فروشگاه تخصصی برقی جات | فروشگاه آنلاین لوازم روشنایی ، برق صنعتی ، برق ساختمانی و لوازم الکترونیک | فروش کالای برق بصورت عمده

جدیدترین مطالب

آشنایی با انواع سیم و کابل صنعتی

با انواع سیم و کابل صنعتی چقدر شناخت دارید؟ می دانید هر یک از این سیم و کابل ها به چه منظوری طراحی شده است؟ با مشخصات و مزایای انواع سیم و کابل آشنا هستید؟ سیم و کابل برق هر دو جزو محصولات بسیار کاربردی می باشند که در صنعت برق و روشنایی اهمیت بسیار زیادی دارند.

n

سیم و کابل هر دو به منظور انتقال جریان الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند. که کاربرد این دو تنها به خطوط انتقال جریان برق ختم نمی شود. بلکه در انواع دستگاه ها، تجهیزات و ماشین آلات مختلف نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای آشنایی بیشتر در ادامه به معرفی انواع سیم و کابل صنعتی خواهیم پرداخت.

nn

معرفی انواع سیم و کابل صنعتی

n

سیم و کابل هر دو یکی از تجهیزات اصلی انتقال داده های اطلاعاتی و انرژی الکتریکی در صنعت برق هستند. این دو به منظور انتقال جریان الکتریسیته مورد استفاده قرار می گیرند و بر اساس پارامترهای بسیار مختلفی تقسیم بندی می شوند.

n

به عنوان مثال، هادی سیم و کابل هر دو از جنس رسانا می باشد. اما از لحاظ تعداد رشته های هادی، سطح مقطع و غیره می تواند تفاوت هایی بین این دو وجود داشته باشد. سیم و کابل در صنعت مصارف بسیار مختلفی دارند، حال اینکه انواع سیم و کابل صنعتی در بازار بسیار هستند که برخی از آن ها عبارتند از:

nn

سیم مفتول

n

یکی از کاربردی ترین انواع سیم ها در بازار سیم مفتول است که با نام سیم ثابت یا سیم خشک نیز شناخته می شود. این نوع سیم از یک رشته تک از جنس فلز مس تشکیل می ‌شود که معمولاً عایق آن از جنس pvc می باشد. این لایه مسی توسط یک نوار رشته ای احاطه می شود که انعطاف پذیری کمتری نسبت به دیگر سیم های موجود در بازار دارد. معمولاً با خم شدن زیاد امکان شکسته شدن این سیم ها وجود خواهد داشت.

n n

سیم لاکی

n

سیم های لاکی نمونه دیگری از انواع سیم و کابل صنعتی محسوب می شوند. جنس عایق آن ها نازک بوده و معمولاً برای سیم پیچی های ترانس و موتور از این سیم ها استفاده می کنند. این سیم ‌ها خود متشکل از یک رشته سیم نازک هستند. که توسط یک لایه بسیار ظریفی از عایق پوشش داده می شوند. سیم های لاکی میزان فضای بسیار کمی را اشغال می ‌کنند و هادی آن ها بیشتر از جنس مس و آلومینیوم است.

n

به همین سبب قدرت رسانا های بسیار بالایی دارند. سطح مقطع سیم های لاکی ضخامتی حدود ۵۰ تا ۶ میلیمتر دارد. و معمولا تحت تاثیر گرمای بسیار زیاد پلاستیک آن ذوب می شود. این دسته از سیم ها در برابر حرارت بالا قدرت بسیار زیادی ندارد و معمولا هادی آن ها با سطح مقطع گرد یا تخت خواهد بود.

nnn

انواع سیم و کابل صنعتی

انواع سیم و کابل صنعتی

n

برخی از انواع سیم های صنعتی

n

    n

  • n

    سیم های افشان

    n

  • n

n

در میان انواع سیم و کابل صنعتی می توان به سیم های افشان اشاره نمود. این دسته از سیم ها متشکل از چند رشته سیم نازک به هم تنیده هستند که بسیار نرم و انعطاف پذیری زیادی دارند. از این سیم ها می توان بیشتر در صنعت ساختمان استفاده نمود و قدرت رسانا های بسیار بالایی دارند که توسط عایقی از جنس پی وی سی پوشش داده می ‌شود. مهمترین مزیت سیم های افشان مقاومت آن ها در برابر ضربه و پیچش است.

n n

    n

  • n

    سیم اتصال به زمین

    n

  • n

  • یکی از مهمترین انواع سیم و کابل صنعتی شامل سیم اتصال به زمین می باشد. این گونه سیم ها از لحاظ ایمنی اهمیت بسیار زیادی دارند و به منظور جلوگیری از برق گرفتگی از آن استفاده می ‌کنند. ارت به معنای اتصال مستقیم به زمین است و جهت مراقبت از انسان و همچنین دستگاه ‌های مختلف از این سیم استفاده خواهند کرد. ممکن است گاهی در جریان الکتریکی نشتی وجود داشته باشد و این نشتی خطر ابتلا به برق گرفتگی را افزایش دهد که این سیم ها با توجه به عملکردی که دارند، انرژی الکتریکی را به زمین منتقل کرده و مانع از برگ گرفتگی می شود.
  • n

  • n

    سیم های نیمه افشان

    n

  • n

n

سیم های نیمه افشان مدل دیگری از انواع سیم های صنعتی هستند. که معمولاً مابین سیم مفتول و افشان قرار می گیرند. انعطاف پذیری رشته های سیم نیمه افشان نسبت به سیم های مفتولی بیشتر و در مقایسه با سیم های افشان کمتر می باشد. این نوع سیم رابط در دایرکت های زیرزمینی، تابلوهای کنترلی و غیره مورد استفاده قرار خواهند گرفت. معمولاً مقاومت عایق در این سیم ۸۰ درجه سانتیگراد است.

nn

انواع کابل های صنعتی

n

کابل زوجی

n

کابل زوجی یکی از متداول ترین انواع کابل های مورد استفاده در صنعت است. این کابل ها متشکل از دو کابل به هم تنیده هستند که دلیل تنش خاص این کابل ها به سبب اجتناب از نویز کوپلینگ مغناطیسی است. از این کابل های زوجی به منظور هدایت سیگنال با بهترین کیفیت استفاده می کنند و معمولاً هم برای راه های دور و ارتباطات داده ها بهترین گزینه به شمار می روند.

n

این نوع کابل خود از سیم های مسی ساخته شده است که قطر آن ها بین چهار تا هشت دهم میلیمتر می باشد. معمولاً با به هم تنیدگی بیشترین سیم های زوج مقاومت آن ها در برابر شنوایی بیشتر خواهد بود.

nn

کابل کواکسیال

n

نمونه دیگری از انواع سیم و کابل صنعتی موجود در بازار شامل کابل کواکسیال است. این کابل ها به عنوان مهمترین منبع انتقال سیگنال و داده های مختلف در شبکه های مخابراتی به شمار می روند. این کابل ها را با نام کابل هم محور نیز می شناسند که از دو سیم تشکیل می شوند. و در کنار یکدیگر به عنوان یک زوج سیم در مرکز کابل قرار گرفته و توسط یک لایه مسی بافته می شوند.

n

عایق این دسته از کابل ها معمولاً از جنس پلیمر است که این دو هادی را از یکدیگر جدا می کند. کابل کواکسیال معمولاً برای آنتن تلویزیون مورد استفاده قرار می ‌گیرد که با نام کابل نا متوازن نیز شناخته می‌ شود. چرا که رسانا های مورد استفاده در این کابل یکسان نیستند.

nn

کابل فیبر نوری

n

کابل فیبر نوری را نیز می توان جزو پرکاربردترین انواع سیم و کابل صنعتی برشمرد که معمولاً برای محیط هایی با انتقال داده در سرعت بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع کابل ها برای شبکه های تلفن شهری، شبکه های کامپیوتری و همچنین شبکه اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد. کابل های فیبر نوری شامل همان رشته های بلند و نازک هستند که از جنس شیشه شفاف و خالص می باشد.

nnn

انواع سیم و کابل صنعتی

انواع سیم و کابل صنعتی

n

انواع کابل های بسیار مطرح در صنعت

n

    n

  • n

    کابل شبکه

    n

  • n

n

کابل شبکه یکی از کابل هایی به شمار می رود که کمتر کسی نام آن را شنیده است. این نوع کابل ها زمینه ارتباطی را به منظور تبادل داده ایجاد می کنند. و شما می توانید با کمک کابل شبکه دستگاه های یک شبکه را به یکدیگر متصل نمایید.

n

در واقع در فاصله کوتاه و در فواصل دور می توان توسط این کابل اتصالات را برقرار نمود. این کابل ها بر اساس استاندارد ها به انواع مختلفی تقسیم می ‌شوند. و تکنولوژی ساختمان آن ها نسبت به دیگر انواع کابل های موجود در بازار بسیار پیشرفته تر و به روز تر می باشد.

nn

کابل مخابراتی

n

کابل مخابراتی را نیز می توان یکی از انواع کابل های پرکاربرد در صنعت بر شمرد. این کابل ها از لحاظ ساختمان با دیگر انواع کابل های موجود در بازار کاملا متفاوت هستند و در دو نوع فشار قوی و فشار ضعیف طراحی می‌ شوند. از این کابل های مخابراتی به منظور برقراری ارتباط بین مشترکین مراکز گوناگون در یک شهر استفاده خواهند کرد. کابل های مخابراتی را با قطرهای ۶ دهم ۸ و ۹ دهم میلی متر طراحی می ‌کنند. و استفاده هر یک از آن ها بستگی به نوع مصارف شما دارد.

nn

کابل جوشکاری

n

کابل های جوشکاری را نیز می توان نمونه دیگری از انواع سیم و کابل صنعت برشمرد. این دسته از کابل ها همانگونه که از نام آن ها پیداست به منظور مصارف جوشکاری از آن ها استفاده می کنند. این کابل ها نیز از لحاظ ساختار کمی با دیگر انواع کابل ها متفاوت خواهد بود. جنس هادی این کابل ها معمولا از مس یا آلومینیوم است و قیمت بالاتری دارد.

n

در واقع عایق آن ها از جنس پلاستیک است و به همین منظور انعطاف پذیری بسیار بالایی دارد. مهمترین مزیت این کابل ها خاصیت مکانیکی، فیزیکی و همچنین الکتریکی آن ها است که در برابر تنش های مکانیکی، ضربه، خراش و پارگی باعث افزایش مقاومت کابل می شود.

nn

نتیجه

n

هدف از معرفی انواع سیم و کابل صنعتی این است که شما مشتریان عزیز درباره هر یک از انواع سیم و کابل های مورد استفاده در صنعت شناخت کافی داشته باشید. این آشنایی به شما کمک می کند تا هنگام خرید بتوانید بهترین و مناسب ترین سیم و یا کابل را برای کاربردهای مختلف انتخاب کنید. همانگونه که مستحضرید، تنوع سیم و کابل از لحاظ مشخصات متفاوت این دو محصول بسیار زیاد است. و دلیل این تنوع به سبب کاربردهای مختلف این دو خواهد بود.

n

معمولاً سیم و کابل ها را به منظور استفاده در شرایط مختلف طراحی می ‌کنند که مشخصات هر یک با دیگری با در نظر قرار دادن طرح، مدل، جنس، هادی، عایق کاربرد و غیره تفاوت خواهد بود. زمانی که شما با انواع سیم و کابل به خوبی آشنا شوید، می دانید که برای نوع نیاز خود به چه کابلی احتیاج دارید.

n

با تمام این پارامترها بایستی یک کابل با کیفیت نیز خریداری کنید؛ چرا که اگر شما بتوانید کابل مورد نیاز خود را انتخاب کنید، اما به کیفیت مطلوب آن دسترسی نداشته باشید، خرید موفقی انجام نداده اید. برای دسترسی به بهترین کابل و سیم با کیفیت بهتر است از مراکزی چون برقیجات اقدام به خرید نمایید. فروشگاه برقیجات بهترین مرکزی است که کیفیت اصل و قیمت مناسب را در اختیار شما قرار خواهد داد.

n

اولین navigation menu here خود را ایجاد کنید