مقالات

کابل مناسب برای کنتور برق کدام است؟

کابل مناسب برای کنتور برق

آیا می دانید کابل مناسب برای کنتور برق کدام است؟ با انواع کابل برق کنتور و مزایا و مشخصات هر یک آشنایی دارید؟ کنتور یک وسیله بسیار کاربردی و بسیار پر اهمیتی است. که بر اساس نوع ساختار خود می تواند میزان انرژی الکتریسیته را به کیلووات ساعت اندازه گیری نماید. عملکرد این محصولات مهم بر اساس نیروی الکترومغناطیس است. که معمولا هم در ساختمان های مسکونی از انواع کنتورهای تک فاز و سه فاز استفاده می کنند.

اما هر یک از کنتورها با هر شرایط و مشخصاتی در آن ها جهت انتقال جریان الکتریکی از کابل استفاده می کنند. اهمیت استفاده از کابل ها نیز زمانی مشخص است که به کاربرد کابل برق ها و اهمیت انتقال جریان برق و یا حتی داده های اطلاعاتی پی ببرید. در ادامه جهت شناخت بیشتر شما با کابل مناسب برای کنتور برق توضیحات کاملی ارائه خواهیم داد.

کابل مناسب برای کنتور برق

همانگونه که اشاره شد، کابل برق یکی از انواع محصولات بسیار رایج در صنعت برق است. که یکی از پرکاربردترین آن بر اساس نوع کاربرد، کابل برق کنتور است‌. این نوع کابل ها را متناسب با ساختمان کنتورها طراحی کرده اند و قدرت لازمه جهت استفاده برای کنتور را دارند‌. به منظور هدایت جریان الکتریکی و استفاده در کنتور از کابل های تک مفتولی و نیمه افشان استفاده می کنند.

هر یک از این کابل ها با سطح مقطع های  مختلفی طراحی می شوند که هر کدام مشخصات خاصی دارند. کنتور یکی از مهمترین تجهیزاتی است که در ورودی برق کلیه ساختمان ها از آن استفاده می شود. حال اینکه برای کنتورها به عنوان مهمترین تجهیزات صنعت برق و سیستم‌ برق رسانی از کابل ها جهت انتقال جریان استفاده می کنند.

کابل هایی که در صنعت برق و برای کنتورها استفاده می کنند، باید حتما دارای شرایط خاصی باشند و در میان تمامی انواع کابل ها نیز تنها دو نوع از آن ها مستعد استفاده برای کنتور خواهند بود. اما کابل مناسب برای کنتور برق کدام است؟

  • کابل مفتولی تک رشته کنتور

یکی از انواع کابل مناسب برای کنتور برق شامل کابل مفتولی تک رشته ای هستند‌. دلیل نامگذاری این کابل ها به سبب تک رشته بودن آن ها است که تنها از یک رشته سیم هادی ساخته می شود. جنس هادی این دسته از کابل ها از جنس مفتول می باشد. که مزیت های خاصی خواهد داشت‌. این کابل ها انعطاف پذیری بالایی دارند و به همین دلیل شکننده نیستند و در مقایسه با دیگر انواع کابل ها فرم‌ پذیرتر هستند. رسانای این نوع کابل تک رشته توسط عایق پوشانده می شود.

ساختار این کابل مناسب برای کنتور برق بسیار خاص است و از قسمت های مختلفی چون هادی، عایق، روکش نهایی، پوشش میانی، روکش جدا کننده، زره فلزی، حفاظ و …تشکیل می شود. تمامی این قسمت ها در کنار یکدیگر باعث می شوند تا کابل های مفتولی مناسب کنتور برق قابلیت انتقال بالای جریان را داشته باشند.

هادی این نوع کابل ها از آلومینیوم و مس است که هر دو از آلیاژهای پر مصرف به شمار می روند. خاصیت رسانایی در این نوع کابل صفر و مانع از عبور جریان برق از خود خواهد شد و از این رو اهمیت بسیار بالایی از لحاظ ایمنی خواهد داشت‌.

در برخی موارد این کابل ها را با روش گالوانیزه گرم تهیه می کنند که در این صورت با تمام شرایط آب و هوایی سازگار خواهد بود. این کابل ها در برابر رطوبت، خراش، ضربه و حتی ساییدگی و پیچیده شدن مستحکم هستند. اما مهمترین مزیت این نوع کابل ها مقرون بصرفه بودن و طول عمر بسیار بالا می باشد.

کابل مناسب برای کنتور برق

کابل مناسب برای کنتور برق

  • کابل نیمه افشان کنتور

اگر به دنبال مناسب ترین کابل مناسب برای کنتور برق هستید، کابل های نیمه افشان بهترین نوع کابل ها می باشند. کابل های نیمه افشان، به عنوان یکی از کابل های خاص و کاربردی هستند که از لحاظ ساختار مابین کابل نیمه افشان و کابل مفتولی قرار دارند. این کابل ها دارای قدرت انعطاف پذیری بالایی هستند اما این انعطاف پذیری کمتر از کابل افشان و بیشتر از کابل مفتولی خواهد بود.

این‌ کابل ها با قطر رشته های مختلفی بین 1.04 تا 2.85 میلی متر مربع به تولید می رسند و در نهایت غلافی از جنس های مختلفی آن ها را می پوشاند. هادی این نوع کابل های نیمه افشان معمولا از جنس مس و آلومینیوم است که معمولا قدرت انتقال جریان الکتریکی در نمونه های کابل مسی بیشتر از کابل آلومینیومی خواهد بود.

این کابل ها از کابل تعداد رشته های کمتری نسبت به مدل کابل های افشان و همچنین تعداد رشته های بیشتر نسبت به کابل مفتولی به تولید می رسند. از انواع کابل های نیمه افشان تنها در مصارفی که نیاز به کابل ها با انعطاف پذیری متوسط است، استفاده می کنند. مهمترین کاربرد کابل های نیمه افشان استفاده در داکت های زیرزمینی است.

همچنین این نوع کابل ها را بیشتر در انواع دستگاه ها و ماشین آلات مختلف استفاده خواهند کرد. اما مهمترین کاربرد این کابل ها در انواع تابلوهای فرمان و همچنین مرکز پردازش سیستم ها می باشد. این نوع کابل مناسب برای کنتور برق در سیستم برق رسایی صنعت ساختمان بیشترین کاربرد را دارد.

کابل مناسب برای کنتور برق

کابل مناسب برای کنتور برق

نتیجه

کابل ها یکی از بی نظیرترین محصولات کاربردی در صنعت برق با مشخصات و مزایا خاص هستند. در صنایع مختلفی از کابل ها استفاده می شود که همین مصارف مختلف خود یکی از پارامترهای مختلفی تقسیم بندی انواع کابل به شمار می رود‌. کنتور برق یکی از مهمترین تجهیزات در صنعت برق است در ورودی تمامی ساختمان های اداری، مسکونی، اداری و حتی صنعتی از انواع کنتورهای مخصوصی با قدرت مختلفی استفاده می کنند.

کابل ها نیز مهمترین محصولات کاربردی در این تجهیزات جهت انتقال برق هستند که بایستی متناسب با نوع کاربرد انتخاب شوند. انتخاب کابل مناسب برای کنتور برق از این رو اهمیت دارد که کابل ها را هنگام تولید با ساختار و مشخصات بسیار ویژه ای جهت استفاده در مصارف خاص طراحی و تولید می کنند. به نوعی می توان گفت هر نوع کابلی پاسخگوی نوع نیاز تمام صنایع نخواهند بود و باید از هر کابل مخصوص برای نوع کاربرد متناسب با آن استفاده نمود.

جهت بهترین کابل مناسب برای کنتور برق می توانید به سراغ معتبرترین مرکز فروش انواع تجهیزات الکتریکی بروید. برقیجات بزرگترین و مطرح ترین سایت فروشگاهی لوازم برقی است که هم اکنون میزبان شما مشتریان‌ گرامی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *