مقالات

گلند کابل چیست و چه کاربردی دارد؟

گلند کابل

آیا می‌دانید گلند کابل چیست و چه کاربردی دارد؟ آیا با نحوه استفاده از گلندها و مزیت‌ های مهم هر یک از انواع آن‌ ها آشنایی دارید؟ همانگونه که می‌ دانید بزرگ‌ ترین صنعت شامل صنعت برق است که به‌ عنوان صنعت مادر شناخته می‌ شود. چرا که در صنایع مختلف از جریان الکتریسیته به‌ منظور کاربردهای مختلف استفاده می‌ شود. و حال این‌ که در این صنعت از انواع مختلفی از قطعات استفاده می‌کنند که هر یک مزایای مختلفی دارند.

گلندها نمونه‌ ای از انواع همین تجهیزاتی هستند که مزایایی بسیار به منظور برقراری اتصال خواهند داشت. حال اینکه گلند کابل برق چیست و چه کاربردی می‌ تواند داشته باشد را بهتر است ادامه متن را با دقت بالایی بخوانید تا با تمام مزایا و مشخصات این محصول شناخت پیدا نمایید.

انواع گلند کابل برق

گلند کابل یکی از انواع محصولاتی هستند که در کنار کابل‌ برق ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و آن‌ ها را با نام بست نیز می‌ شناسند. از گلندها به‌ منظور اتصال امن قسمت‌ های انتهایی کابل‌ های مختلف و همچنین رشته‌ های کابل به یک دستگاه مخصوص نظیر تابلو پلی کربناتی و یا جعبه تقسیم استفاده خواهند کرد. این محصولات نیز با جنس‌ های مختلف به‌ منظور حفاظت از نقطه‌ اتصال ساخته می‌ شوند که در برابر گرد و غبار، رطوبت، شرایط آب‌ و هوایی مختلف، مواد شیمیایی، حشرات، و غیره بسیار مستحکم می‌ باشد. گلندها به انواع مختلفی تقسیم می شوند که برخی از آن ها شامل:

  • گلند پلاستیکی

یکی از رایج‌ ترین نوع گلند کابل برق شامل مدل های پلاستیکی آن است که از جنس پلاستیک خواهند بود‌. این دسته از گلندها مقاومت بالایی در برابر تمام شرایط اعم از مواد شیمیایی، رطوبت، ضربه، خراش و باکتری ها دارد. قدرت مقاومت این دسته از گلندها در برابر مواد خورنده نیز بسیار عالی خواهد بود. توجه داشته باشید که این نوع گلندها را هرگز در دماهای بسیار بالا و مصارفی که احتمال آتش سوزی زیاد است، هرگز استفاده ننمایید. گلندهای پلاستیکی در مقایسه با دیگر گلندها قیمت بسیار مقرون بصرفه تری نیز دارد.

  • گلند فولاد ضد زنگ

یکی از گلند کابل برق شامل نمونه های ضد زنگ این محصول است. این گلندها همانگونه که از نام آن ها پیداست، از جنس فولاد ضد زنگ هستند و در برابر زنگ زدگی مقاومت بالایی خواهند داشت‌. این نوع گلندهای فلزی را با درجه حفاظتی IP69 و IP68 ضد آب به تولید می رسانند که در برابر خوردگی، نوهد شیمیایی، بنزین، اسیدهای و… استحکام بالایی دارند. استحکام در برابر دما و فشار باعث شده تا از این نوع گلندهای بسیار مقاوم در صنایع بسیار مختلفی استفاده نمود.

گلند کابل برق

گلند کابل

بهترین گلند کابل برق

  • گلند برنجی

گلند کابل برق برنجی از گلندهای کاربردی با روکش نیکل است که مناسب استفاده برای انواع دستگاه هه و ماشین آلات مختلف است. استاندارد ساخت این گلندها به گونه ای می باشد که مقاومت دمایی و فشاری بسیار مناسبی دارند. شما می توانید گلندهای برنجی با روکش نیکل را در بازه دمایی -40 تا 120 درجه سانتی گراد استفاده نمایید.

  • گلند آلومینیومی

گلندهای آلومینیومی دیگر نوع گلندها از جنس آلومینیوم با مقاومت بالا هستند که توسط پی وی سی پوشش داده می شوند. از این نول گلندها که قدرت مقاومت بالایی در برابر تمام شرایط آب و هوایی دارند و به سبب ساختار ویژه آن ها می توان در تمام محیط های داخلی و خارجی استفاده نمود.

  • گلند PVC

گلند کابل برق پی وی سی نوع دیگری از کابل های مطرح بازار هستند که جنس آن ها سبک است‌. گلندهای PVC قدرت انعطاف پذیری بسیار بالایی دارند اما تنها مناسب استفاده برای محیط های داخلی با شرایط مناسب هستند.

گلند کابل برق

گلند کابل برق

گلند کابل برق چیست و چه کاربردی دارد؟

همانگونه که اشاره شد، گلندها مهمترین محصولاتی هستند که از آن ها جهت اتصال انواع مختلف کابل ها استفاده می کنند. این محصول انواع مختلفی با مزایای بسیار مختلفی دارد. هر یک از این گلندها را تنها می توان در شرایط خاصی با توجه به جنسی که دارند، مورد استفاده قرار داد. گلندهای اتصالی را به منظور آب‌ بندی انتهای کابل‌ ها طراحی می کنند که در قسمت های مختلف پایانه‌، محفظه‌، شاخه‌ و حتی تجهیزات الکتریکی باعث محکم نگه داشتن کابل ها می شوند.

اهمیت استفاده از گلندها به سبب اهمیت برقراری اتصالات کابل ها است که کابل های حساس را در برابر شرایط نامناسبی نظیر رطوبت، آلودگی، مواد شیمیایی، خوردگی، ضربه و خراش در امان‌‌نگه می دارد. گلند کابل برق با برقراری اتصال و محکم کردن نقاط اتصال فشار را کاهش می دهند.

ساختار و طراحی گلند کابل برق به گونه ای است که بعد از ورود کابل از یک قطعه ای تحت عنوان واشر به عنوان محافظ کابل به منظور آب بندی دستگاه و جلوگیری از آسیب کابل توسط بدنه گلندها استفاده می کنند. در مصارفی که از گلند استفاده نکنند، بی شک کابل ها دچار آسیب دیدگی شدید و حتی گاهی با پارگی کابل مواجه هستند. اما کاربرد گلندها را می توان به تمامی مصارفی اطلاق نمود که از کابل ها استفاده می شود‌.

در واقع در تمامی کاربردهای صنعتی و غیر صنعتی که از کابل به منظور مصارف مختلف استفاده می کنند، می توان از گلند کابل برق نیز استفاده کرد. اما به این نکته توجه داشته باشید که گلندها بر اساس جنس و دیگر مشخصات انواع مختلفی دارند که همگی این مشخصات روی کاربرد آن ها تاثیر می گذارد. کاربرد کابل ها را نوع جنس آن ها تعیین می کند.

نتیجه

هدف از آشنایی با گلند کابل برق چیست و چه کاربردی دارد؟ شناخت کامل گلندها به سبب انتخاب و خرید بهترین نوع گلند خواهد بود. گلند یکی از تجهیزات بسیار مهم و کاربردی است که جهت اتصال قسمت انتهایی کابل ها به تجهیزات، جعبه ها و یا سیستم های مختلف استفاده می کنند. گلند را به عنوان یکی از مهمترین اتصالات کاربردی کابل‌ های برق می شناسند. این‌ محصول را بر اساس نوع کاربردی که خواهند داشت در  انواع اشکال، سایز و حتی جنس های مختلف طراحی می کنند که وظیفه اصلی آن ها برقراری اتصالات در مدارهای الکتریکی است که به عنوان یک نوع رابط الکتریکی شناخته می شوند.

هر یک از انواع گلندها بر اساس نوع جنس در برابر شرایط خاصی مقاومت دارند و باید هنگام‌ خرید گلند کابل برق به این نکات توجه بسیار زیادی داشت. همچنین اینکه چه نوع گلندی را با چه کیفیتی خریداری خواهید کرد. به منظور خرید بهترین گلند درجه یک همین حالا با مشاورین فروش بهترین فروشگاه تجهیزات الکتریکی، شرکت برقیجات، تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *