نورپردازی

علت ثابت ماندن چراغ زرد و سبز در محافظ برق و دیگر علائم چراغ زرد و سبز

ثابت ماندن چراغ زرد در محافظ برق ساحتمان

آیا می دانید علت ثابت ماندن چراغ زرد در محافظ برق چیست؟ آیا می دانید این چراغ به چه معنا می باشد؟ محافظ برق یکی از دستگاه های الکتریکی محافظتی است. لوازم الکتریکی از این دستگاه از دیرباز تاکنون با توجه به پیشرفت تکنولوژی در انواع مدل های بسیار مختلفی طراحی و تولید می شود. در محافظ ها سه چراغ وجود دارد که به عنوان نشانگرهای مخصوص این دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی چراغ زرد در حالت ثابت باقی می ‌ماند که قطعاً تحت تأثیر مشکلات بسیاری می باشد. در ادامه در رابطه با علت ثابت ماندن چراغ زرد در محافظ برق توضیحات بیشتری ارائه می دهیم.

علت ثابت ماندن چراغ زرد در محافظ برق

محافظ برق یکی از انواع دستگاه های الکتریکی بسیار پرکاربرد است که به منظور محافظت از انواع تجهیزات الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه بر اساس هر یک از انواع لوازم الکتریکی در انواع مختلفی طراحی و تولید می شود؛ در واقع شما بایستی برای هر یک از انواع لوازم الکتریکی یک نوع محافظ برق مخصوص با آن را خریداری کنید.

محافظ برق با توجه به ساختاری که دارد در برابر نوسانات الکتریکی و اضافه بار از محصولات الکتریکی محافظت خواهد کرد. همانگونه که مستحضرید، جریان برق شهری با شوک های الکتریکی مواجه می ‌شود که این نوسانات تحت تاثیر شرایط بسیار زیادی نظیر اشکالات شبکه ه ای، رعد و برق و غیره اتفاق میافتد. محافظ برق با توجه به اینکه خود یک وسیله محافظتی می باشد ممکن است به دلیل عدم نگهداری صحیح و یا شرایط بسیار زیادی آسیب ببیند.

این دستگاه مجهز به سه چراغ سبز، زرد و قرمز است که هر یک از این چراغ ها مربوط به فرآیند صحیح قسمت های مختلفی از دستگاه خواهد بود. چنانچه در این سه چراغ مشکلی به وجود آید می توانید با توجه به این که چراغ ها نشانگرهای مخصوصی هستند به مشکلات محافظ برق پی ببرید. یکی از رایج ترین مشکلاتی که در انواع محافظ برق می تواند رخ دهد ثابت ماندن چراغ زرد در محافظ برق است.

آیا شما به عنوان کسی که برای حفاظت از لوازم الکتریکی خود از محافظ برق استفاده می کنید، می دانید علت ثابت ماندن چراغ زرد در محافظ برق چیست؟ همانگونه که مستحضرید، هنگام روشن کردن محافظ برق در گام نخست ابتدا چراغ زرد آن روشن و در نتیجه چراغ سبز و یا قرمز روشن می شود. اما گاهی ممکن است همین چراغ زرد به صورت ثابت باقی بماند و ثابت ماندن چراغ زرد در محافظ برق یکی از مشکلات و خرابی های اصلی آن به شمار می رود‌.

 دلایل اصلی ثابت ماندن چراغ زرد در محافظ برق

خراب بودن ال ای دی

مهمترین دلیل اصلی ثابت ماندن چراغ زرد در محافظ برق خراب بودن ال ای دی و همچنین چراغ سبز است. همانگونه که مستحضرید، این چراغ ها همان ال ای دی های مخصوصی هستند که به عنوان نشانگرهای دستگاه به شمار می روند.

چنانچه این ال ای دی ها آسیب دیده باشند ممکن است چراغ زرد به حالت ثابت باقی می ماند. حتی در شرایطی نیز اگر چراغ سبز خراب شده باشد ممکن است به سبب روشن شدن چراغ سبز چراغ زرد به صورت ثابت باشد.

خراب بودن ترانزیستور راه انداز رله در محافظ برق

دیگر دلیل اصلی می تواند به سبب خراب بودن ترانزیستور راه انداز رله در محافظ برق باشد. ترانزیستور اندازه یکی از قسمت های بسیار مهم محافظ برق محسوب می شود که این قطعه باعث شروع فعالیت رله می شود. و چراغ نشانگر زرد مربوط به قسمت هایی چون این ترانزیستورها خواهد بود. پس چنانچه ترانزیستور آسیب دیده باشد چراغ زرد به حالت ثابت خواهد ماند.

خراب بودن بوبین رله

یکی دیگر از دلایل اصلی ثابت ماندن چراغ زرد در محافظ برق به دلیل خراب بودن بوبین رله است. بویین ها به عنوان دیگر قسمت های بسیار مهم محافظ برق شناخته می شوند، چنانچه این بویین ها آسیب دیده باشند چراغ زرد هرگز خاموش نمی شود.

قطع شدن مسیر مسی روی برد

نکته مهم دیگری که در رابطه با ثابت ماندن چراغ زرد در محافظ برق مطرح است، قطع شدن مسیر مسی روی برد دستگاه می باشد. چنانچه مسیر مسی که روی برد محافظ برق قرار دارد قطع شود چراغ زرد ثابت می شود. به طور کلی هر یک از این چراغ ها نشان دهنده عملکرد صحیح قسمت های خاصی از محافظ برق هستند.

زمانی که هر یک از سه چراغ عملکرد درستی نداشته باشند شما بایستی تک به تک تمامی قسمت های مهمی که به چراغ زرد مربوط می شوند را مورد بررسی قرار دهید و در نتیجه پس از اینکه علت اصلی ثابت ماندن چراغ زرد در محافظ برق را پیدا کردید می توانید جهت تعمیر آن اقدامات لازم را انجام دهید.

ثابت ماندن چراغ زرد در محافظ برق ساحتمان

ثابت ماندن چراغ زرد در محافظ برق ساحتمان

علت زرد ماندن چراغ محافظ یخچال

محافظ برق یخچال یکی از کاربردی‌ترین انواع محافظ برق برای حفاظت از این وسیله الکترونیکی گران قیمت در برابر نوسانات الکتریکی می‌باشد. این دستگاه الکترونیکی با قرار گرفتن بین یخچال و پریز وظیفه دارد تا هنگام نوسان یا افزایش یا کاهش ولتاژ برق متصل به یخچال را سریعتر قطع کند. در واقع یک محافظ برق از یخچال در برابر ولتاژ ناگهانی محافظت خواهد کرد؛ اما این محافظ برق خود باید سالم باشد تا این حفاظت صورت بگیرد.

محافظ برق نیز تحت تاثیر سهل انگاری شما عزیزان یا شرایط ناپایدار می‌تواند آسیب ببیند. یکی از مشکلات رایج در محافظ یخچال زرد ماندن چراغ آن است. علت زرد ماندن چراغ محافظ یخچال چیست؟ تمامی انواع محافظ برق‌های پیشرفته مجهز به چراغ‌های زرد، سبز و قرمز هستند که وضعیت یا حالت‌های مختلف عملکرد دستگاه را مشخص می‌کنند. چنانچه چراغ زرد محافظ برق همواره ثابت باشد، ممکن است مشکلی در این دستگاه به وجود آمده است.

در چنین مواقعی شاید ال ای دی و چراغ سبز این دستگاه آسیب دیده باشد. در این صورت می‌توانید با تعویض ال ای دی یا چراغ سبز رنگ این مشکل را برطرف کنید. همانگونه که مستحضرید، ترانزیستور در محافظ برق نقش مهمی ایفا می‌کند. خرابی ترانزیستور راه‌انداز رله این دستگاه نیز از مهم‌ترین عوامل روشن ماندن چراغ زرد محافظ یخچال است. بوئین رله را نیز چک کنید؛ چنانچه بوئین رله آسیب دیده باشد چنین مشکلی به وجود می‌آید. حتی قطعی مسیر مسی روی برد محافظ برق نیز باعث روشن ماندن چراغ زرد می‌شود. می‌توانید این مسیر مسی را توسط هویه کاری مجدداً روی برد محافظ نصب کرده و این مشکل را برطرف کنید. توجه داشته باشید که بهترین راه تعمیر محافظ یخچال در چنین مواقعی کمک گرفتن از تکنسین تخصصی است.

علت سبز نشدن چراغ محافظ یخچال

اگر چراغ محافظ یخچال شما سبز نشده است، ممکن است به دلیل چندین علت باشد. در ادامه به برخی از دلایل احتمالی اشاره شده است:

سیستم چراغ

ابتدا مطمئن شوید که سیستم چراغ و اتصالات آن درست عمل می‌کنند. چراغ محافظ ممکن است خراب شده باشد یا اتصالات آن با مشکل مواجه باشد.

سوئیچ چراغ

بررسی کنید که سوئیچ چراغ درست و قطع نشده باشد. ممکن است سوئیچ خراب شده و نیاز به تعویض داشته باشد.

لامپ چراغ

لامپ چراغ ممکن است سوخته باشد. در صورت لزوم، لامپ را تعویض کنید.

مشکل در برق

اگر یخچال به درستی به برق متصل نشده باشد یا مشکلات در تامین برق وجود داشته باشد، چراغ محافظ به کار نمی‌افتد. اطمینان حاصل کنید که برق به درستی به یخچال وارد می‌شود.

مشکلات در سیستم تبرید

در برخی موارد، مشکلات در سیستم تبرید می‌توانند به عدم فعالیت چراغ محافظ منجر شوند. اگر یخچال به درستی سرد نمی‌شود، ممکن است مشکلات بیشتری وجود داشته باشد که نیاز به تعمیر تخصصی دارند.

کنترل حرارت

برخی یخچال‌ها دارای کنترل حرارت برای چراغ محافظ هستند. اطمینان حاصل کنید که کنترل حرارت درست تنظیم شده باشد.

خرابی رله حفاظتی

سبز شدن ثابت این چراغ به دلیل خرابی رله حفاظتی است یا حتی جریان الکتریسیته عبوری به راحتی مدیریت نمی‌شود که با تعویض رله می‌توانید مشکل را برطرف کنید. ما به دنبال علت سبز نشدن چراغ محافظ یخچال هستیم. همانگونه که مستحضرید، این چراغ‌ها، ال ای دی‌های کوچکی هستند که برای نمایش حالات مختلف این دستگاه الکترونیکی آنها را تعبیه کرده‌اند. خرابی ال ای دی یا قطع بودن مسیر ال ای دی از مهم‌ترین دلایل روشن نشدن این چراغ است.

خرابی ال ای دی چراغ سبز

چنانچه ال ای دی چراغ سبز خراب شده باشد یا مسیر ورودی برق آن مسدود است، می‌توانید مشکل را به راحتی برطرف کنید. به کارگیری خازن پلی استر ضعیف از دیگر عوامل مهم خاموش نشدن این چراغ سبز محافظ برق یخچال است. شما می‌توانید با به کارگیری یک خازن پلی استر با کیفیت این مشکل را برطرف کنید.

خرابی خازن پی استر

البته خرابی خازن پی استر نیز از دلایل مهم آن است که چاره‌ای جز تعویض آن نداریم. بوئین رله را نیز باید چک کنید؛ چنانچه بوئین رله بسوزد و یا اتصال کوتاه به وجود آمده باشد قطعاً چراغ سبز روشن نخواهد شد. جایگزین بوئین رله جدید با کیفیت عالی چاره کار است. برد الکترونیکی محافظ اتصالی کرده و همچنین خازن الکترولیت مدار خراب شده را نیز می‌توانید تعمیر یا تعویض کنید. در واقع خرابی برد الکترونیکی یا خازن الکترونیکی مدار نیز از اصلی‌ترین دلایل خرابی محافظ برق است.

چشمک زدن چراغ زرد محافظ برق

چراغ‌های مختلف محافظ برق تحت تاثیر خرابی قطعات مختلف این دستگاه با حالات مختلفی نمایش داده می‌شوند. چشمک زدن چراغ زرد محافظ برق به عنوان یکی از مشکلات رایج در انواع محافظ برق است. محافظ ولتاژ به عنوان یکی از تجهیزات الکترونیکی کاربردی به منظور محافظت از وسایل برقی در برابر نوسانات ولتاژ از آن استفاده می‌کنند.

 گاهی تحت تاثیر نوسانات بسیار شدید، عدم نگهداری صحیح و یا شرایط غیر استاندارد قطعات مختلف محافظ برق آسیب می‌بیند که با خرابی برخی از قطعات چراغ زرد روشن و خاموش می‌شود. با بیان علت چشمک زدن چراغ زرد محافظ برق شما می‌توانید مشکل مورد نظر را به راحتی برطرف کنید. چراغ زرد برای محافظ برق برای نمایش خارج از رنج بودن ولتاژ از محدوده استاندارد یا مجاز است.

تمامی انواع محافظ برق در محدوده ولتاژ ۱۷۰ تا ۲۴۰ ولت عملکرد دارند. چنانچه این محدوده بیشتر یا کمتر باشد، ممکن است دستگاه آسیب ببیند.

در واقع این افزایش یا کاهش ولتاژ که در محدوده نامناسبی قرار دارد، باعث قطع برق خروجی محافظ می‌شود و این محدوده با کمک چراغ ال ای دی علت را به نمایش می‌گذارد. خارج شدن جریان از محدوده ولتاژی به عنوان مهم‌ترین عامل چشمک زدن چراغ زرد محافظ برق است.

 به کارگیری مدام محافظ برق به مرور باعث خرابی قطعات الکترونیکی آن نظیر خازن پلی استر می‌شود. خرابی رله و همچنین نشتی خازن الکترونیک نیز می‌تواند چنین حالتی را به وجود بیاورد. اگر دستگاه الکترونیکی متصل به محافظ برق نیز مشکل داشته باشد، چراغ زرد خاموش و روشن می‌شود.

چراغ زرد محافظ برق نشان دهنده چیست؟

چراغ های محافظ برق به عنوان نشانگر های عملکرد صحیح قسمت های مختلف این دستگاه شناخته می شوند. یکی از اصلی ترین راه های تشخیص خرابی قسمت های مختلف محافظ برق از روی این سه چراغ خواهد بود؛ چرا که هر یک از این چراغ ها نشان دهنده صحت کاربرد قسمت های خاصی از آن می باشد. شما می توانید از روی این سه چراغ به خرابی های قسمت های مختلف دستگاه پی ببرید. تعمیر کردن محافظ برق کار بسیار راحتی نیست شما بایستی برای تعمیر محافظ برق از افراد متخصص و آگاه کمک بگیرید.

به این نکته توجه داشته باشید، چنانچه نتوانید محافظ برق را به خوبی تعمیر کنید قطعاً مشکلات بزرگتری به وجود خواهد آمد. توجه به گارانتی و ضمانت لوازم برقی نظیر محافظ برق بسیار حائز اهمیت است که در شرایط خرابی می توانید به راحتی به نمایندگی یا شرکت مربوطه جهت تعمیر آن اقدام کنید. توجه داشته باشید که این کار بدون پرداخت هیچ هزینه ای انجام می شود.

سولفاته شدن پایه های چراغ سبز یکی از عوامل مهم ثابت ماندن چراغ زرد در محافظ برق است که می توان با تعویض پایه های چراغ سبز و یا ال ای دی سبز این مشکل را برطرف نمود. اما چراغ زرد در محافظ برق بدین معنی است که دستگاه در حال بررسی برق و گذراندن زمان برای سبز شدن چراغ است. هنگامی که چراغ زرد روشن می شود یعنی قسمت ترانزیستور، بویین و حتی ال ای دی زرد سالم هستند.

اما زمانی که تبدیل شدن این چراغ به چراغ سبز طولانی شود یا با ثابت ماندن چراغ زرد در محافظ برق مواجه شوید قطعاً قسمت های ذکر شده خراب هستند و بایستی اقدام به تعمیر قسمت های مورد نظر بکنید‌ اما توجه داشته باشید که برای تعمیر محافظ برق بایستی حتماً اطلاعات کافی داشته باشید.

دو نمونه از پرکاربردترین نوع محافظ برق

محافظ برق به عنوان یکی از دستگاه های مهمی است که با توجه به پیشرفت تکنولوژی طراحی و به تولید می رسد. از گذشته تاکنون شاهد پیشروی تکنولوژی این دستگاه هستیم و هم اکنون این تکنولوژی به اندازه ای پیشرفت کرده که محافظ های برق با بهترین کیفیت و بالاترین قابلیت روانه بازار می شوند. محافظ برق لوازم الکتریکی را در برابر شوک الکتریکی و یا نوسانات برق محافظت می کند.

این نوسانات می تواند در اثر رعد و برق، شرایط آب و هوایی بسیار بد، استفاده از چندین دستگاه الکتریکی بسیار پرقدرت، اختلالات شبکه ای برق منطقه، اختلال در برق رسانی، نبود کیفیت سیم کشی ساختمان و غیره به وجود آید. محافظ برق تنوع بسیار زیادی دارد و به همین سبب بایستی هنگام خرید به پارامترهای بسیار زیادی توجه کنید. یکی از این پارامترها خرید بهترین محافظ برق مناسب با نوع نیاز خود است.

چرا که برای هر یک از لوازم الکتریکی یک نوع محافظ برق با قدرت ولتاژ مخصوص طراحی کرده اند. زمانی که شوک الکتریکی رخ می دهد محافظ برق با قطع جریان باعث محافظت از لوازم الکتریکی می شود. برخی از انواع محافظ های بسیار پرکاربرد و یا پیشرفته امروزی عبارتند از:

بهترین انواع محافظ برق پیشرفته

محافظ برق تایمر دار

محافظ برق تایمر دار به عنوان یکی از محافظ های نسل جدید است که با قابلیت بیشتر و تکنولوژی به روز تر به تولید می رسد. این نوع محافظ ها مجهز به دوشاخه های تایمر دار هستند و معمولا مناسب استفاده برای انواع شارژر می باشند. شما می توانید این نوع محافظ را در انواع اشکال مختلفی خریداری کنید که برخی از این محافظ ها به صورت سیم دار، بدون سیم، دیجیتال یا آنالوگ در بازار وجود دارد.

به طور کلی وظیفه تمامی انواع محافظ های تایمر دار محافظت از نوع وسیله الکتریکی در برابر نوسانات برق می باشد. مهمترین کاربرد این نوع محافظ برق برای شارژر گوشی یا لپ ‌تاپ خواهد بود که باعث افزایش طول عمر دستگاه های مورد استفاده در برابر نوسان برق و شبکه های الکتریکی می شود. این نوع محافظ برق نیز می تواند با مشکلات بسیار زیادی مواجه شود که یکی از رایج ‌ترین آن ها همین ثابت ماندن چراغ زرد در محافظ برق است.

ثابت ماندن چراغ زرد در محافظ برق ساحتمان

ثابت ماندن چراغ زرد در محافظ برق ساحتمان

محافظ برق رکمونت

محافظ برق رکمونت جزو یکی از محافظ های پیشرفته نسل جدید است و معمولاً برای فضاهای اداری مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این نوع محافظ ها در اشکال مربع و مستطیل شکل طراحی می شوند. که می توان آن ها را در قسمت داکت یا روی دیوار نصب نمود. استفاده از این نوع محافظ برق اهمیت بسیار زیادی دارد. چراکه شما با خرید یک محافظ برق رکمونت مانع از استفاده چندین نوع محافظ برق معمولی می شوید. و از لحاظ نظم نیز استفاده از محافظ های رکمونت اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. چرا که این محافظ ها مجهز به چندین نوع پریز هستند که می توانند دستگاه های بسیار زیادی را در اداره ها پشتیبانی کنند‌.

این محافظ ها حتی تا زاویه ۴۵ درجه قابل استفاده هستند. و شما می توانید حتی در بین میز ها نیز از این نوع محافظ استفاده نمایید. تعداد خانه های محافظ های رکمونت از ۶ تا ۹ پریز است که امکان اتصالات بیشتری را مهیا خواهد کرد.

نتیجه

محافظ برق یکی از لوازم الکتریکی است که به منظور محافظت از تمامی لوازم برقی مورد استفاده در منزل طراحی می شود. این دستگاه با توجه به نوع کاربرد برای هر یک از لوازم الکتریکی انواع مختلفی دارد. و برای هر یک از لوازم برقی یک نوع محافظ برق مخصوصی طراحی کرده اند. که دارای مشخصات مختلفی با دیگر انواع محافظ ها است. محافظ برق نیز تحت تاثیر شرایط مختلفی می تواند آسیب ببیند.

این دستگاه مجهز به سه چراغ زرد، سبز و قرمز است که در صورت خرابی محافظ می توان از روی این چراغ ها به مشکلات به وجود آمده پی برد. یکی از این مشکلات، ثابت ماندن چراغ زرد در محافظ برق است که علت ثابت ماندن چراغ زرد در محافظ برق نیز می تواند تحت تاثیر پارامترهای بسیار زیادی باشد. اما اگر قصد خرید محافظ برق باکیفیتی را دارید، پیشنهاد می کنیم از فروشگاه برقیجات اقدام به خرید نمایید.

1 دیدگاه در “علت ثابت ماندن چراغ زرد و سبز در محافظ برق و دیگر علائم چراغ زرد و سبز

  1. مختار صیادجو گفت:

    سلام
    من یه محافظ برق کولر دارم به محض اینکه به برق میزنم بلا فاصله رله عمل میکند و برق ۲۲۰ به خروجی متصل میشود و چراغ زرد ثابت باقی میماند علت چیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *