساس شمای فنی و شمای حقیقی کلید دو پل را در مدار نصب می کنند که به نوع نقشه کشی نیز بستگی دارد. البته برای نصب کلید های دو پل نیز باید نکات مهمی را از نظر ایمنی مورد بررسی قرار دهید.

اما به کارگیری کلیدهای دو پل با کیفیت بالا نیز ایمنی را افزایش می دهد از این رو خرید کلید های دو پل با برندهای معتبر از مراکز شناخته شده جزو توصیه های مهم خرید است. فروشگاه برقیجات هم اکنون بهترین کلیدهای دوپل را با تنوع فوق العاده زیاد و در مدل های مختلف در اختیار شما مشتریان گرامی و دوست داشتنی قرار می دهد.

نحوه قرار گرفتن کلید دوپل در مدار

کلیدهای دوپل را همانند دیگر قطعات مورد استفاده در مدار برق یا روشنایی بایستی به شکل استاندارد به کار برد. همانگونه که مستحضرید کلید ها در مدل های مختلف، بیشتر برای نورپردازی و روشنایی هستند. طرز قرار گرفتن کلید دوپل در مدار چنانچه با رعایت استانداردها باشد قطعاً کیفیت مطلوب‌تری نیز به همراه دارد. اما در غیر این صورت بعدها مشکلات بسیار زیادی به وجود می آید. واقع شما باید بر اساس اصول و استاندارد ها اقدام به نصب این کلیدها کنید.

در گام نخست اگر شما برقکار نباشید می‌تواند مشکلات بسیار زیاد و خسارت های فراوانی به بار آید. پیشنهاد می شود که با یک برقکار خبره و توانمند همکاری کنید. اما به طور کلی باید سعی شود تا پروسه کاری اصول کار رعایت گردد، اولین گام در برق کشی کلیدهای دوپل لوله گذاری آن است. در واقع از متداول ترین روش ها برای برق کاران همین لوله گذاری خواهد بود.

برای امنیت بیشتر و محافظت از سیم برق ها معمولاً لوله گذاری انجام میشود. در واقع این لوله ها از قسمت کلید دو پل به لامپ مورد نظر اتصال می یابد و در نتیجه از آن لامپ به دیگری لوله دیگری قرار خواهد گرفت. البته که این لوله ها خود در سایزهای بسیار مختلفی هستند که بایستی به تناسب نوع کاربرد آن‌ها را با ابعاد مناسبی تهیه کنید.

توجه داشته باشید که ارتفاع جعبه کلید نیز از قسمت کف ساختمان ۱۱۰ تا ۱۲۰ سانتی متر باید رعایت شود. همچنین این فاصله از جعبه کلید تا چهار چوب نیز ۱۵ الی ۲۵ سانتی متر است. این کلیدها سه کنتاکت دارند که یک فاز ورودی و دو فاز خروجی را شامل می شوند. در واقع با کمک این ها دو مصرف کننده یا دو لامپ می توانند از انرژی الکتریکی بهره مند گردند.

طرز قرار گرفتن کلید دوپل در مدار

نحوه سیم کشی کلید دو پل

سیم کشی کلید دو پل

طرز قرار گرفتن کلید دوپل در مدار قابل توجه است چرا که این مرحله به عنوان یک گام حساس اگر به درستی طی نشود قطعاً کل پروسه سیم کشی نیز با اختلال مواجه خواهد شد. با کلید دو پل قطعاً میتوان یک مدار را طراحی کرد و بدین منظور بایستی حتما دو لامپ روشن شود. برای روشن شدن هر دو لامپ بایستی سیم فاز ورودی به قسمت کلید را با سیم خروجی از کلید جابجا نمود. در واقع برای روشن کردن دو لامپ از کلید دو پل استفاده می کنند پس در این صورت نحوه سیم کشی طرز قرار گرفتن کلید دوپل و مدار آن باید به درستی صورت بگیرد. پس با توجه به مهم بودن این مسئله بد نیست تا چند نکته طلایی را به خاطر بسپارید.

• اگر زمانی یکی از دو لامپ آن را بخواهید توسط کلید دو پل روشن و خاموش کنید یا دیگر لوله را به صورت سنسور دار مورد استفاده قرار دهید باید فاز برگشتی از قسمت کلید را از پشت آن جدا و مستقیم به فاز و وصل شود. در نتیجه لامپ اولیه را باز و یک چراغ سنسور سر خود به آن اتصال دهید.

• اما ممکن است گاهی افراد بخواهند فقط یک لامپ را با کمک هر دو شاسی کلید دو پل روشن و خاموش کنند. در چنین مواقعی باید به جای اتصال سیم فاز به ترمینال طلایی رنگ که البته سیم فاز ورودی است آن را به ترمینال نقره اتصال دهید. بایستی سیم فاز برگشتی به ترمینال طلایی رنگ متصل شود.

• به منظور یکسره کردن شاسی کلید دو پل برای اینکه یک لامپ به صورت مداوم روشن بماند بایستی یک سیم کوتاه را مابین ترمینال های نقره ای و طلایی متصل کنید. قطعاً که این اتصال بین ترمینال نقره ای و طلایی باعث یکسره شدن لامپ می شود.

طرز قرار گرفتن کلید دوپل در مدار

سیم کشی کلید دوپل

انواع کلید دو پل

کلیدهای دو پل برای روشن کردن دو لامپ و یا حتی یک لامپ به شکل های متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع این طرز قرار گرفتن کلید دوپل در مدار است که عملکرد آن را تعیین می‌کند. کلیدهای دو پل برای ساختمان و صنعت روشنایی نقش مهمی دارند. اما آیا میدانستید کلیدهای دو پل خود تنوع بسیار زیادی دارند؟ کلید دو پل از نظر پارامترهای بسیار زیادی تقسیم بندی می شود. اما از نظر چگونگی نصب و به کارگیری کلید دو پل را به دو دسته تقسیم می کنند که شامل:

• کلیدهای دو پل روکار مدلی از کلید های دو پل کاربردی هستند که بیشتر در گذشته مورد توجه قرار داشته اند. این کلیدها روی کار یا روی سطح دیوار نصب می شوند و به همین سبب آنها را با نام کلیدهای روکار شهرت داده‌اند. برای نصب این کلیدها هیچ نیازی به قوطی نیست چرا که خود کلید در مدل های خاصی طراحی شده که روی سطح دیوار آن را قرار می دهند. نکته مهم در رابطه با کلید های دو پل روکار این است که به سبب به روی کار قرار گرفتن و در معرض دید بودن آنها را با طرح و رنگهای فوق العاده زیاد و البته منحصر به‌فرد روانه بازار می‌کنند.

• کلید دوپل توکار شاخص ترین و پرکاربردترین نوع کلیدهای دوپل است. امروزه کلیدهای دوپل توکار پیش از هر مدل دیگری مورد توجه قرار دارد. چرا که این کلیدها در داخل دیوار قرار خواهند گرفت در واقع آنها را در داخل جعبه های مخصوص در داخل دیوار نصب می کنند. قبل از نصب و قرار دادن این کلید ها نیز کنده کاری هایی صورت می گیرد که کمی به دشواری کار می افزاید. تنوع رنگ و طرح کلیدهای توکا در مقایسه با روکار به تعداد محدود تری خواهد بود.

نقشه کلید دوپل برق ساختمان

نقشه کلید دوپل برق ساختمان

توصیه های مهم برای نصب کلید دوپل در مدار

همانگونه که اشاره شد، کلیدهای دوپل به عنوان پرکاربردترین کلیدها در سیستم برق کشی مدار هستند که طرز قرار گرفتن کلید دوپل در مدار بر اساس استانداردها اهمیت بسیار بالایی دارد. چنانچه یک کلید به درستی در محل خود قرار نگیرد و یا حین نصب آن استانداردهایی برقرار نشود ممکن است مشکلات بسیار زیادی به وجود بیاید. از این رو توصیه می کنیم تا نکات ایمنی را برای نصب و بکارگیری این کلیدها در نظر داشته باشید:

• مهمترین نکته مهم برای کلید های دوپل و نصب آنها استفاده از کلید های با کیفیت در مدلهای مناسب است. همانگونه که مستحضرید کلیدهای دوپل را می توان در مدل های روکار و توکار استفاده کرد. مدل های توکار در داخل دیوار و مدل های روکار روی سطح دیوار نصب می شوند و برای به کارگیری هر یک از این کلید ها نیز اقدامات متعددی باید صورت بگیرد. در واقع مدل‌های هر یک از این کلیدها و نحوه نصب و قرارگیری آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. اما حتماً از کلیدهایی با کیفیت مطلوب و سطح استاندارد بالا استفاده کنید که در برابر حرارت آسیب نبیند.

• طرز قرار گرفتن کلید دو پل در مدار بایستی با اکتفا به نقشه باشد. در واقع مهندسین برق نقشه مدار برق هر مجموعه را طراحی می کنند. در نتیجه شما شخصی که در مرحله اجرایی هستید بایستی موبه‌مو با رعایت استانداردها را بر اساس نقشه کلید را در محل مورد نظر خود قرار دهید.

• ارتفاع استاندارد قرارگیری کلید دو پل در مدار جزو نکات بسیار قابل توجه است. اما این ارتفاع برای قسمت‌های مختلف ساختمان و البته در ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی یکسان نیست: بلکه برای هر قسمت ارتفاع استانداردی را از نظر ایمنی در نظر گرفته‌اند. شما نیز بایستی بدون هیچ خطایی این فرآیند را طی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *