نورپردازی

از کجا بفهمیم باتری قلمی شارژی است؟

باتری قلمی شارژی

آیا می دانید از کجا بفهمیم باتری قلمی شارژی است؟ آیا با کارایی باتری قلمی و انواع آن آشنایی دارید؟ باتری ها یکی از مهم ترین قطعاتی هستند که به عنوان یک نوع منبع تغذیه کوچک مورد استفاده قرار می گیرند. ناگفته نماند که باتری ها مدت زیادی است که در بازار وجود دارند. و در اکثر تجهیزاتی که در دسترس ما قرار گرفته اند از این باتری ها استفاده می کنند.

باتری های قلمی نمونه رایج از انواع باتری هایی است که در اکثر تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع باتری ها در دو نوع باتری شارژی و غیر شارژی به تولید می‌ رسند. اما از کجا بفهمیم باتری قلمی شارژی است یا نه؟ جهت کسب اطلاعات بیشتر در ادامه توضیحات کامل تری را برای شما عزیزان ارائه خواهیم داد.

مزایا باتری قلمی شارژی

باتری ها یکی از قطعات بسیار مهم و حائز اهمیت هستند. چرا که انرژی یکی از مهمترین عنصر های کاربردی در جهان به شمار می ‌رود. با توجه به پیشرفت تکنولوژی هم اکنون شاهد کاربرد بسیار زیاد آن در اکثر وسایل الکترونیکی هستیم. و کاربرد این محصول مبنی بر تامین نیروی لازم جهت عملکرد بسیاری از تجهیزات خواهد بود. در گذشته به منظور استفاده از بسیاری لوازم از روش ‌های بسیار قدیمی و وقت گیر به منظور تامین انرژی آن ها استفاده می شد که هم اکنون دیگر کاربردی ندارند. این روزها باتری های قلمی با ظهور خود باعث تغییر و تحول بسیار بزرگی در صنایع مختلف شده اند.

حالیکه این باتری ها شارژی باشند و در ابعاد متفاوتی جهت کاربردهای مختلف به تولید برسند. باتری ها له جهت تامین نیروی لازمه بسیاری از قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنایع مختلف و همچنین محصولاتی که در دسترس ما قرار می گیرند مورد استفاده قرار خواهند گرفت. نکته مهم این است که از کجا بفهمیم باتری قلمی شارژی است یا نه؟ بهتر است بدانید ساده ترین روش ممکن این است که به هنگام خرید شما از فروشنده این سوال را بپرسید. چرا که فروشندگان باطری های شارژی یا غیر شارژی به خوبی با انواع باتری ها آشنایی دارند. همچنین شما می توانید با در نظر گرفتن مشخصات باتری های قلمی شارژی و غیر شارژی به این موضوع پی ببرید که آیا این باش شارژی است یا غیر شارژی؟

اگر شما شناخت کافی در رابطه با انواع باتری ها داشته باشید، بی شک می دانید که باتری های شارژی غیر شارژی خود در انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. پس اگر انواع باطری های شارژی را بشناسید بی شک با توجه به نام آن به این قضیه پی خواهید بود، باتری های شارژی خود شامل انواع مختلفی نظیر باتری لیتیوم پلیمر، باطری یتیوم یونی، باطری نیکل کادمیوم، باطری متال هیدرید و همچنین باتری شارژی سرب اسیدی هستند.

روش تشخیص شارژی بودن باطری قلمی

بهترین و پیشرفته ترین روش تشخیص باتری های شارژی استفاده از دستگاه تست باطری است. که می ‌توانید توان باتری ها را به ساده ترین شکل ممکن تشخیص دهید. چرا که باتری های شارژی و غیر شارژی در توان های مختلفی به تولید می رسد. اینکه از کجا بفهمیم باتری قلمی شارژی است یکی از ساده ترین و پیش پا افتاده ترین مسائلی می باشد. که روش های بسیار زیادی برای تشخیص این موضوع وجود دارد.

البته از نظر نوع ظاهری  نیز می توان دریافت که از کجا بفهمیم باتری قلمی شارژی است.  اصلی ترین نشانه این است که علامت باطری شارژی AA و یا AAA است علاوه بر این روی تصویر باتری شارژی علامت و شکل اتصال به شارژ (سبیه به علامت ضربان قلب در دستگاه پزشکی) و علامت قابلیت استفاده چندباره را وجود دارد . در حالی که در باتری غیر شارژی شما هیچ یک از این دو علامت را مشاهده نمی کنید.

علاوه بر این روی بعضی از باتری های قلمی غیر قابل شارژ نوشته Do not recharge تایپ شده است. همچنین در اکثر باتریهای قابل شارژ قلمی نیز عبارت Rechargeable به معنایی قابل شارژ مجدد نوشته شده است. البته در بعضی از برندها معمولا عبارت always ready یا Ready To use  نیز در روی باتری درج می شود.  عبارت super heavy duty نیز ممکن است در برخی از برندها استفاده شود.

مورد بعدی که باید به آن توجه کنید این است که در باتری های شارژی بایستی به دنبال آرم شبیه به سازگار با محیط زیست بگردید. که بیشتر شبیه یک چرخه کامل است. ولی تفاوتی که با آرم سازگار با محیط زیست دارد این است که معمولا بزرگتر و سریع بر روی باتری پیدامی شود. در مواردی ممکن است تعداد چرخه های آن نیز بیشتر باشد.  علاوه بر این علامت در بعضی از باتریهای قلمی شارژی علامت شارژ بر روی آن ها وجود دارد. این علامت و تصویر شبیه علامتی است که گوشی تلفن همراه به شارژر متصل است.

شکل و نوع استاندارد باتری شارژی و رایج  آن در اندازه AA می باشد. باتری نوع AA دارای اندازه 5 سانتی متری است و در حدود 1.2 تا 1.4 سانت نیز قطر دارد.  و میزان وزن آن نیز از 14 گرم کمتر نیست و از 32 گرم هم تجاوز نمی کند. البته نوع دیگری از این باتری ها نیز وجود دارد که که علامت روی آنها AAA است. و نسبت به نوع اول هم از لحاظ وزنی و هم حجمی اندازه کمتری دارند. ولی ظرفیت باتری شارژی AAA تقریبا یک سوم نوع AA است.

به این نکته توجه کنید که در تشخیص باتری شارژی و غیر شارژی اندازه باتری ها را ملاک قرار ندهید چون که ممکن است شرکت سازنده اندازه های مختلفی را راهی بازار کند. به عبارتی اندازه قطر یا طول به هیچ وجه ملاک نیست. ولی به طور معمول اندازه باطری شارژی قلمی از باطری قلمی غیر شارژی کوچکتر است.

علاوه بر موارد بالا رایج ترین و متداول ترین راه تشخیص باتری های شارژی این است که با مزایای آنها آشنایی داشته باشیم. که برخی از این مزایا شامل موارد زیر هستند:

  • باتری های شارژی قابلیت شارژ شدن مجدد دارند.
  • هیچ گونه آسیبی محیط زیست نمی زند.
  • باتری های شارژی قلمی از ایمنی بسیار بالایی برخوردار هستند.
  • نرخ شارژ در این تست از باتری ها بسیار پایین است.
  • این دسته از باتری ها عمر قفس های بالاتری نسبت به دیگر باتری ها دارند.
  • قیمت باطری های شارژی به نسبت دیگر انواع باتری ها بسیار مقرون به صرفه تر است.
باتری قلمی شارژی

باتری قلمی شارژی

تفاوت باطری های شارژی و غیر شارژی

از کجا بفهمیم باتری قلمی شارژی است؟ این سوالی بود که در ابتدا برای رسیدن به پاسخ مناسب به آن اطلاعات زیادی ارائه داده شد. اکنون نوبت آن است که با تفاوت باتری های شارژی و غیر شارژی آشنایی پیدا کنیم. همانگونه که اشاره شد باتری های شارژی رایج ترین نوع باتری های موجود در بازار هستند که با قابلیت بسیار زیادی به تولید می رسند. در مقابل باتری های شارژی نوع دیگر آن یعنی باتری های غیر قابل شارژ وجود دارند که قابلیت شارژ شدن مجدد نخواهند داشت، دلیل این کار نیز نوع ساختار باتری های غیر قابل شارژ است.

که هیچگونه ساختاری برای شارژ نمودن این باتری ها طراحی نشده و به همین جهت نیز با باتری های قابل شارژ تفاوت دارند. بهتر است بدانید هر یک از این باتری ها دارای ساختار و همچنین مزیت های متفاوتی هستند که می توانند نسبت به یکدیگر برتری هایی داشته باشند.

به عنوان مثال باتری های قابل شارژ را می توان برای دستگاه ها و محصولاتی استفاده نمود. که باتری های غیر قابل شارژ قابلیت استفاده برای آن محصولات را نخواهند داشت. در عوض باتری های قابل شارژ نیز برای کاربردهای باتری های غیر قابل شارژ مناسب نخواهد بود. باتری های قابل شارژ و باتری های غیر قابل شارژ هر دو به منظور تامین انرژی طراحی شده اند. و به عنوان یک نوع منبع تغذیه شناخته می شوند. تفاوت هایی بین باتری های قابل شارژ و باتری شارژی وجود دارند که عبارتند از:

  • مهمترین تفاوت این دو باتری در نوع ساختار آن ها است؛ چرا که هر یک از این باتری ها را به سبب عملکردی که خواهند داشت در ساختار گوناگونی طراحی کرده اند.
  • عملکرد باتری های غیر قابل شارژ در مقابل باتری های شارژی کاملا متفاوت است؛ چرا که هر یک از این باتری ها از یک تکنولوژی خاصی بهره برده‌ اند و به نوع خاصی از انرژی مورد نظر دستگاه مربوطه را تامیین می کنند.

مقایسه باطری های شارژی و باطری غیرشارژی

  • طول عمر باتری های قابل شارژ در مقایسه با باتری های غیر قابل شارژ بسیار زیاد است. داشته باشید که باتری های قابل شارژ را می توان به دفعات بسیار زیادی شارژ نموده و مجددا از آن استفاده کنید. یک باتری غیر قابل شارژ چنین قابلیتی ندارد و پس از تمام شدن انرژی آن بایستی آن را دور انداخت.
  • هر یک از این دو باتری را در ابعاد و همچنین اشکال گوناگونی طراحی می‌ کنند. حال این که هر یک از این دو باتری خود می توانند با در نظر داشتن شکل و ابعاد به انواع مختلفی تقسیم شوند.
  • باتری های قابل شارژ به منظور اینکه قابلیت شارژ شدن دارند از قسمت های مختلفی تشکیل شده اند. که برخی از این قطعات و قسمت ها در باطری های غیر قابل شارژ وجود ندارد.
  • باتری های قابل شارژ مجهز به شارژر مخصوص جهت شارژ نمودن آن ها می باشد‌. اما باطری های غیر قابل شارژ اینگونه نیستند.
  • قیمت باتری قابل شارژ و غیر قابل شارژ با یکدیگر متفاوت می باشد. و بهتر است بدانید که معمولاً قیمت باتری های قابل شارژ به سبب قابلیت و تکنولوژی پیشرفته موجود در آن ها بالاتر از مدل های دیگر خواهد بود.
  • معمولاً باتری های قابل شارژ قلمی را در ابعاد بزرگتری به نسبت باتری های غیر قابل شارژ قلمی به تولید می رسانند. که این مسئله نیز خود یکی از مهم ترین تفاوت های بین این دو باتری به شمار می رود.
باتری قلمی شارژی

باتری قلمی شارژی

باتری آلکالاین قابل شارژ است؟

در رابطه با اینکه باتری آلکالاین قابل شارژ است، ابتدا بایستی در رابطه با این باتری اطلاعاتی کسب کنید. باتری‌های آلکالاین به عنوان باتری‌های قلیایی هستند که از ‌قطب‌های باتری، دریچه واشر، پین جدا کننده، مواد کاتدی و مواد آندی تشکیل می‌شوند. این باتری‌ها کاربردهای بسیار متنوعی دارند و مناسب دستگاه‌های مختلف در ابعاد متنوع آنها را طراحی می‌کنند.

 از عمده کاربردهای باتری آلکالاین می‌توان به استفاده برای ساعت، انواع وسایل برقی، کنترل‌ها، اسباب بازی، دوربین عکاسی و غیره اشاره کرد. این باتری‌ها غیرقابل شارژ هستند، در واقع انرژی باتری از طریق واکنش مشتق شده فلز روی و دی اکسید منگنز تولید می‌شود.

 در واقع باتری‌های آلکالاین کاربردی‌ترین باتری‌های کاربردی خانگی هستند که برای بسیاری از دستگاه‌های خانگی می‌توان از آنها استفاده کرد. چگالی انرژی این باتری‌ها بالا است و با وجود ساختار بسیار ساده، دارای چگالی دو برابر این ساختار هستند.

البته باتری‌های آلکالاین در مدل‌های نسل جدید به صورت قابل شارژ در بازار به ندرت یافت می‌شوند که ظرفیت آنها ۴ برابر بیشتر از این باتری‌ها خواهد بود. طول عمر باتری‌های آلکالاین بسیار زیاد است و معمولاً این باتری‌ها نزدیک به ۷ سال طول عمر دارند.

 البته این طول عمر در رابطه با باتری‌های آلکالاین قابل شارژ است که تنها برای برخی از دستگاه‌ها می‌توان از آن استفاده کرد. قطعاً می‌دانید که دماهای بسیار بالا باعث خرابی و در نتیجه کاهش عمر باتری می‌شود اما آلکالاین‌ها در برابر دمای بالا مقاومت نشان می‌دهند. در واقع این باتری ها به دلیل قلیایی بودن در هر دمایی مقاومت می‌کنند. قیمت این باتری‌ها نیز بسیار مقرون به صرفه است؛ البته در مدل‌های مختلف انواع باتری آلکالاین این قیمت تا حدودی متفاوت خواهد بود.

علائم اختصاری روی باتری قلمی

باتری‌های قلمی سال‌هاست که به عنوان یک منبع تغذیه برای بسیاری از لوازم الکترونیکی خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از ساعت، اسباب بازی و دوربین عکاسی گرفته تا بسیاری از تجهیزات الکترونیکی کاری ما نیز با کمک این باتری‌ها کار می‌کنند. هر یک از انواع باتری‌ها نیز با رعایت استانداردها تولید می‌شود و معمولاً مشخصات خاصی نیز دارند. هنگام خرید با توجه به علائم اختصاری روی باتری قلمی می‌توانید مشخصات مربوط به آنها را مطلع شوید.

 این علائم اختصاری روی باتری قلمی چیست؟AA  به عنوان علامت اختصاری باتری قلمی محسوب می‌شود که معمولاً هم با ابعاد ۱۴ در ۵۰ میلی‌متر تولید می‌شود. این باتری‌ها با ولتاژ نامی یک و نیم ولت به تولید می‌رسند و ظرفیت متداول آنها ۶۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی آمپر ساعت خواهد بود. البته حروف مخفف هر یک از انواع باتری‌ها نیز روی آنها درج می‌شود، در واقع مخفف مدل باتری را به عنوان علامت اختصاری روی آن قرار می‌دهند.

معمولاً باتری‌ها با دو حروف و رقم شناخته می‌شوند. معمولاً حرف اول نشانه مدل باتری است؛ حرف دوم نماد شکل ظاهری باتری یا به عنوان مثال، گرد بودن آن خواهد بود. پس از حروف قطر و ضخامت باتری نیز تعیین می‌شود. هر یک از انواع باتری‌های شارژی و غیر شارژی را نیز با حروف خاصی نمایش می‌دهند.

علامت V به انگلیسی به معنی ولتاژ نامی است اما حداکثر انرژی در ولتاژ نامی با wh نمایش داده می‌شود. در صورت آشنایی با این علامت اختصاری به هنگام خرید با شناخت کافی می‌توانید یک باتری مناسب با کاربرد خود را انتخاب کنید. البته زمانی که به مراکز فروشی چون برقیجات مراجعه دارید، با دسترسی به مشخصات محصول می‌توانید خرید استانداردی داشته باشید.

نتیجه

باتری ها رایج ترین محصولاتی هستند که به عنوان منابع تغذیه در اکثر تجهیزات مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این دسته از منابع تغذیه خود در مدل های بسیار متنوعی در دسترس قرار می‌ گیرند. که باتری های قلمی یکی از رایج ترین نوع باتری های موجود در بازار است. توجه داشته باشید که باتری ها را در دو نوع باتری های قابل شارژ و باتری های غیر قابل شارژ طراحی و تولید می کنند. که هر یک از این باتری ها دارای مزایا و مشخصات خاصی هستند.

به طور کلی مزیت های باتری های قابل شارژ بیشتر از باتری های غیر قابل شارژ می باشد. چرا که شما می توانید این دسته از باتری ها را در صورت اتمام شارژ مجدد شارژ نموده و مورد استفاده قرار دهید. نکته مهم در رابطه با تشخیص باتری های غیر قابل شارژ از باتری های شارژی است که به نظر شما از کجا بفهمیم باتری قلمی شارژی است یا نه؟

بدین منظور بایستی پارامترهای بسیار زیادی را در نظر گرفت تا بتوان به راحتی شارژی بودن یا غیر شارژی بودن باتری را تشخیص داد. اما کیفیت باطری هایی که تهیه می کنید در عملکرد و طول عمر آن تاثیرات بسیار زیادی دارد. گاه ممکن است شما یک باتری قلمی شارژی بی کیفیت را خریداری کنید. و در نگهداری از آن به نکات مهم توجه نکرده و سهل‌‌انگاری نمایید. و در این صورت عمر باتری قلمی شارژی نسبت به باتری های قلمی غیر شارژی قطعاً کوتاه تر خواهد بود.

اکنون اگر قصد خرید بهترین باتری قلمی شارژی و یا غیر شارژی را دارید می توانید توسط بهترین روش خرید یعنی روش خرید آنلاین اقدام به تهیه بهترین باتری ها از معتبرترین مرکز فروش تجهیزات الکتریکی نمایید. فروشگاه برقیجات بهترین مرکز فروش انواع تجهیزات الکتریکی جهت فروش بهترین باطری های قلمی شارژی هم اکنون میزبان شما مشتریان عزیز است.

9 دیدگاه در “از کجا بفهمیم باتری قلمی شارژی است؟

  1. ناشناس گفت:

    توضیحاتی که جناب عالی نوشتی کاملا درسته و این میرسونه که در رابطه با تشخیص دو باطری شارژی و غیر شارژی کاملا آشنایی دارید.

  2. دلارام گفت:

    ممنون از این همه توضیح دادین و من اینکه آخرش کاملا فهمیدم چرا باید حتما باتری شارژی بخرم.

  3. رضا گفت:

    هرچند مطلب به شکل کلی گفته شده بود در مورد فرق باتری شارژی با غیر شارژی ولی به طور کلی تمام اصل مطلب در این نکته است :
    علامت باطری شارژی AA و یا AAA است ضمنا روی عکس سطل آشغال ضربدر خورده یعنی دور نیاندازید

    1. ناشناس گفت:

      عزیز دل برادر من مطالبی که نوشتید خوندم اخرش هم متوجه شدم که باطری شارژی چه مشخصاتی داره از کجا باید بفهمیم که باطری شارژی هست. ممنون از این که جامع به این سوال پاسخ دادید

      1. ناشناس گفت:

        یک کار راحت: سرچ کنید باتری شارژی به همین راحتی واسمون کلی باتری شارژی میاد که بخریم

  4. ناشناس گفت:

    سلام مطالبی که گذاشتید تمام مشخصه های که باتری شارژی از غیر شارژی را تشخيص دهیم وجود داشت

  5. None گفت:

    AA یا AAA نشون دهنده شارژی بودن باتری هست؟

    1. صرفا خیر. ولی همراه با یک الی دو مورد دیگر از موارد گفته شده اگر همراه باشد نشانه باتری شارژی است

  6. ناشناس گفت:

    جواب دادن عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *