مقالات

علت آب شدن سه راهی برق

علت آب شدن سه راهی برق

آیا می دانید علت آب شدن سه راهی برق چیست؟ با پارامترهای مهم جلوگیری از آب شدن سه راهی برق آشنایی دارید؟ سه راهی یکی از مهمترین لوازم الکتریکی است که به عنوان یک نوع رابط برای چندین وسیله الکتریکی و پریز مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

با توجه به پیشرفت علم سه راهی ها نیز با کیفیت فوق العاده بالایی طراحی و تولید می شوند. برای اینکه در رابطه با آب شدن سه راهی برق اطلاعات زیادی کسب کنید، بهتر است ادامه متن را با دقت بالایی بخوانید.

علت آب شدن سه راهی برق

صنعت برق به عنوان بزرگترین صنعت زمینه ساز منبع مورد نیاز و یا صنعت مادر در بسیاری از صنایع دیگر شناخته می شود. چرا که درصد بالایی از عملکرد ها و فعالیت های صنایع دیگر توسط انرژی الکتریکی تامین می شود. در صنعت برق و در حوزه تجهیزات الکتریکی از محصولات بسیار مختلفی استفاده می کنند که هر یک به منظور عملکرد خاصی طراحی شده اند. سه راهی یکی از کاربردی ترین وسایلی است که بی شک در منزل همه ما وجود دارد.

سه راهی برق مهمترین محصولی است که امکان اتصال چندین وسیله الکتریکی به یک پریز را مهیا می‌ کند. در واقع این نوع وسیله ها به عنوان یک رابطی هستند که چندین دستگاه الکتریکی می توانند تغذیه الکتریکی خود را توسط این دستگاه از یک پریز دریافت کنند. سه راهی ها بر اساس شکل ظاهری، تعداد خانه های اتصالی، برند، قیمت و غیره تقسیم بندی های بسیار زیادی دارد.

شما موظف هستید بر اساس نوع نیاز خود یکی از بهترین طرح های مورد نظر را خریداری کنید‌‌. کیفیت سه راهی در عملکرد آن تاثیر بسیار زیادی دارد. زمانی که شما یک سه راهی با کیفیت و مناسب نیاز خود را خریداری کرده باشید، حتی هنگام استفاده از آن مراقبت کنید قطعاً طول عمر آن افزایش پیدا می کند.

چند راهی و محافط برق می تواند با خرابی های بسیار زیادی مواجه شود که این خرابی ها دلایل بسیار زیادی می ‌توانند داشته باشند  یکی از مهمترین مشکلات رایج بیشتر سه راهی ها آب شدن سه راهی برق است؛ اما آیا شما می دانید علت آب شدن سه راهی برق چیست یا تحت تاثیر چه شرایطی یک سه راهی آب می شود؟

  • اگر بخواهیم به اصلی ترین علت آب شدن سه راهی برق اشاره کنیم، بایستی اضافه بار را به عنوان علت اصلی داغ شدن کابل برق و در نتیجه آب شدن سه راهی برشمرد. معمولاً این اضافه بار تحت تاثیر عایق بی کیفیت اتفاق میافتد.

مهمترین دلایل آب شدن سه راهی برق

  • یکی از رایج ترین مشکلاتی که علت آب شدن سه راهی برق است، استفاده از لوازم الکتریکی معیوب می باشد. چنانچه لوازم الکتریکی که آن ها را به سه راهی برق متصل کرده ایم دچار اشکالات فنی باشد بی شک باعث آب شدن سه راهی می شود.
  • استفاده از یک سه راهی بی کیفیت و ضعیف دیگر عامل مهم و تاثیرگذار در آب شدن سه راهی برق است.
  • چنانچه شما به طور همزمان چند وسیله بسیار قوی و پر قدرت را به یک سه راهی متصل کرده باشید قطعاً تحت تاثیر اضافه بار وارده سه راهی آب می شود.
  • پوسیده شدن کابل سه راهی تحت تاثیر بالا رفتن طول عمر آن دیگر پارامتر مهمی است که باعث آب شدن سه راهی برق می شود.
  • خوردگی یکی از عواملی است که در آتش گرفتن یا آب شدن سه راهی ها تاثیر دارد: چرا که در اثر خوردگی کابل یا سیم برق به شدت داغ می شود و رسانای الکتریکی نیز از بین خواهد رفت. در نتیجه مقاومت الکتریکی کابل سه راهی کاهش پیدا می کند حال اینکه این گرمای بالا به مرور باعث آب شدن سه راهی می شود.
  • رطوبت را می توان دیگر علت آب شدن سه راهی برق برشمرد. یکی از رایج ترین مشکلات که علت آب شدن سه راهی برق می شود، رطوبت است. اتصال کوتاهی که تحت تاثیر نفوذ رطوبت به وجود می آید باعث گرم شدن بیش از حد سه راهی و در نتیجه آب شدن آن می شود. زمانی که رطوبت به سه راهی نفوذ کند، عملکرد عایق کاهش پیدا کرده و در نتیجه کاهش مقاومت عایق سه راهی گرم و گرمتر می شود و نتیجه آن آب شدن سه راهی است.
  • شل بودن اتصالات سه راهی که می تواند شامل اتصال کابل به ورودی سه راهی باشد از دیگر پارامتر های مهم تاثیرگذار در آب شدن سه راهی خواهد بود.
علت آب شدن سه راهی برق

علت آب شدن سه راهی برق

راه های پیشگیری از آب شدن سه راهی

همانگونه که اشاره شد، سه راهی برق یکی از دستگاه های کاربردی در صنعت برق است‌. این دستگاه به عنوان یک رابط میان پریز و چند وسیله برقی است که امکان استفاده برای چندین وسیله الکتریکی را فراهم می کند. سه راهی ها نیز همانند دیگر لوازم الکتریکی تحت تاثیر شرایط بسیار زیادی می توانند دچار خرابی های شود. رایج ترین مشکل یک سه راهی آب شدن سه راهی برق است.

سه راهی تحت تاثیر شرایط بسیار مختلفی می تواند آسیب ببیند که مهمترین علت آب شدن سه راهی برق استفاده از دستگاه بی کیفیت می باشد. معمولاً سه راهی های بی کیفیت قیمت پایین تری نیز دارند و به همین منظور برخی از افراد به هنگام خرید به دلیل داشتن قیمت پایین به سراغ سه راهی های بی کیفیت می روند‌ در نتیجه پس از یک مدت زمان کوتاهی دستگاه با مشکلات بسیار زیادی مواجه می شود.

  • یکی از شایع ترین مشکلات آب شدن این دستگاه خواهد بود شما می توانید با برخی از اقدامات مانع از خرابی سه راه شوید. بسیاری از این پارامترها شامل نکات پیش پا افتاده است که شاید از نظر شما هیچ تاثیری روی عملکرد دستگاه نداشته باشند.
  • اصلی ترین پارامتری که روی عملکرد و طول عمر سه راهی ها تاثیر می گذارد، استفاده و یا خرید یک سه راهی بسیار با کیفیت و مقاوم می باشد. پس به هنگام خرید به مشخصات و کیفیت سه راهی توجه کنید.
  • چگونگی استفاده و یا استفاده صحیح از یک سه راهی برق دیگر پارامتر مهمی است که باعث پیشگیری بسیاری از خطرات احتمالی خواهد شد. چنانچه شما هنگام استفاده از سه راهی به نکات مهم و استانداردها توجه داشته باشید؛ بی شک مانع از بروز خطراتی چون آب شدن سه راهی برق می شوید.

مهمترین اقدامات لازم جهت پیشگیری از آب شدن سه راهی

  • یکی از مهمترین اقداماتی که باعث پیشگیری از داغ شدن کابل یا سه راهی می شود بررسی دقیق اتصالات قسمت های مختلف سه راهی است. چنانچه در هر یک از قسمت های سه راهی حتی یک قسمت جزء و بسیار کوچک اتصالات به خوبی انجام نشده باشد، قطعاً سه راهی داغ و پس از آن آب می شود.
  • همانگونه که اشاره شد، پوسیده بودن کابل دیگر نکته مهمی است که باعث داغ شدن سه راهی می شود. چنانچه کابل سه راهی شما پوسیده شده باشد، بهتر است اقدام به تعویض آن کنید.
  • لوازم برقی که به سه راهی متصل می کنید بایستی حتماً سالم باشند. چنانچه هر یک از این لوازم معیوب شود، باعث داغ شدن سه راهی و در نتیجه آب شدن آن می شود. بهتر است قبل از اتصال لوازم برقی به سه راهی آن ها را بررسی کنید.
  • استفاده همزمان از چندین وسیله الکتریکی پرقدرت و بزرگ با یک سه راهی جزو پارامترهای بسیار مهمی است که باعث داغ شدن بیش از حد سه راهی و در نتیجه آب شدن آن خواهد شد. برای این کار شما بایستی به صورت همزمان از چندین وسیله پر قدرت استفاده نکنید.
  • رطوبت یکی از رایج ترین مشکلاتی است که باعث بروز اتفاقات ناگوار بسیار زیادی می شود. بهتر است هرگز سه راهی را در معرض رطوبت قرار ندهید. چرا که با نفوذ رطوبت اتصال کوتاه و داغ شدن سه راهی قطعاً دستگاه آب می شود.
  • استفاده از کابل ضعیف یکی دیگر است پارامترهای مهمی است که باعث آب شدن سه راهی برق می شود‌‌. چرا که کابل های ضعیف قدرت کشش و یا انتقال جریان الکتریکی مورد نیاز برای چندین وسیله به صورت همزمان را نخواهند داشت. در نتیجه کابل و سه راهی به شدت داغ شده و همین داغی زیاد باعث آب شدن آن ها می شود.
علت آب شدن سه راهی برق

علت آب شدن سه راهی برق

نتیجه

علت آب شدن سه راهی برق شرایط بد بسیار زیادی است که تحت تاثیر آن ها سه راهی داغ می شود. و همین داغی منجر به آب شدن آن خواهد شد. سه راهی برق به عنوان یکی از وسایل الکتریکی بسیار پر کاربرد در صنعت برق، می تواند بر اساس تعداد خانه ها، برند، کیفیت و قیمت انواع مختلفی داشته باشد.

چنانچه بخواهید سه راهی باکیفیتی را خریداری کنید. و بر اساس استانداردها و رعایت اصول ایمنی از آن استفاده کنید. قطعاً با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد. برای خرید بهترین سه راهی با کیفیت، مشاوران فروش مرکز فروش برقیجات میزبان پاسخگوی شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *