مقالات

معرفی فیوز فشار ضعیف و کاربرد آن

فیوز فشار ضعیف

فیوز فشار ضعیف

فیوز فشار ضعیف یکی از انواع فیوز برق به کار برده شده در شبکه است. در معرفی فیوز فشار ضعیف باید گفت این دسته از فیوزها نیز مشابه تمامی فیوز ها عمل می کند. در واقع یک وسیله حفاظتی است که در مدار الکتریکی برای محافظت در برابر افزایش غیر مجاز جریان الکتریکی به کار می رود. زمانی که جریان بیش از جریان نامی قصد عبور از فیوز را داشته باشد با قطع مدار فیوز از تجهیزات محافظت خواهد نمود. فیوز در انواع مختلفی می‌باشد و نمونه‌ای از آن شامل فیوزهای فشارقوی ضعیف است که آنها را با علامت اختصاری LV میشناسند‌.

این دسته از فیوزها معمولاً برای شبکه هایی با ولتاژ هزار و یا کمتر از آن با جریان نامی مشخص برای قطع مدار مورد استفاده قرار می گیرد. البته فیوزهای فشار ضعیف را بر اساس پارامترهای بسیار مختلفی نظیر چگونگی قطع مدار، نوع کاربرد و چگونگی طراحی تقسیم بندی می کنند.

به طور کلی یک فیوز در هر مدل برای محافظت از کلیه تجهیزات مدار و‌ جان افراد در برابر برق گرفتگی ایفای نقش دارد. فیور به عنوان مهمترین قطعاتی که در سیستم برق یا حتی جعبه کنتور قرار می گیرد، بسیار حائز اهمیت است. در رابطه با فیوز فشار ضعیف، انواع آن، مزایای این فیوزها و کاربرد این دسته از فیوزها تا چه حد اطلاعات دارید؟ آیا می دانید که این فیوزها برای عملکردهای مختلف طراحی شده اند و البته به دو شکل اضافه بار و اتصال کوتاه در سیستم رخ می دهند.

فیوزها در مدل های فشار ضعیف برای اورلودهای پایین مورد استفاده قرار می گیرد. اما تمامی فیوز ها به ویژه مدل های فشار ضعیف طی پروسه ذوب شدن یکی است اما تمامی فیوزها به ویژه مدل های فشار ضعیف طی پروسه ذوب شدن یکی از فلزات باعث قطع مدار می‌شوند.

نکات مهم انتخاب فیوز فشار ضعیف

فیوز فشار ضعیف نمونه ای از انواع فیوزها از نظر دسته بندی بر اساس نوع عملکرد هستند. این فیوزهای فشار ضعیف نیز خود به عنوان محصولات کاربردی شناخته می‌شود. اما برای انتخاب بهترین فیوز در مدل فشار ضعیف نکاتی هستند که با بررسی آن ها می توانید انتخاب بهتری انجام دهید.

• هنگام انتخاب یک فیوز فشار ضعیف و البته تمامی فیوزها بایستی ولتاژ نامی آن را در نظر بگیرید. در واقع هر یک از فیوزها در مدل های مختلف با ولتاژ نامی مشخصی نیز عرضه می شوند.

• جریان نامی فیروز دیگر پارامتر و مشخصه ای است که با اکتفا به آن می توانید بهترین فیوز مورد نیاز خود را با کیفیت و عملکرد مطلوب انتخاب کنید.

• سطح عایقی جزو پارامترهای مهمی است که در معرفی فیوز فشار ضعیف در رابطه با آن توضیحاتی ارائه می شود. چرا که بایستی یک فیوز عایق بسیار بالایی داشته باشد. قطعاً می دانید که عایق بودن هر محصول ایمنی آن را نیز افزایش خواهد داد.

• مدل تولد کار یا کند کار بودن فیوز نیز در نظر گرفته می‌شود. در واقع با در نظر قرار دادن مشخصه زمان جریان بایستی یک فیوز را به تناسب شرایط انتخاب کنید. معمولاً مدل های تند کار لحظه‌ای و کند کار برخلاف این مدل ها عملکرد دارند. قطعاً که این تندکار یا کندکار بودن در هر مجموعه بر اساس زمان شروع به کار می تواند بسیار مورد اهمیت قرار بگیرند.

• تنوعی از انواع فیوزهای فشار ضعیف در مدل‌های مختلف نظیر مدل های فشنگی، چاقوی و غیره در بازار هستند. اما شما باید بدانید برای کاربرد خود چه نوع فیوزیی را با چه مشخصاتی احتیاج دارید.

• به ضریب ارتفاع و حرارت محیط نیز دقت داشته باشید تا فیوزی را با عملکرد مناسب انتخاب کنید.

فیوز فشار ضعیف

انواع فیوز فشار ضعیف

فیوز فشار ضعیف به عنوان بهترین وسیله برای قطع جریان برق در مواقع حساس است. امروزه در تاسیسات روشنایی و برق، فیوزها ایفای نقش می‌کنند. این وسیله در برابر اضافه بار و جریان اتصال کوتاه از تمامی تجهیزات محافظت خواهد نمود. اما همین فیوز یا کلیدهای فشار ضعیف دارای مزایای بسیار زیادی هستند. در واقع پس از قطع مدار بلافاصله برای بهره برداری مجددا شروع به کار می کنند. توسط کنداکتور های فرعی که در این فیوزها مورد استفاده قرار گرفته وضعیت آن در حالت قطع یا وصل قرار می‌گیرد. معرفی فیوز فشار ضعیف تنها به ارائه مشخصاتی در رابطه با این فیوزها نیست بلکه در رابطه با انواع فیوزهای فشار ضعیف نیست باید آشنایی پیدا کنید:

فیوز چاقویی

فیوزهای کاردی را می توان در دسته بندی فیوزهای خاص و بسیار کاربردی برشمرد. این فیوز ها همان فیوز های چاقویی هستند که از نوع ذوب شونده می باشد. قطعاً شما با فیوز های چاقویی و عملکرد خاص آنها تا حدودی آشنایی دارید. فیوزهای چاقویی نیز وظیفه حفاظت از مصرف کننده در برابر جریان اضافه باز را خواهند داشت و البته این فیوزها نیز طی یک پروسه ذوب شونده و قطع مدار باعث حفاظت می شوند.

این مدل های چاقویی یا ذوب شونده طراحی خاصی نیز دارند و به دلیل شکل ظاهری آنها را با نام کلید چاقویی شهرت داده‌اند. این فیوزهای پرکاربرد برای حفاظت از وسایل، کابل برق، سیم برق و جان افراد خواهند بود. ساختمان این فیوزها بسیار خاص و از بدنه سرامیکی مستطیل شکلی تشکیل می شوند. البته یک ترمینال تیغه فلزی نیز در دو طرف این بدنه فیروز متصل است.

المان ذوب شونده به عنوان مهمترین قطعه در داخل بدنه همانند یک تیغه فلزی قرار می گیرد. همچنین یک قلاب فلزی نیز در این فیوزها به منظور جدا کردن فیوز از پایه فیوز قرار گرفته است. نشانگر سلامت نیز به‌منظور مهمترین قطعه برای نمایش وضعیت فیوز خواهد بود.

فیوز فشنگی

فیوزهای فشنگی یا فیوزهای ذوب شونده به عنوان خاص ترین فیوز فشار ضعیف دارای طراحی خاصی هستند. در واقع بلافاصله پس از عبور جریان مشخص طی یک مدت زمان مشخصی ذوب و باعث قطعی مدار می‌شوند. این دسته از فیوزها را بیشتر برای کاربردهای خانگی مورد استفاده قرار می‌دهند. البته که سطح کاربرد فیوزهای فشنگی بسیار زیاد است و این دسته از فیوزها مانع از ورود بار اضافی به مدار می شوند. این بار های نامتقارن می تواند باعث جریان اتصال کوتاه یا عبور جریان اضافی نظیر آتش‌سوزی و برق‌گرفتگی گردد.

اما این فیوزها مانع از روی عبور این جریان های غیر استاندارد خواهند شد. معمولاً برای نصب این فیوزها نیاز به یک پایه چینی و حتی کلاهک چینی است که فیوز در داخل این پایه و کلاهک چینی قرار می گیرد. البته قسمت پشت این کلاهک شیشه ای میباشد.

در قسمت داخلی فیوز براده هایی از سرامیک یا پودر چینی هستند که برای قطع شدن سیم حرارتی جرقه بین این محتویات صورت گرفته سریع خنک و بلافاصله باعث قطع مدار خواهد شد. البته همین قطعات باعث خنک شدن سیم ذوب شونده نیز در صورت لزوم می شوند.

فیوز از نوع ذوب شونده قدرت کمتری در مقایسه با دیگر فیوزها داشته و به همین منظور مصرف خانگی دارد. همچنین این دسته از فیوزها دارای یک مغزی بسیار قوی هستند که در برابر جریان اضافه بار مقاومت بالایی نشان می‌دهد. این فیوزها نیز یک ورودی و خروجی جریان دارند که جریان از آن عبور و در نتیجه خارج می شود. البته در مواقع حساس و در صورت بسیار بالا بودن جریان های غیرمجاز ممکن است قسمت مغزی فیوز آسیب ببیند که اقدام به تعویض آن خواهند کرد. مدل های فشنگی نیز خود در دو نوع فیوز توکار و فیوز کندکار مورد استفاده قرار می گیرند.

فیوز فشار ضعیف

تفاوت فیوز فشار ضعیف خودکار و معمولی

در معرفی فیوز فشار ضعیف در رابطه با این فیوزها و عملکرد آنها اطلاعاتی ارائه شد. قطعا می دانید که فیوز به عنوان اصلی ترین و مهمترین قطعه ای است که در سیم کشی مدار هر مجموعه ای از آن استفاده می‌کنند. اما به تناسب شرایط مختلف بایستی از فیوزهای متنوع نظیر مدل های فشار ضعیف استفاده نمود. این فیوزها با قطع و وصل جریان در شبکه های قدرت محافظت را به عهده گرفته و ایمنی را افزایش می دهند.

این کلیدها می‌توانند به صورت همزمان برق سه فاز را قطع کنند. برای قطع خودکار در صورت برگشت ولتاژ یا حتی افت جریان نیز نقش مهمی دارند. یک فیوز می تواند در مواقع اضطراری ورود ژنراتور را نیز تحت کنترل خود داشته که البته این کنترل می تواند به صورت دستی یا خودکار باشد. به همین سبب فیوزها را از نظر نوع کنترل به دو دسته تقسیم می کنند.

اما اکنون که قصد دارید در مقاله معرفی فیوز فشار ضعیف در رابطه با آن اطلاعات کامل تری به دست بیاورید، بد نیست با تفاوت بین فیوزهای خودکار و غیر خودکار نیز نکاتی بیاموزید. فیوزها امروزه در مدل‌های خودکار پیشرفته ترین مدل ها شناخته می شوند. حال اینکه مدلهای فشار ضعیف نیز دارای این دسته بندی هستند. در ساختار و طراحی فیوزهای فشارقوی و اتوماتیک رله های مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر یک از این رله ها می توانند عملکرد های مختلفی نیز داشته باشد.

به عنوان مثال، برخی از فیوزها مجهز به رله های هوشمند از نوع الکترونیکی هستند که قدرت عملکرد آنها را بیش از پیش افزایش می‌دهد. اما در مدل های معمولی هرگز از هیچ نوع رله ای استفاده نمی کنند در واقع این فیوزها تنها برای قطع و وصل کردن جریان برق در مواقع حساس مورد استفاده قرار خواهد گرفت. با این تفاوت که فیوزهای فشار ضعیف خودکار در مواقع ضروری هم به صورت خودکار عمل می‌کنند و هم عملکرد بهینه ای دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *