مقالات

انواع کابل سه فاز مسی و آلومینیومی

انواع کابل سه فاز مسی و آلومینیومی

با انواع کابل سه فاز مسی و آلومینیومی آشنا هستید؟ می دانید این نوع کابل ها چه مزایایی داشته و در چه مصارفی به کار می روند؟ صنعت برق با عنوان بزرگ‌ ترین صنعت مادر است که تجهیزات و وسایل مختلفی در آن جهت استفاده و یا انتقال جریان مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از اصلی ترین ‌محصولات کابل برق ها هستند که خود بر اساس، جنس هادی، جنس عایق، کیفیت، کاربرد، ساختار، سایز و ..‌ به انواع مختلفی تقسیم می شوند. کابل های سه فاز نیز یکی از رایج ترین مدل هایی است که خود انواع مختلفی دارد. در ادامه با انواع کابل سه فاز مسی و آلومینیومی آشنا خواهید شد.

انواع کابل سه فاز مسی و آلومینیومی

کابل برق سه فاز مسی و آلومینیومی هر دو از کابل های بسیار مطرح و کاربردی در صنعت برق هستند‌. این دو کابل دارای مزایا و مشخصات بسیار ویژه ای هستند که به آن ها محبوبیت می بخشد. این کابل ها را با هادی مسی نرم و کابل های آلومینیومی را نیز با هادی آلومینیومی مقاوم تهیه می کنند. کابل های سه فاز مسی قابلیت انعطاف پذیری بسیار بالایی نسبت به کابل های آلومینیومی دارند و قدرت انتقال جریان در آن ها بالا خواهد بود. کابل برق سه فاز آلومینیومی وزن مخصوص کمتری در مقایسه با کابل برق سه فاز مسی دارد. انواع کابل سه فاز مسی و آلومینیومی مختلفی در بازار وجود دارد که عبارتند از:

  • کابل های سه فاز آلومینیومی زمینی

یکی از رایج ترین انواع کابل های سه فاز آلومینیومی مدل زمینی آن ها است‌. این دسته از کابل های سه فاز آلومینیومی تعداد رشته های متنوعی دارد و در انواع سطح مقطع های گوناگونی به تولید می رسد. این نوع کابل ها را همانگونه که از نام آن ها پیداست، به صورت زمینی و در زیر زمین جهت انتقال جریان الکتریکی استفاده می کنند. کیفیت و مقاومت این کابل ها به سبب شرایط مختلفی که با آن ها مواجه می شود، بسیار زیاد خواهد بود.

  • کابل های سه فاز آلومینیومی هوایی

مدل هوایی کابل های آلومینیومی سه فاز از رایج ترین مدل های کابلی است که به صورت هوایی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع کابل خود نگهدار خود در انواع مختلف کابل فشار ضعیف و فشار متوسط در انواع سایزهای گوناگونی به تولید می رسد.

انواع کابل سه فاز مسی و آلومینیومی

انواع کابل سه فاز مسی و آلومینیومی

تفاوت های مهم انواع کابل سه فاز مسی و آلومینیومی

کابل برق سه فاز نیز یکی از صدها نوع کابل کاربردی موجود در بازار است که هر یک با مشخصات خاصی برای مصارف گوناگونی طراحی شده اند. این کابل ها همانگونه که از نام آن ها پیداست، برای مصارف کاربردی با برق سه فاز شهری مناسب هستند‌. مزیت های کاربردی این دسته از کابل ها بسیار زیاد است که این ویژگی ها در مدل های مختلف کابل سه فاز متفاوت خواهد بود‌. به عنوان مثال، قدرت انتقال برق در کابل های سه فاز مسی بیشتر از کابل های آلومینیومی است.

یا می توان به انعطاف پذیری بالا اشاره کرد که این مزیت نیز در کابل های مسی بیشتر از نوع آلومینیومی است. ناگفته نماند که این کابل ها تفاوت هایی با یکدیگر دارند که برخی از تفاوت های انواع کابل سه فاز مسی و آلومینیومی عبارتند از:

  • قیمت کابل یکی از مؤلفه های مهمی است که این روزها برای اکثر کاربران اهمیت دارد. قیمت کابل های آلومینیومی مقرون بصرفه تر از کابل های مسی است.
  • انعطاف پذیری کابل ها از مهمترین‌ مزیت های آن ها به شمار می رود که کابل های مسی نرم تر از کابل های آلومینیومی خواهد بود‌.
  • وزن مخصوص را می توان از دیگر تفاوت های انواع کابل سه فاز مسی و آلومینیومی برشمرد. وزن‌ مخصوص کابل های آلومینیومی بسیار کمتر از کابل های مسی است اما کابل مسی وزن سنگینی دارد که یکی از معایب آن‌ محسوب می شود.
  • قدرت انتقال جریان یکی از فاکتورهایی است که برای مشتریان و یا مصرف کنندگان اهمیت بالایی دارد. قدرت انتقال جریان الکتریکی معمولا در کابل های مسی بیشتر از کابل های آلومینیومی خواهد بود‌.
  • ساختار کابل ها از دیگر پارامترهای مهمی است که باعث تمایز این دو کابل می شود. هر یک از کابل های آلومینیومی و مسی با ساختار متفاوتی به تولید می رسند.
  • یکی از مهمترین تفاوت های این دو کابل با یکدیگر در جنس کابل ها است. همانگونه که از نام این دو کابل پیداست، رسانای الکتریکی یکی از آن ها از آلومینیوم و دیگری از مس می باشد.

کاربرد انواع کابل سه فاز مسی و آلومینیومی

کابل سه فاز یکی از کابل هایی است که معمولا در پروژه های بسیار مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع کابل ها خود در دو نوع کابل های سه فاز آلومینیومی و کابل سه فاز مسی ساخته می شوند که این تقسیم بندی بر اساس نوع جنس هادی کابل مشخص می شود. کابل های آلومینیومی سه فاز با جنس رسانای آلومینیوم و کابل سه فاز مسی نیز از جنس مس خواهد بود.

ار یک از این کابل ها را بر اساس قدرت کیفیت و انتقال در مصارفی خاصی استفاده می کنند. این کابل ها در انواع مختلف پمپ ها، الکتروموتور ها و حتی اکثر ماشین آلات و دستگاه های الکتریکی کاربرد دارند. به طور کلی می توان گفت؛ تمامی تجهیزاتی که با استفاده از برق 3 فاز شهری کار می کنند می توان در آن ها از برق سه فاز آلومینیومی یا مسی استفاده نمود.

آسانسورها و پمپ های چاه نیز از دیگر مصارفی کابل های سه فاز می باشند که متناسب با این کاربردها طراحی می شوند. این کابل ها که از ۴ رشته سیم (۳ فاز و ۱ نول) و یک ارت تشکیل می شوند. معمولا شدت ولتاژ و جریان عبوری در انواع کابل های برق سه فاز بسیار بیشتر است. برخی کاربردهای انواع انواع کابل سه فاز مسی و آلومینیومی عبارتند از:

  • به منظور تامین جریان الکتریکی مورد نیاز تمامی مجتمع های تجاری، مسکونی و اداری
  • صنعت برق تمامی کارگاه ها و کارخانه های تولیدی
  • برای سیستم برق رسانی تمام شبکه های برق شهری
  • استفاده در تمامی انواع الکترو موتورهای صنعتی و همچنین پمپ ها
انواع کابل سه فاز مسی و آلومینیومی

انواع کابل سه فاز مسی و آلومینیومی

نتیجه

آشنایی با انواع کابل سه فاز مسی و آلومینیومی به شما کمک می کند تا اطلاعات بسیار زیادی درباره هر ۱ از این کابل ها داشته باشید. این آشنایی در نحوه استفاده از کابل ها و نوع کاربرد آن‌ها ۱ وضعیت بسیار مهم خواهد بود کابل های سه فاز مسی یکی از رایج ‌ترین مدل انواع کابل‌ هایی هستند. که جنس رسانای آن‌ها از مس است و به همین جهت انعطاف پذیری بسیار بالاتری نسبت به کابل‌ هایی آلومینیومی خواهد بود.

اما کابل ‌هایی سه فاز آلومینیوم دارای وزن مخصوص بسیار پایین و طول عمر بالایی چراکه کیفیت و مقاومت کابل ‌های مسی بیشتر است. بین این دو کابل تفاوت‌ هایی نیز وجود دارد که شناخت این تفاوت‌ ها نیز برای خرید بهترین کابل و یا استفاده از آن‌ها اهمیت بالایی دارد. کیفیت مهمترین پارامتر اصلی خرید این کابل‌ ها می‌باشد اما چگونه یک کابل با کیفیت را با قیمت مناسبی خریداری نمایم؟

یکی از اصلی ترین مؤلفه های خرید انتخاب مرکز فروش مناسب است چراکه مراکز فروش معتبر معمولاً برندهای معتبری از انواع کابل‌ها را با قیمت بسیار مناسب عرضه می ‌کنند. فروشگاه برقیجات نیز یکی از معتبرترین مراکز فروش انواع تجهیزات الکتریکی در کشور خواهد بود که انواع کابل‌ های درجه یک را با قیمت باورنکردنی به صورت اینترنتی به دست مشتری می ‌رساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *