مقالات

کابل برق آلومینیوم چیست؟

کابل برق آلومینیوم

آیا می دانید کابل برق آلومینیوم چیست؟ با مزایا و ساختار این کابل ها آشنایی دارید؟ کابل ها مهمترین محصولات کاربردی در صنعت برق به شمار می روند که از نظر نحوه عملکرد خود جایگاه خاصی در این صنعت بزرگ دارند. کابل های آلومینیومی به عنوان یکی از بهترین انواع کابل برق های آلومینیومی جنس هادی آن ‌ها از آلومینیوم بسیار مقاوم است. حال اینکه این نوع کابل نیز دارای ساختار ویژه ای می باش.د که در این ساختار اجزاء مختلفی جای می گیرند. اما کابل برق آلومینیوم دارای مزایای بسیاری است که در ادامه درباره آن ها توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

مزایای کابل برق آلومینیوم

کابل برق یکی از مهمترین تجهیزات کاربردی در صنعت برق محسوب می‌شود که براساس پارامترهای بسیار زیادی نظیر جنس، کیفیت، نوع کاربرد، قدرت انتقال برق، و غیره به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. کابل آلومینیومی یکی از انواع کابل های بسیار کاربردی است که جنس رسانایی آن از آلومینیوم می ‌باشد. این کابل به‌ عنوان پرکاربردترین نوع کابل ها برای انتقال جریان الکتریسیته مورد استفاده قرار می ‌گیرد و یک نوع کابل درجه یک به منظور جایگزین کردن به ‌جای کابل های مسی است.

این دسته از کابل ها را در صنایع توزیع برق مورد استفاده قرار می‌ دهد که قیمت مناسب ‌تری نسبت ‌به کابل‌ های مسی دارد. ناگفته نماند که کابل‌ های آلومینیومی نیز در مقایسه با کابل‌ های مسی دارای مزایای بسیار زیادی هستند. همانگونه که از نام این نوع کابل مشخص است جنس رسانای آن‌ها از آلومینیوم می‌ باشد و با قدرت بالایی جریان الکتریسیته را جابجا می‌کنند. برخی از مزیت های مهم کابل برق آلومینیوم عبارتند از:

  • وزن سبک

از دیگر مزایای مهم کابل برق آلومینیوم داشتن وزن سبک است که همین سبک بودن جا به جایی کابل ‌ها را راحت می‌ کند. دلیل کم بودن وزن نیز به سبب چگالی فلز آلومینیوم است که در مقایسه با دیگر رسانه ‌ها چگالی فلز کمتری دارد. به این نکته توجه داشته باشید که سبک بودن یکی از مزایای بسیار مهمی است که باعث افزایش کاربرد کابل ‌های آلومینیومی در صنایع مختلف می‌ شود. چراکه در بسیاری از صنایع به سبب شرایط خاص نیاز به برخی از کابل‌ها با وزن سبک است.

  • نصب راحت

شاید مزیت بسیار مهمی که کابل برق آلومینیوم دارن نصب راحت این کابل‌ها باشد. چراکه آلومینیوم معمولاً به‌صورت تک رشته‌ ای است و به همین سبب در هنگام کار نصب این نوع کابل ‌ها بسیار راحت تر از دیگر کابل‌ها خواهد بود. این نصب راحت باعث می ‌شود تا افرادی که در این حیطه کار می ‌کنند با سرعت بسیار بالایی کابل‌ ها را نصب و حتی اقدام به تعمیر آن‌ ها نمایند.

کابل برق آلومینیوم

کابل برق آلومینیوم

مهمترین مزیت های کابل برق آلومینیومی

  • مقاومت و کیفیت بالاتر

کیفیت و داشتن مقاومت بالا یکی از مؤلفه های بسیار مهمی است که برای ما مشتریان حایز اهمیت می‌ باشد. کابل‌ های آلومینیومی نیز با توجه به جنس آلیاژ خود مقاومت بسیار بالاتری نسبت به سایر رساناها یا هادی ها دارند. این دسته از کابل ‌ها در مقابل تمام شرایط آب ‌و هوایی استحکام بیشتری خواهند داشت. مقاومت در برابر چکش خواری و یا ضربه از مهمترین مزیت این کابل‌ های آلومینیومی به شمار می رود. این جنس از کابل ‌ها در برابر ضربه، خراش، و همچنین خم شدگی مقاومت بالاتری نسبت به دیگر آلیاژها خواهند داشت.

از آن ‌جایی که کابل‌ ها را در تمام شرایط آب ‌و هوایی و در تمامی صنایع مختلف مورد استفاده قرار می ‌دهند کیفیت مطلوبی دارد. به‌ عنوان مثال، ممکن است از این کابل برای ماشین‌ آلات و دستگاه ‌هایی استفاده شود که این دستگاه ‌ها دائماً به منظور فرآیند کاری خود محرک هستند، پس انعطاف پذیری باید یکی از مهمترین مزیت‌ های این نوع کابل ‌ها باشد.

  • انعطاف پذیری بالا

یکی از مزیت‌هایی که کابل برق آلومینیوم باید از آن برخوردار باشند، داشتن انعطاف پذیری بالا است. اگرچه کابل‌ های آلومینیومی در مقایسه با کابل‌ های مسی دارای انعطاف پذیری کمتری هستند؛ اما این کابل‌ ها نیز به تناسب جنس خود دارای انعطاف پذیری بالا می ‌باشند. همین انعطاف پذیری و ر راحتی کابل در برابر خم شدگی باعث می‌شود تا از آن در شرایط بسیار زیادی استفاده نمود.

  • قیمت مناسب

یکی از مهمترین مزیت های کابل‌های آلومینیومی که تمامی مشتریان به آن توجه ویژه‌ای دارند، مناسب بودن قیمت کابل‌ های آلومینیومی در بازار است. چراکه اکثر کابل‌ها نظیر کابل‌های مسی علی رغم قدرت انتقال جریان الکتریسیته دارای قیمت بالاتری هستند و با وجود شرایط اقتصادی بد کنونی اکثر مشتریان قادر به خرید آن نخواهند بود. اما کابل ‌های آلومینیومی هم قدرت انتقال بالا و هم قیمت مناسبی دارند و از این ‌رو، این دو مزیت مشتریان را ترغیب به خرید این نوع کابل می ‌کند.

انواع کابل برق آلومینیوم

کابل آلومینیومی نیز همانند دیگر انواع کابل‌های موجود در بازار یکی از کابل‌های کاربردی در صنعت برق است. این نوع کابل ها نیز به منظور انتقال جریان الکتریسیته در تمامی صنایع مختلف و حتی تجهیزات و ماشین ‌آلات گوناگون مورد استفاده قرار می‌ گیرند. همان گون که اشاره شد، کابل ‌های آلومینیومی نیز دارای مزایای بسیار زیادی می ‌باشند که باعث برتری این کابل نسبت به دیگر انواع کابل‌های تولید شده می ‌شود.

از این کابل در گذشته به منظور انتقال جریان برق در تأسیسات برقی استفاده می‌ کردند. اما امروزه به منظور افزایش کیفیت این کابل‌ ها با بهره‌ مندی از علم روز سطح کاربرد آن‌ها نیز نسبت به گذشته بسیار افزایش می ‌یابد. بیشترین کاربرد این نوع کابل‌ها در صنایع توزیع برق ساختمان ‌های مسکونی و همچنین در برخی از ماشین‌آلات مورد استفاده در صنایع مختلف می‌باشد.

این نوع کابل که وظیفه انتقال جریان الکتریسیته را دارند، هادی آن از جنس آلومینیوم می ‌باشد و قیمت مقرون‌ به ‌صرفه ‌ای خواهند داشت. کابل برق آلومینیوم نیز خود دارای انواع مختلفی می ‌باشد که برخی از آن‌ ها شامل موارد زیر می‌ شود:

  • کابل‌ های آلومینیومی زمینی

این دسته از کابل‌ها به‌ عنوان یکی از کابل‌ های آلومینیومی دارای ولتاژ نامی بین ۶ تا ۱ کیلووات می ‌باشند. این دسته از کابل‌ ها را به‌ صورت ۲، ۳ و ۴ رشته ‌ای جهت استفاده در صنایع مختلف به تولید می ‌رسانند. توجه داشته باشید که کابل‌ های آلومینیومی ۴ رشتهد‌ای خود در ۲ مدل با سطح مقطع یکسان به تولید خواهند رسید. از این دسته از کابل ‌ها می‌ توان در پروژه‌ های بسیار زیادی جهت انتقال نیرو با ولتاژ پایین مورد استفاده قرار داد.

کابل برق آلومینیوم

کابل برق آلومینیوم

کابل های پرکاربرد آلومینیومی

  • کابل‌های آلومینیومی زره ‌دار

از دیگر مدل انواع کابل‌های آلومینیومی می‌توان به مدل زره ‌دار آن‌ها اشاره نمود که همان گون که از نام آن پیداست این نوع کابل ها دارای زره هستند. منظور از دارای زره بودن این است که برخی از قسمت ‌های کابل توسط نوعی نوار به‌ عنوان زره در برابر شرایط مختلف پوشش داده می‌شود‌.

از این دسته از کابل‌ ها در انواع محیط‌ های بسیار مختلفی می‌ توان مورد استفاده قرار داد. که در برابر ضربه و فشار و همچنین صدمات فیزیکی مقاومت بسیار بالایی دارد. و بهترین گزینه برای استفاده در شرایط خاص و سخت به شمار می‌ رود. مقاومت بالای این دسته از کابل‌ ها به‌ سبب ساختار آن‌ها می‌ باشد که توسط یک نوع پوشش به‌ عنوان پی وی سی و همچنین نواری تحت عنوان زر پوشانده شده ‌اند.

  • کابل آلومینیومی خود نگه ‌دار

کابل‌ های آلومینیومی خود نگه‌ دار نمونه دیگری از کابل‌ های آلومینیومی هستند که با آن‌ ها کابل ‌های ABC نیز می گویند. از این نوع کابل‌ های بسیار مقاوم در صنایع بسیار زیادی استفاده می‌ کنند که بیشترین کاربرد این کابل‌ ها در سیستم ‌های برق تکفاز و سه ‌فاز می ‌باشد. این نوع کابل جریان برق را از پست‌ های برق به مکان‌ هایی نظیر سیستم خانگی و دیگر صنایع مختلف انتقال می ‌دهد. در این نوع کابل ها از رشته سیم‌ های خود نگه‌ دار با مقاومت بالایی استفاده می ‌کنند که توسط عایق پلی اتیلین محافظت می ‌شود.

نتیجه

کابل برق آلومینیوم به عنوان مطرح ترین نوع کابل های موجود در بازار هم اکنون در انواع مدل های مختلفی به تولید می رسند. هر یک از این مدل کابل ها می توانند دارای ساختار، کیفیت، قدرت انتقال، عایق، هادی و کاربرد مختلف باشند. جنس رسانای کابل های آلومینیومی از آلومینیوم است که وزن سبک و قدرت انتقال بسیار بالایی دارد.

این نوع کابل به سبب جنس هادی خود قدرت مقاومت و همچنین طول عمر بسیار زیادی خواهد داشت. همین مقاومت بالا و کیفیت خود باعث شده تا از این نوع کابل در شرایط بسیار مختلفی بتوان استفاده نمود. اما بهترین کابل برق آلومینیوم را باید از معتبرترین شرکت فروش نظیر فروشگاه برقیجات خریداری نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *