مقالات

علت اتصالی برق ساختمان

علت اتصالی برق ساختمان

آیا با علت اتصالی برق ساختمان آشنا هستید؟ می دانید چه پارامترهای روی اتصالی برق تاثیرگذار خواهد بود؟ برق یکی از مهمترین شاخصه های تاثیرگذار روی پیشرفت بشر در تمام صنایع بوده است. چرا که تمامی ماشین آلات، دستگاه ها، سیستم ها، نرم‌ افزارها، صنعت روشنایی و … همگی تحت تاثیر جریان الکتریکی قرار دارند.

ساختمان نیز مهمترین مخاطب انرژی الکتریکی به منظور تبدیل این انرژی برای روشنایی و دیگر پارامترها می باشد. گاهی  به سبب مشکلات بسیار زیادی ممکن است در برق ساختمان اتصالی رخ دهد که در ادامه درباره علت اتصالی برق ساختمان توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.

علت اتصالی برق ساختمان چیست و چگونه رفع می شود؟

اتصالی برق ساختمان یکی از رایج‌ ترین‌ انواع مشکلاتی است که تحت تاثیر پارامترهای بسیار مختلفی می تواند اتفاق بیافتد. نحوه صحیح نصب سیستم برق کشی ساختمان بسیار اهمیت دارد. چرا که در صورت عدم نصب ناصحیح قطعا خرابی هایی به بار خواهد آمد. اصلی ترین مشکل اتصالی برق است که علاوه بر خسارت های مالی می تواند، خسارت جانی نیز به همراه داشته باشد. حال اینکه عوامل بسیار متفاوتی می توانند باعث اختلال برق ساختمان شوند که شدت خسارت ها و خرابی ها در هر عامل با دیگری متفاوت خواهد بود. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • جرقه الکتریکی

رایج ترین‌‌ نوع اتصالی برق ساختمان شامل جرقه های الکتریکی است. جرقه ها می توانند ناشی از احتمالات بسیار زیادی باشند که سیم کشی نادرست یکی از مهمترین آن ها است. چنانچه سیم کشی را با رعایت اصول و استانداردها نصب نمایید، قطعا اتفاقی رخ‌ نمی دهد. گاهی نیز بر اثر اصابت رعد و برق نیز چنین مشکلی را ایجاد می کند. اما مهمترین‌ عامل اتصالی برق وجود نوسانات برق است.

  • بار الکتریکی مضاعف

بار الکتریکی مضاعف شاید دیگر عامل اتصالی ها باشد. که به سبب بالا بودن حجم برق مصرفی لوازم روشنایی از میزان جریان یا وات مجاز چنین مشکلی رخ می دهد. حرارت بسیار زیاد می تواند مهمترین عامل بار الکتریکی مضاعف شود.

  • توقف جریان برق در مدار

اتصالی برق ساختمان می تواند به سبب توقف جریان برق در مدار باشد. اگر شما بیش از حد مجاز توسط برخی از تجهیزات الکتریکی از جریان برق استفاده نمایید، به کنتور فشار بسیار زیادی وارده شده و همین مسئله باعث اتصالی قطعی مدار می گردد.

علت اتصالی برق ساختمان

مهمترین علت اتصالی برق ساختمان

  • خروجی با ظرفیت پایین

به کارگیری خروجی هایی با ظرفیت کم‌ نیز می توانند باعث اتصالی برق ساختمان شوند. اما چگونه؟ بسیاری از افراد از انواع سیم و کابل برق با قدرت بالا به منظور بهره وری بیشتر استفاده می کنند که این کار باعث کاهش ظرفیت خروجی ها می گردد.

  • شوک الکتریکی

به مرور زمان و فرسودگی تجهیزات برقی و سیستم برق ساختمان با روشن و خاموش کردن این تجهیزات، شوک های الکتریکی رخ می دهند. تنها با تعویض کل سیم کشی می توان این مشکل را برطرف نمود.

  • به کار نگرفتن کلید RCCB

کلید RCCB یکی از انواع متوقف کننده های جریان باقیمانده در مدار است که تحت عنوان کلید محافظ جان نیز شناخته می شود. این کلید با قدرت عملکردی که دارد می تواند به راحتی مانع از نشتی های جریانی شوند که توسط فیوز قابل تشخیص نیستند.

  • استفاده از سیم های آلومینیومی

مهمترین عامل اتصالی برق ساختمان سیم کشی آلومینیومی است که اکثر کاربران به سبب پایین بودن قیمت این سیم و کابل ها آن ها را انتخاب می کنند. اگرچه قدرت مقاومت آلومینیوم ها بیشتر از مس ها در برابر سایش و خوردگی است اما احتمال اتصالی در آن ها بیشتر خواهد بود.

  • بی کیفیتی یا بالا رفتن طول عمر

اگر کابل یا سیمی دارای کیفیت بسیار پایین باشد و یا به مرور زمان پوسیده شده یا سطح کیفیت آن ها کاهش پیدا کرده امکان اتصالی برق ساختمان در آن ها وجود دارد. به همین منظور انتخاب بهترین سیم و کابل باکیفیت بسیار حائز اهمیت است و اینکه در نگهداری از آن ها به نکات مهمی توجه نماییم. چنانچه سیم و کابل سیستم برق پوسیده شده و یا کیفیت خود را از دست داده باشد، بایستی اقدام به تعویض آن کنید.

علائم و نشانه های اتصالی برق ساختمان

اتصالی برق ساختمان یکی از متداولترین خرابی های سیستم‌های برق ساختمان است که چنانچه مورد رسیدگی قرار نگیرد قطعاً خسارت ‌های جانی و مالی بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت. بی ‌شک که در صنعت برق به منظور حفظ ایمنی و سلامت جان انسان‌ ها بایستی پارامترهای بسیار زیادی را مورد اهمیت قرار داده که در این‌ راستا هیچگونه مشکلی اعم از اتصالی برق ساختمان به وجود نخواهد آمد. قطعاً مشکلات این چنینی می‌ تواند به سبب خرید کابل یا سیم‌های بی کیفیت باشد؛ همچنین در هنگام اتصالات سیم و کابل ها و عدم رعایت نکات مهم و عدم نگهداری و رسیدگی درست کابل ‌ها نیز چنین مشکلاتی را به وجود خواهند آورد. اما از کجا اتصالی برق شناخته و مانع از آن شویم؟ علائم و نشانه ‌های بسیار زیادی برای اتصال برق ساختمان وجود دارند که برخی از آن‌ها عبارت اند از:

  • افت فشار برق ساختمان یکی از نشانه هایی است که می توان اختلال برق ساختمان را تشخیص داد. چنانچه شما در سیستم برق کشی از یک کابل و سیم بسیار با کیفیت و نا مرغوب ای استفاده نمایید، قطعاً با افت فشار همراه خواهید بود که نتیجه آن اختلال برق ساختمان می باشد. این اتصالی می تواند باعث نیم سوز شدن و یا سوختن لوازم الکتریکی و همچنین سوختن کل سیستم برق ساختمان شود.

علت اتصالی برق ساختمان

مهمترین نشانه های اتصالی برق

  • از دیگر علائم اتصالی برق ساختمان کم شدن شدت نور برخی از وسایل روشنایی است. در صنعت روشنایی از انواع محصولات و تجهیزات مختلفی نظیر لامپ ها استفاده می کنند که چنانچه شدت نور هر یک از لامپ های مورد استفاده کم شود قطعاً در سیستم آن اتصالی برق رخ داده است.
  • اگر در منزل خود یک لامپ روشن دارید که به صورت ناخودآگاه خاموش شد، مطمئن شوید که اتصالی برق رخ داده است. چرا که خاموش شدن لامپ ها آن هم به صورت اتفاقی و ناگهانی به سبب اتصالی های رخ داده خواهد بود که تحت تاثیر ولتاژ بالا توان مضاعف و همچنین این دیگر مشکلات رایج چنین حالتی به وجود می آید.
  • بالا رفتن هزینه های فیش برق نیز جزو متداول ترین نشانه های اتصالی برق ساختمان است. اگر ملاحظه کردید که هزینه ‌های فیش برق به شدت افزایش یافته و قطعاً در سیستم برق ساختمان شما اتصالی به وجود آمده است مطمئن شوید اتصالی وجود دارد.

نتیجه

آشنایی با علت اتصالی برق ساختمان باعث شد تا ما به اهمیت سیم کشی ساختمان پی ببریم. چرا که یکی از مهمترین و اصلی ترین دلایل اتصالی برق ساختمان مربوط به عدم سیم کشی صحیح است. البته سیم کشی یک ساختمان با توجه به نوع کاربرد به دو صورت روکار و توکار انجام می شود که ما بایستی برای این کار توانایی لازم را داشته باشیم. البته برای این مشکل برق ساختمان جدا از نحوه غلط سیم کشی، استفاده از کابل غیر استاندارد، اتصالات نادرست، پوسیدگی کابل و … تاثیرات قابل چشمگیری خواهند داشت.

سیستم برق ساختمان یک سیستم کاملا پیچیده ای است که در عین حال نیاز به تخصص و مهارت برای انجام فرایند سیم کشی است. حال اینکه اگر سیم کشی نیز به ساده ترین شکل ممکن توسط افراد متخصص و کار بلدی انجام شود؛ اما عدم نگهداری صحیح جزو دیگر پارامترهایی می باشد که می تواند اتصالی رخ دهد.

با خرید یک‌ کابل مناسب، باکیفیت، استاندارد و درجه یک مانع از ایجاد اتصالی شوید.‌ برای خرید بهترین کابل درجه یک و قیمت مناسب، می توانید همین حالا توسط کادر، مرکز فروش برقیجات اقدام نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *