نورپردازی

علت خرابی کابل برق چیست؟

علت خرابی کابل برق

آیا می دانید علت خرابی کابل برق چیست؟ با مهمترین پارامترهای رفع خرابی انواع کابل ها آشنایی دارید؟ کابل‌ ها یکی از بی نظیرترین محصولاتی هستند که کاربرد وسیعی در صنایع مختلف دارند. این محصول از یک یا چند رشته سیم با سطح مقطع های مختلفی طراحی می شود که درون یک پوشش عایقی قرار می گیرند. این محصول بر اساس نوع کاربردها، انواع مختلفی دارد. که هر یک از آن ها نقش متنوعی را ایفا خواهند کرد. کابل می تواند در طول استفاده با قرار گرفتن در معرض شرایط و حوادث مختلف آسیب ببیند. در ادامه درباره علل خرابی کابل برق و دیگر موارد مرتبط با آن توضیحات بیشتری ارائه می دهیم.

علت خرابی کابل برق

انرژی الکتریکی یکی از مهمترین منابع تامین نیروی لازم بسیاری از دستگاه ها، ماشین آلات و حتی تجهیزات صنایع کاربردی می باشند. که به صورت مداوم در دسترس ما قرار دارند. به منظور انتقال انرژی الکتریکی از محصولات مختلفی نظیر سیم برق و کابل استفاده می کند. که مصرف کابل ها به سبب قدرت انتقال انرژی بالا و قدرت کیفیت خوب بسیار بیشتر از سیم ها می باشد. کیفیت انتقال انرژی الکتریکی و همچنین قدرت و سرعت آن بستگی به کیفیت و مشخصات یک کابل دارد.

چنانچه شما کابل برق مناسب با نیاز خود را با کیفیت بالایی خریداری کنید، قطعاً این محصول جریان برق را با بهترین کیفیت انتقال می دهد. حتی نحوه درست نگهداری از کابل نیز بسیار اهمیت دارد. دلایل بسیار زیادی میتواند باعث خرابی کابل برق شود که مهمترین آن سهل انگاری ما در بسیاری از موارد می باشد. برخی از پارامترهای مهم خرابی کابل برق شامل پارامترهای زیر هستند:

  • مهمترین عامل خرابی کابل برق می تواند شامل فرسودگی کابل ها باشد. زمانی که شما از یک کابل به درستی استفاده نکنید تحت تاثیر شرایط کاری مختلف دچار خرابی زودرس یا همان فرسودگی می شود. همین فرسودگی خود یکی از عوامل بسیار خطرناکی است که منجر به آتش‌ سوزی و در نتیجه به بار آمدن خسارت های بسیار زیاد خواهد شد.
  • شاید یکی دیگر از عوامل خرابی کابل برق گرمای بیش از حدی است که در توان تحمل کابل ها نیست. همانگونه که مستحضرید، هر یک از کابل ها را با مشخصات بسیار ویژه ای به جهت استفاده در شرایط خاصی طراحی می کنند. حال اینکه برخی از کابل ها قدرت تحمل دمای بسیار بالا را ندارند و تحت تاثیر حرارت زیاد یا آتش سوزی می سوزد. حتی بسیاری از آن ها یک نوع ماده خطرناک از خود تولید می کنند. که ممکن است باعث خفگی شود پس با این حساب بدترین نوع خرابی کابل ها قرار گرفتن آن ها در معرض گرمای بیش از حد تحمل کابل خواهد بود.

مهمترین علت خرابی کابل برق

  • متداول ترین نوع مشکل اصلی یا خرابی کابل برق شامل قرار گرفتن کابل ها در معرض رطوبت است. چنانچه قسمت های داخلی کابل در معرض رطوبت قرار بگیرد. بی‌ شک کابل آسیب می بیند. و یا می ‌توان گفت باعث اتصال کوتاه یا آتش سوزی می شود. رطوبت نیز در صورتی که قسمت عایق کابل آسیب دیده باشد می تواند وارد قسمت های داخلی شود. و یا دسترسی رطوبت به قسمت اتصالات کابل، چنین شرایطی را مهیا می سازد.
  • کابل ها قدرت زیادی در برابر اضافه بار الکتریکی ندارند. و گرمای بیش از حد توان کابل ‌ها درست در زمانی رخ می دهد که بار زیادی به کابل اعمال شود. همانگونه که اشاره شد. کابل ها با قدرت تحمل خاصی برای مصارف خاصی تعیین شده اند. حال اینکه شما یک کابل ضعیف را بخواهید برای مصارف پرقدرت مورد استفاده قرار دهید، قطعاً در معرض اضافه بار الکتریکی قرار می ‌گیرد و در چنین شرایطی کابل ها دچار خرابی می شوند.
  • یکی از مشکلات رایجی که در اکثر خرابی کابل برق مشاهده شده ،وجود اشکالات رایج به هنگام سیم کشی است. ممکن است شخصی که اقدام به سیم کشی می کند تخصص کافی در این زمینه نداشته و اتصالات را به درستی انجام ندهد. قطعاً در این زمینه خرابی کابل برق رخ می دهد. اهمیت سیم کشی برق توسط افراد متخصص نیز به همین منظور قابل اهمیت است که ممکن است در اثر همین اتصالات نادرست مشکلات جبران ناپذیر بسیار زیادی به وجود آید.
علت خرابی کابل برق

علت خرابی کابل برق

نکات مهمی در رابطه با انواع کابل ها

کابل ها مهمترین قطعات یا محصولات هستند که در صنعت برق اهمیت بسیار بالایی دارند. چرا که از این محصول به منظور انتقال جریان الکتریکی به تمام نقاط مورد نیاز استفاده می کنند. توجه داشته باشید که کابل ها انواع مختلفی دارند و برای هر نوع کاربردی از یک نوع کابل مخصوص با مشخصات و مزایای خاصی استفاده خواهند کرد. همانگونه که اشاره شد، به منظور بهبود کیفیت کابل بایستی به هنگام خرید کابل برق مناسب را که متناسب با نوع نیاز است خریداری نمایید. همچنین نحوه اتصال صحیح کابل ها بسیار اهمیت دارد و اینکه شما یک کابل را چگونه نگهداری کنید. به همین منظور به برخی از نکات مهم نگهداری و یا حتی خرید کابل ها اشاره خواهیم کرد:

  • یکی از مهمترین‌ نکات درباره کابل ها که با در نظر گرفتن آن ها مانع از خرابی کابل ها می شویم، توجه به کیفیت کابل است. به منظور دسترسی به کابل های درجه یک به سراغ برندهای پر آوازه برویم.
  • نوع هادی کابل بسیار حائز اهمیت است. چرا که در میان تمامی انواع آلیاژ ها معمولا مس ها قدرت رسانایی بسیار بیشتری دارند. در رابطه با مس ها نیز باید پارامترهایی مورد اهمیت قرار بگیرند. معمولا کابل ها بر اساس نوع و میزان خالص یا خالص بودن مس موجود در هادی تقسیم بندی می شوند.
  • کابل های با عایق مسی که دارای قیمت پایین تری هستند. قطعاً در آن ها درصد خالص بودن مس کمتر می‌ باشد. و در نتیجه قدرت رسانایی نیز در آن ها کمتر خواهد بود. اگر به دنبال یک کابل درجه با قدرت رسانایی های بالا هستید شما باید حتما یک کابل با هادی مس خالص را انتخاب نمایید.

فاکتورهای مهم نگهداری و خرید کابل ها

  • به هنگام نصب کابل ها حتماً اتصالات را به درستی بررسی کنید. اگر به هنگام اتصال یکی از شرایط در نظر گرفته نشود. و یا اتصالات به خوبی برقرار نشده باشد. قطعاً قدرت انتقال انرژی الکتریکی نیز کمتر خواهد بود.
  • جنس عایق کابل در عملکرد و همچنین افزایش طول عمر آن بسیار تاثیر گذار خواهد بود. و شما بایستی یک کابل با عایقی از جنس عالی و مقاوم انتخاب کنید. همچنین زمانی که می خواهید از یک کابل استفاده نمایید، حتما جنس عایق را بررسی کرده و مطمئن شوید که هیچ گونه آسیبی به این قسمت وارد نشده است. چنانچه عایق کابل صدمه دیده باشد. قطعاً مشکلات بسیار زیادی نظیر ورود رطوبت به داخل کابل و برخورد آن به هادی و همچنین نشتی جریان الکتریکی به وجود می آید.
  • کابل ها انواع متنوعی دارد که هر کدام را تنها برای استفاده در شرایط خاصی طراحی کرده اند. پس یک کابلی که دارای قدرت تحمل دمای بالایی نیست را هرگز نباید برای شرایطی که امکان آتش سوزی وجود دارد. و حرارت در آنها بسیار زیاد است مورد استفاده قرار داد.

علت خرابی کابل برق

نتیجه

اهمیت آشنایی با علل خرابی کابل برق به سبب پیشگیری از آن ها و رعایت نکات بسیار زیادی به منظوری حفظ جان و مال خود است. چرا که اگر کابل ها آسیب ببینند، شاید به مرور زمان مشکلات بسیار بزرگتری را به وجود آورند. کابل ها خود یکی از پر مصرف ترین محصولات صنعت برق هستند. که همانند رگ‌ های بدن انسان انرژی را در سیستم برق انتقال می دهند. پر کاربردترین محصولات صنعت برق همین کابل ها هستند که به تناسب نوع نیاز و کاربردهای مختلف، آن ها را تقسیم بندی می کنند. کابل ها تحت تاثیر بسیاری از شرایط ممکن است به شدت آسیب ببینند که این صدمه دیدگی اگر رسیدگی نشود، مشکل آفرین خواهد شد.

فروشگاه برقیجات به عنوان یکی از مراکز فروش بزرگ و معتبر، هم اکنون میزبان پاسخگویی شما عزیزان است. این شرکت اینترنتی، بهترین انواع کابل برق را با قیمت باورنکردنی به فروش می رساند. اگر قصد خرید بهترین انواع کابل برق درجه یک دارید، می توانید همین حالا از این فرصت ناب استفاده کرده و بهترین خرید اینترنتی را تجربه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *