نورپردازی

کابل خشک چیست؟

کابل خشک

کابل برق های بسیار متنوعی با مشخصات مختلف در بازار وجود دارد. کابل خشک نیز نمونه ای از انواع کابل هایی است که به واسطه نوع کاربرد با مشخصات خاصی روانه بازار میشود. این کابل ها شامل چند سیم مفتولی هستند که به صورت تنیده شده به یکدیگر با قدرت کششی و استحکام بسیار بالایی روانه‌ی بازار شده اند. به طور کلی کابل های خشک به عنوان کاربردی ترین کابل‌های موجود در بازار شناخته هستند که این کابل های صنعتی برای پروژه های تخصصی و الکترونیکی بیشتر از هر صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. کابل های خشک دارای ویژگی ها و خصوصیاتی متفاوت با دیگر کابل‌های موجود در بازار هستند. این کابل‌های مفتولی از یک یا چند رشته سیم جدا و به هم تنیده شده به وجود می آید. هادی این کابل ها مقاومت بالایی برای انتقال جریان الکتریکی دارد.

این کابل ها با نام کابل ثابت نیز شناخته می شوند که بیشتر در ساختمان سازی و تابلوهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به کم بودن انعطاف پذیری این کابل ها در مقایسه با کابل های افشان باید گفت بیشتر برای مصارفی کاربرد دارند که به صورت ثابت در یک جا باشد. از نظر جنس هادی کابل های خشک با تنوع زیادی هستند که قدرت مندترین آنها کابلهای مسی خواهند بود اما قیمت بالاتری نیز دارند. با توجه به مقاومت زیاد این کابل ها می توانید آنها را در مکان هایی با رطوبت زیاد نیز مورد استفاده قرار دهید. تنوع زیادی از انواع کابل خشک از نظر ولتاژ، ضخامت و حتی برند در بازار عرضه می شود. کابل های خشک خود در دسته بندی های متنوع هستند که حتی این تنوع ولتاژ، ضخامت و ابعاد در داخل آنها قرار میگیرند. برقیجات یکی از شرکت های معتبر توزیع کننده انواع کابل خشک با قیمت های مقرون به صرفه است.

مشخصات کابل های خشک

کابل به عنوان محصولی مهم در صنعت برق است. کابل خشک تنوعی از کابل های مورد استفاده در صنایع به شمار می‌رود.‌ این کابل ها نیز برای استفاده در تمامی حوزه ها محدودیت هایی دارند که این محدودیت را مشخصات و قدرت کامل تعیین می کند. البته در ساختمان های تجاری، مسکونی، فضاهای مرطوب، در زیرزمین و در اغلب محیط ها می توان این کابل‌ها را مورد استفاده قرار داد. اما زمانی که اقدام به خرید کابل خشک می کنید باید در رابطه با این کابل‌ها اطلاعاتی داشته باشید. آشنایی با مشخصات کابل خشک به شما این امکان را می دهد تا بهترین کابل خشک بازار را به تناسب نوع نیاز خود بخرید. این کابل ها را میتوانید در ولتاژ های نامی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ و البته با مقطع پنج دهم تا ۷۵ صدم تهیه کنید. البته کابل‌های خشک با سطح مقطع یک میلی متر مربع نیز در بازار وجود دارند.

اما چنانچه در چنین حالتی آنها را تهیه کنید بایستی با ولتاژ ۴۵۰ تا ۷۰۰ و به تولید رسیده باشند. این کابل ها دارای سطح مقطع ۱۰ میلیمتر مربع هستند که قدرت انتقال بالایی برای انرژی الکتریکی دارند. البته اگر از رساناهای مسی انتخاب شوند که این قدرت انتقال بیشتر از رساناهای آلومینیومی خواهد بود. معمولاً کابل های خشک تک رشته ای هستند و سایز آن ها ۱.۱۳ تا ۱۰ میلی متر است. این کابل ها را به روش های فابریک و غیر فابریک توسط تسمه های فلزی و نازک کردن و کشش میلگرد تولید می کنند که در هر مدل مشخصات کابل تا حدودی با یکدیگر تفاوت خواهد داشت. همچنین آنها را در متراژ و کلاس بندی های متنوعی در بازار عرضه می کنند. معمولا بسته بندی مدل کابل های دو و نیم میلیمتری، وزنی حدود ۲۵ تا ۵۰ کیلوگرم دارند.

کابل خشک

عمده کاربرد کابل های خشک

همانگونه که اشاره شد، کابل خشک به عنوان خاص ترین و مقاوم ترین کابل ها از نوع مفتولی در بازار است. این کابل ها کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارند اما ویژگی‌ها و مشخصات مناسب کابل‌های خشک باعث شده تا بتوان آنها را در شرایط محیطی بسیار مختلف استفاده کرد. معمولاً کابل های خشک در تابلو برق بیشترین کاربرد را دارند اما برای توزیع انرژی الکتریکی نیز از این کابل ها استفاده می کنند. امروزه برای سیم کشی ساختمان تجاری و مسکونی کابل های خشک در اولویت قرار می گیرند. با توجه به مقاومت زیاد در برابر رطوبت می توان آنها را برای محیط های مرطوب نیز مورد استفاده قرار داد. این کابل ها قابل استفاده به صورت توکار هستند پس با این حساب می توان گفت به دلیل قرار گرفتن در داخل لوله های مخصوص و زیر گچ و سیمان طول عمر آنها نیز افزایش پیدا می کند.

از آنجایی که انعطاف پذیری این کابل ها چندان زیاد نیست پس زمانی که به صورت توکار در داخل دیوار قرار می گیرند به صورت ثابت خواهند بود. قطعاً که این ثابت بودن و محافظ توسط لوله های مخصوص طول عمر این کابل ها را افزایش میدهد. قدرت مقاومت کابل‌های خشک باعث شده تا بتوان به صورت دفنی در زیر زمین نیز این کابل ها را مورد استفاده قرار داد. اما این کابل ها با هر مشخصات، قیمت های مختلفی نیز دارند که بر اساس نوع کاربرد نیز تولید میشوند. برای محیط های دارای تنش مکانیکی نیز کابل های خشک در نظر گرفته شده اند. اما به طور کلی کاربرد این دسته از کابل ها در بازار زیاد است و معمولاً عایق pvc  مقاومت کابل را در برابر بسیاری از شرایط محیطی داخلی و حتی خارجی افزایش می‌دهد. اگر چه خشک بودن تا حدودی محدودیتی ایجاد می کند اما همین عایق pvc تا حدودی رفع محدودیت خواهد نمود.

کابل خشک

انواع کابل خشک

کابل خشک نمونه‌ای از کابل های پرمصرف در صنعت برق است. این کابل‌ها اگرچه انعطاف پذیری کمی دارند اما قدرت مقاومت آنها در محیط های مرطوب و دارای تنش مکانیکی بسیار زیاد است. به همین سبب در زیر زمین نیز مورد استفاده قرار می گیرند. کابل های خشک انواع مختلفی دارند که کاربردی ترین آن‌ها شامل:

کابل خشک NYY

کابل خشک NYY نمونه ای از انواع کابل های خشک و کابل استخوانی پر مصرف در صنایع است. این کابل ها بیشتر در پروژه های انتقال و توزیع قدرت مورد استفاده قرار می گیرند. کابل های خشک در این نوع مجهز به عایق پی وی سی بسیار مقاومی هستند. این دسته از کابل های خشک از یک یا چند هسته مسی تشکیل می‌شوند که عایق pvc و غلاف پی وی سی بیرونی آن ها را می پوشاند. حال اینکه این عایق ها به عنوان غلاف داخلی و روکش بیرونی برای محافظت بیشتر در نظر گرفته می شوند. این کابل های هسته مسی در برابر رطوبت مقاومت بالایی دارند اما قدرت انعطاف پذیری بسیار زیاد نیست که بتوان آنها را بدون هیچ محدودیتی برای هر کاربردی مورد استفاده قرار دهیم.

کابل خشک NYRY

کابل خشک NYRY از دیگر کابل های مورد استفاده در کابل کشی صنایع شناخته می شود. از این کابل ها برای محیط هایی با دمای عملیاتی بسیار زیاد می توان استفاده نمود. این دسته از کابل های خشک استحکام بسیار بالایی در مقابل نور خورشید، پوسیدگی، رطوبت، خراش، ضربه، همچنین در درجه حرارت پایین و مواد شیمیایی دارند. بدون هیچ محدودیتی این کابل‌های خشک را می‌توانید در فضای بیرونی و هوای آزاد مورد استفاده قرار دهید. این کابل ها به صورت توکار حتی در زیر زمین نیز به دلیل مقاومت بالا قابل استفاده خواهند بود. کابل های خشک خشک در این مدل به صورت یک تا چهار رشته روانه بازار می‌شوند.

ویژگی های مهم کابل خشک

کابل خشک همان کابل های مفتولی هستند که به صورت تک سیمی و تک رشته ای روانه بازار می‌شوند. این کابل‌ها رسانایی و قدرت فوق العاده بالایی برای انتقال جریان الکتریکی دارند. این کابل ها با انعطاف پذیری کم در ساختمان و زمین مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع آنها را با نام کابل‌های زمینی نیز در بازار می شناسند. معمولاً در بسیاری از کاربردهایی که نیاز به کابل هایی با این انعطاف پذیری زیاد نیست، کابل خشک نقش آفرینی دارد. این کابل ها نیز دارای مزایای بسیار زیادی هستند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • کابل های خشک یا مفتولی شکل پذیر هستند. اگرچه قدرت انعطاف پذیری این کابل ها در مقایسه با دیگر کابل ها کم است اما شکل پذیر می باشند.
  • مقاومت کابل ها در مقایسه با کابل‌های رشته ای و غیره بسیار زیاد است. از این رو می‌توان برای کاربرد های طولانی مدت از این مدل کار های مخصوص مورد استفاده قرار داد.
  • قیمت به عنوان مهم ترین نکته برای خرید کابل محسوب میشود. قیمت کلی کابل‌های خشک بسیار مقرون به صرفه است اما در صورتی که از مجموعه لوازم برقی برقیجات، این شرکت معتبر به صورت اینترنتی تهیه شود‌. در این روش با حذف واسطه ها شما از یک شرکت معتبر و از درب تولیدی خرید خود را انجام می‌دهید.
  • این کابل ها معمولاً تک رشته هستند و اتصال آنها به ساده ترین شکل ممکن اتفاق می‌افتد در واقع نیازی به صرف مدت زمان طولانی برای نصب این کابل ها نیست.
  • کابل‌های خشک را میتوان برای مصارفی که نیاز به انرژی در ولتاژ بالا یا فشار قوی دارند مورد استفاده قرار دهند. در واقع به منظور هدایت انرژی در ولتاژ و فشار بسیار قوی این کابل ها نقش آفرینی می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *