نورپردازی

محافظ ولتاژ الکترونیکی

محافظ ولتاژ الکترونیکی

محافظ ولتاژ الکترونیکی

در صنعت برق هزاران‌ نوع تجهیزات و لوازم الکتریکی وجود دارد. که هر کدام از آن ها نقش مهمی را برای انجام بسیاری از امور ما انسان ها ایفا می کنند. برخی از تجهیزات برقی از لحاظ ظاهری مشابه یکدیگرند. اما درصورتی که کارآیی جداگانه از دارند. محافظ ولتاژ الکترونیکی نیز یکی از انواع قطعاتی است که در صنعت برق نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. این وسیله مهم الکتریکی قادر است جریان برق را به راحتی انتقال دهد. و در برابر نوسانات یا اختلافات ولتاژ عکس العمل نشان دهد. زمانی که میزان ولتاژ برای حداقل 3 نانو ثانیه از آن حد معمول خود بسیار بالاتر باشد. شوک الکتریکی رخ خواهد داد.

زمانی که ولتاژ سیم بالا برود اختلاف زیادی در پتانسیل انرژی الکتریکی به وجود می آید. که برای لوازم‌ الکتریکی بسیار خطرناک و ممکن است باعث سوختن دستگاه شود. پس استفاده از محافظ ولتاژ الکتریکی اهمیت پیدا می کند. با این حال مزایا و کاربرد این وسیله ختم به اینجا نمی شود. به همین دلیل در ادامه متن بیشتر به این موارد خواهیم پرداخت.

محافظ ولتاژ راهی برای مقابله با شوک الکتریکی

شوک الکتریکی عمل زمانی رخ می دهد که با اختلافات ایجاد شود. بر اثر بالا رفتن ولتاژ، سیم به شدت داغ می شود. و آتش سوزی اتفاق می افتد. در واقع شناسایی کردن میزان ولتاژی که بیش از حد معمول می باشد و باعث منحرف کردن الکتریسیته می شود. یکی از مهمترین و اصلی ترین وظایف محافظ ولتاژ الکترونیکی است.

محافظ ولتاژ الکترونیکی باید برای تمام لوازم الکتریکی که از آن ها استفاده می کنیم، به کار بروند. دستگاه هایی نظیر یخچال که دائما به برق متصل بوده و در معرض این نوسانات هستند. یا تلوزیون که مدت زمان زیادی به برق متصل است. باید به این محافظ برق متصل شوند. تا در صورت بروز شوک های الکتریکی در امان بمانند. اما برخی از لوازم برقی ساختمان مانند چراغ خواب و… نیازی به محافظ ولتاژ الکترونیکی ندارند. این نوع وسیله الکتریکی نیز خود در انواع مختلفی است که برای خرید محافظ ولتاژ الکترونیکی مخصوص هر دستگاهی بایستی نکات بسیار زیادی را مورد توجه قرار دهید.

چرا محافظ ولتاژ الکترونیکی؟

صنعت برق، جزو صنایع بزرگ و بسیار کاربردی است. که عامل اصلی چرخش چرخ بسیاری از صنایع دیگر می باشد‌. این صنعت از گذشته تا کنون بسیار پیشرفت داشته و ظهور آن به صنایع دیگر، هم‌ اکنون شاهد رشد بسیار قابل چشمگیر دیگر صنایع نیز هستیم. ایمنی در صنعت برق بسیار مورد اهمیت واقع می شود. و برای برقراری ایمنی نیز اقدامات بسیار زیادی نیز انجام می شود. تولید تجهیزاتی نظیر محافظ ولتاژ الکترونیکی یکی از انواع همین اقدامات است. که بر پایه و اساس تکنولوژی صورت می گیرد.

اما دلیل استفاده از محافظ برق چیست؟ بی شک می دانید که برق تامین کننده اصلی بسیاری از نیازهای ما در زندگی روزمره است‌. تمامی لوازم‌ الکتریکی نیز با کمک برق کار می کنند. در واقع منبع اصلی فعالیت آن ها برق می باشد.

تحت شرایط مختلفی ممکن است نوسانات و اختلافات بسیار زیادی در جریان‌ برق به وجود آید. که این شوک های الکتریکی در زمانی که دستگاه مورد نظر به برق متصل است به ان ها آسیب می رساند. و صدمات بسیار جبران ناپذیری به بار خواهد آمد. اما با ظهور تجهیزات ایمنی نظیر محافظ ولتاژ، دیگر جایی برای نگرانی نیست. چرا که این لوازم به گونه ای طراحی شده اند که تمام لوازم الکتریکی را در برابر شوک های الکتریکی محافظت نمایند. این محافظ ها با توجه به نوع کاربرد یا نوع محصولی که از آن محافظت می کنند. به انواع مختلفی اعم از محافظ یخچال، محافظ کولر، محافظ پکیج، محافظ صوتی و تصویری، محافظ ماشین لباس شویی، محافظ ماشین ظرفشویی و …تقسیم می شوند.

محافظ ولتاژ الکترونیکی

انواع محافظ ولتاژ الکترونیکی

همانگونه که اشاره شد، محافظ ولتاژ الکترونیکی به عنوان یکی از لوازم پر کاربرد در صنعت برق، در مسیر جریان برق ورودی به لوازم الکتریکی قرار می گیرد. وظیفه این دستگاه قطع کردن مدار یا جریان برق درصورت بروز مشکلی همچون نوسانات برق می باشد. در شرایط سختی چون ایجاد رعد برق ممکن است. این اختلافات در مدار رخ داده و با رسیدن با لوازم الکتریکی ممکن است به آن ها آسیب برساند. محافظ ولتاژ نیز وظیفه محافظت از وسایل برقی را دارد. و از آنجایی که بسیاری از لوازم الکتریکی قیمت بالایی دارند، استفاده از محافظ برق باید در اولویت قرار بگیرد. محافظ ولتاژ الکترونیکی بر اساس نوع کاربرد در دستگاه های مختلف دارای انواع گوناگونی می باشد. که هر یک از آن ها با مشخصات خاصی به کار می روند.  برخی از انواع محافظ ولتاژ عبارتند از:

  • محافظ برق یخچال

محافظ ولتاژ الکترونیکی مناسب یخچال یکی از انواع محافظ های بسیار پر کاربرد به شمار می رود. در اکثر خانه ها از بین تمام محافظ های برق، قطعا محافظ یخچال وجود خواهد داشت؛ چرا که این دستگاه دائما به برق متصل بوده و در معرض شوک های الکتریکی قرار دارد. برای یخچال نیز معمولا از محافظ های دیجیتال استفاده می کنند که این نوع محافظ ها نیز سه لامپ وضعیتی دارند. این لامپ های وضعیتی یک نمایشگر دیجیتالی دارند تا مدت زمان تاخیر و همچنین تعداد ولتاژهای شبکه را نمایش دهند.

معمولا محافظ های دیجیتالی کیفیت و قدرت بیشتری دارند و ایمنی در این‌ مدل محافظ ها حتی بیشتر است. ناگفته نماند که قیمت محافظ ولتاژ الکترونیکی نسبت به مدل های ساده به تناسب کیفیت و قابلیت بیشتر می باشد. تمامی انواع مدل یخچال ها نیاز به یک محدوده خاصی از میزان جریان و ولتاژ برای کارآیی دارند که یک نوع محافظ ولتاژ برای تمام مدل ها طراحی شده است.

پرفروش ترین مدل محافظ ولتاژ الکترونیکی

  • محافظ کولر گازی

محافظ هایی که برای کولر گازی استفاده می شوند نیز نوع دیگری از انواع محافظ های ولتاژی هستند. میزان آمپر این نوع ولتاژها معمولا ۳۰ تا ۳۵ آمپر است و معمولا مشابه کنترهای محافظ زیر کنتوری می باشند. کولر گازی اگرچه جزو وسایلی است که در تمام فواصل سال مورد استفاده قرار نمی گیرد؛ اما چند فصل از سال را این محصول شاید به صورت مداوم کار کند و در معرض شوک های الکتریکی احتمالی است. با این اوصاف بهترین کار استفاده از یک‌ محافظ ولتاژ متناسب با این دستگاه می باشد که آن را در برابر خطرات احتمالی محافظت کند‌. هنگام خرید محافظ ولتاژ الکترونیکی شما باید به این نکته توجه داشته باشید که برای چه محصولی می خواهید محافظ خریداری کنید.

  • محافظ های صوتی و تصویری

لوازم صوتی و تصویری همچون تلوزیون جزو آن دسته از دستگاه هایی هستند که مصرف بالایی در طول شبانه روز دارند. تلوزیون ها نیز معمولا بسیار گران قیمت هستند و چنانچه در معرض اختلاف جریان و یا شوک های الکتریکی قرار بگیرند به شدت آسیب می بینند؛ اما با استفاده از محافظ ها امکان صدمه رسیدن به تجهیزات الکتریکی به حداقل می رسد.

  • محافظ ولتاژ الکترونیکی ماشین لباسشویی

اکثر ما فکر می کنیم که تنها یخچال به محافظ ولتاژ نیاز دارد و مابقی لوازم الکتریکی که دائما به برق متصل نیستند، احتیاجی به محافظ نخواهند داشت. اما به این فکر کنید که لوازمی چون ماشین لباسشویی یکی از پرکاربردترین دستگاه هایی است که قطعا در طول هفته چندین بار به صورت مداوم‌ مورد استفاده قرار می گیرد؛ حال اگر درست در زمان فعالیت این محصول شوک الکتریکی به وجود آید؟ از آنجایی که ماشین لباسشویی جرو دستگاه های بسیار گران قیمت الکتریکی محسوب می شود، بی شک شما ضرر خواهید کرد. بهتر نیست با خرید محافظ ولتاژ الکترونیکی مناسب ماشین لباسشویی از این خسارت بزرگ‌ جلوگیری نمایید. محافظ مخصوص این دستگاه نیز باید حداقل 1000 وات باشد.

محافظ ولتاژ الکترونیکی

بهترین محافظ ولتاژ برق

  • محافظ پکیج و کولر

پکیج و کولر نیز از وسایل کاربردی در اکثر ساختمان ها هستند که در برخی از فواصل سال دائماً کار می کنند. با این حساب و از طرفی اهمیت استفاده از این محصولات در فصل های مختلف و قیمت بالایی که دارند، استفاده از یک محافظ ولتاژ بهترین کار است. توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید دوشاخه چنین محصولاتی را مستقیما به برق متصل کرد که بی شک خسارت بسیار بزرگی به آن ها وارد می شود. شما علاوه بر استفاده از یک وسیله ایمنی برای جلوگیری از برخی خطرات، از یک اتصال دهنده الکتریکی نیز استفاده می کنید.‌ چنانچه فاصله دوشاخه این دو تا پریز بسیار باشد، در این صورت دو نقش بسیار مهم را این وسایل برای شما ایفا خواهند کرد.

  • محافظ لپ تاپ و کامپیوتر

دیگر نوع محافظ ولتاژ الکترونیکی شامل محافظ لپ‌ تاپ و کامپیوتر می باشد. اهمیت استفاده از محافظ های این دستگاه بسیار بیشتر از دیگر لوازم الکتریکی است؛ چرا که این دو وسیله هر دو می توانند ابزار کار بسیاری از افراد و مشاغل باشند. با توجه به اینکه اکثر فعالیت های دنیای مجازی و حتی ادارات با استفاده از لپ ‌تاپ و کامپیوتر انجام می شود، پس زمان زیادی برق متصل هستند و در معرض نوسانات و شوک های الکتریکی خواهند بود‌. چنانچه شوک الکتریکی به این دستگاه ها وارد شود ممکن است این تنش ها به منبع تغذیه، باتری، CPU، حافظه و… آسیب برسانند. بی شک با قیمت های انواع لپ تاپ نیز آشنایی دارید و می دانید بازار خرید لپ تاپ چندان خوشایند نیست. اکنون تصویر کنید در اثر سهل انگاری شما با عدم خرید یک محافظ برق مناسب، لپ تاپ بسوزد.

آیا این مقرون بصرفه تر نیست که شما تنها با خرید یک محافظ ولتاژ از آسیب رسیدن به این لوازم‌ جلوگیری کنید؟ محافظ برق بهترین ایمنی برای جلوگیری از مشکلات حاوی از اختلافات ولتاژ و نوسانات برق می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *