نورپردازی

آشنایی با تفاوت لامپ هالوژن و ال ای دی

تفاوت لامپ هالوژن و ال ای دی

آیا با تفاوت لامپ هالوژن و ال ای دی آشنا هستید؟ می دانید این دو لامپ هر کدلم با چه ساختار و چه هدفی طراحی شده اند. لامپ های بسیار زیادی وجود دارند که هر کدام با پیشرفت علم با قابلیت بیشتر از مدل های قدیمی طراحی شده اند. لامپ ال ای دی و هالوژن هم اکنون جزو مدل های پر طرفدار هستند. برای آشنایی بیشتر با این دو لامپ در ادامه به بررسی تفاوت لامپ هالوژن و ال ای دی خواهیم پرداخت.

تفاوت لامپ هالوژن و ال ای دی

لامپ ها یکی از پرمصرف ترین محصولات در صنایع مختلف به شمار می روند. از گذشته تاکنون شاهد تولید انواع لامپ مختلف در طرح و مدل های مختلف هستیم. هم اکنون در بازار انواع مختلفی از لامپ ها وجود دارد که هر کدام با در نظر قرار دادن مشخصات و مزایای خود دارای مزیت های خاصی هستند.

لامپ هالوژن و ال ای دی هر دو جزوه پرطرفدارترین لامپ های موجود در بازار به شمار می روند. هالوژن ها که با نام لامپ فلورسنت نیز شناخته می شوند. از گذشته تا کنون با پیشرفت بسیار زیاد و قابلیت های بهتری به تولید می ‌رسند. هم اکنون مورد مدل‌ های توسعه یافته این را لامپ ها با راندمان بسیار بالاتری در بازار خرید و فروش می شود.

لامپ های ال ای دی نیز به عنوان بهترین لامپ نسل جدید موجود در بازار هستند که طرفداران فوق‌ العاده زیادی به سبب مزایای زیاد خود دارند.

معمولاً برخی از مزایای این دو لامپ مشابه یکدیگر است به نوعی که اکثر افراد به دنبال تفاوت لامپ هالوژن و ال ای دی هستند.

  • لامپ های فلورسنت به گونه هستند که با امواج تلویزیونی و رادیویی می توانند تداخل داشته باشند که دلیل این کار تحریک جیوه و تولید امواج با طول موج بلند است. اما در لامپ های ال ای دی چنین معایبی ندارد.
  • یکی دیگر از مهم ترین تفاوت لامپ هالوژن و ال ای دی این است که لامپ های هالوژنی اثر استروبوسکوپ دارند. و معمولاً به حالت سو سو زدن خواهند بود. اما این اثر در لامپ های ال ای دی وجود ندارد.
  • لامپ های هالوژن ها می توانند در شبکه های توزیع برق و دیگر تجهیزات الکتریکی نویز ایجاد کنند؛ اما لامپ های ال ای دی دارای چنان تکنولوژی پیشرفته هستند که هرگز چنین تداخلاتی یا نویز هایی را ایجاد نخواهند کرد.

اصلی ترین تفاوت لامپ هالوژن و ال ای دی

  • معمولاً لامپ های هالوژن یا فلورسنت در بسیاری از مواقع به حالت چشمک زن هستند. ولی لامپ ال ای دی هرگز چنین ضعفی را از خود نشان نمی دهد و دلیل این کار قدرت ساختاری فوق العاده قوی لامپ ها خواهد بود.
  • در ساختار لامپ های فلورسنت از جیوه استفاده می کنند و قطعاً پس از اینکه لامپ شکسته شود این جیوه که ماده سمی و خطرناک است. در محیط پخش شده و قطعاً سلامتی انسان را به خطر می ‌اندازد. اما لامپ های ال ای دی فاقد هرگونه ماده سمی بوده و هرگز برای سلامتی انسان خطرناک نیستند.
  • نمونه لامپ های فلورسنت یا همان هالوژن باعث تولید اشعه فرابنفش می شوند. که قطعاً برای پوست انسان بسیار خطرناک می باشد. اما نور تولید شده توسط لامپ های ال ای دی بسیار استاندارد و بدون خطر است همچنین برای چشم ها نیز آسیبی ندارد. به نوعی می ‌توان گفت نور تولید شده توسط لامپ های ال ای دی باعث خیرگی چشم ها و خستگی آن ها نمی شود.
  • در لامپ های ال ای دی میزان مصرف انرژی بسیار ناچیز است و درصد بسیار بالایی از این انرژی نیز به نور تبدیل می شود. در واقع هیچ انرژی برای تولید گرمای آن باقی نخواهد بود. اما در لامپ های فلورسنت درصد بسیار کمی از انرژی می تواند باعث تولید گرما شود. با گرم شدن نیز گازهای اطراف روشن خواهند شد. اما چنانچه دمای محیط سرد باشد روند روشن شدن لامپ به کندی پیش می رود.
  • دیگر تفاوت لامپ هالوژن و ال ای دی در ساختار و همچنین عملکرد آن ها است. که با یکدیگر متفاوت خواهد بود. معمولاً لامپ های ال ای دی توسط رشته های نیمه هادی باعث تولید نور می شوند و چند دیوید نیز در این زمینه تاثیر بسیار زیادی دارند. اما لامپ های هالوژن توسط گاز هالوژن فشرده و یک رشته تنگستن منجر به تولید نور خواهند شد.
تفاوت لامپ هالوژن و ال ای دی

تفاوت لامپ هالوژن و ال ای دی

تفاوت های خاص لامپ های هالوژن و ال ای دی

  • این دو لامپ از نظر قیمت نیز با یکدیگر متفاوت هستند. و چه بسا اینکه لامپ های ال ای دی در هزاران طرح و رنگ و با ساختار و قابلیت های متفاوت بیشتر از لامپ های مهتابی در بازار خرید و فروش می شوند.
  • طول عمر لامپ های ال ای دی بسیار بیشتر از لامپ های مهتابی است و همچنین تکنولوژی ساختاری این لامپ ها بسیار پیشرفته تر می باشد.
  • این دو لامپ از لحاظ اثربخشی نیز با یکدیگر متفاوت هستند و معمولاً اثربخشی لامپ به تناسب نور تولید شده و همچنین مقدار انرژی بستگی دارد. و با واحد لومن مشخص می ‌گردد. لامپ های هالوژن با قدرت ۱۰۰ وات و اما لامپ های ال ای دی حدود ۹۳ اثر بخشی دارند. توجه داشته باشید که با بالا بودن میزان اثربخشی نور تولید شده نیز به ازاء هر واحد انرژی بسیار بیشتری را تولید خواهد کرد.
  • این دو لامپ از نظر شاخص نمود رنگ هم تمایز دارند. و می توان مهمترین تفاوت لامپ هالوژن و ال ای دی را شاخص نمود رنگ بر شمرد. این شاخص رنگ در لامپ های ال ای دی ۸۰ در حالی که در لامپ های دیگر می تواند تا ۹۸ باشد. به نوعی می توان گفت لامپ های ال ای دی روشنایی لامپ های هالوژن را ندارند.
  • لامپ های ال ای دی معمولا نسبت به لامپ های هالوژنی خنک تر هستند. چرا که بیشتر انرژی مصرف شده در لامپ های ال ای دی به نور تبدیل می شود. اما در لامپ های هالوژنی درصد کمی از انرژی را گرما مصرف می کند.
  • یک لامپ ال ای دی برای عملکرد خود به برق DC نیاز دارد که در این صورت منبع تغذیه استاندارد در محیط نیاز به تبدیل دی سی دارند.

نکات مهم خرید لامپ

همانگونه که اشاره شد، لامپ ها یکی از مهمترین نیازهای در تمامی صنایع هستند. که با تامین روشنایی مصنوعی باعث پیشرو بودن در بسیاری از صنایع خواهیم شد. هر یک از لامپ ها مشخصات خاصی دارند و معمولاً با بهره مندی از تکنولوژی خاصی طراحی شده اند که ما متناسب با نوع نیاز خود بایستی یک لامپ با کیفیتی را خریداری کنید.

از نظر بسیاری از ما خرید یک لامپ یک کار بسیار ساده‌ ای است که بدون هیچگونه اطلاعات و نکته ای می توان اقدام کرد. اما بهتر است بدانید کسب اطلاعات در رابطه با نکات مهم خرید یک لامپ به شما کمک می‌ کند تا هوشمندانه و آگاهانه یک لامپ با کیفیت را خریداری نمایید.

اکنون که با تفاوت لامپ هالوژن و ال ای دی آشنا شده اید بهتر است در رابطه با نکات ضروری و بسیار مهم خرید یک لامپ مناسب نیز آشنایی پیدا کنید:

  • بهتر است به هنگام خرید در نظر داشته باشید که قرار است چه نوع لامپی را خریداری کنید. شما باید بدانید این لامپ را می خواهید برای چه مکانی استفاده کنید. اگر یک لامپ برای اتاق خواب می خواهید، قطعا باید به سراغ لامپ هایی با روشنایی طبیعی و استاندارد بروید. یا نه یک لامپ بسیار پر نور برای روشنایی محیط بیرون را می‌ خواهد خریداری کنید، باید به دنبال لامپ هایی با قدرت تولید نور بیشتر باشید.
  • مهمترین نکته دیگر توجه به میزان روشنایی لامپ یا میزان ولتاژ آن است. به این نکته توجه داشته باشید که این دو روی هزینه های برق تاثیر بسیار زیادی خواهند داشت.
  • برند دیگر پارامتر مهمی است که بایستی در رابطه با آن نکات بسیار زیادی را کسب کرد. معمولاً برندهای معتبر به سبب این که کیفیت بالایی دارند سطح فروش آن ها نیز بیشتر می باشد. در این راستا ما به شما برند نمانور را معرفی می کنیم.
تفاوت لامپ هالوژن و ال ای دی

تفاوت لامپ هالوژن و ال ای دی

پارامترهای مهم خرید یک لامپ باکیفیت

  • بهتر است واحد اندازه گیری وات را به خاطر داشته باشید که هنگام خرید لومن را در نظر قرار داده و واحد اندازه گیری لومن جایگزین وات شود. چرا که لومن بهترین واحد سنجش واقعی شدت نور در تمامی لامپ ها خواهد بود. توجه داشته باشید. که لامپ مناسب آشپزخانه ۶۰ تا ۱۰۰ وات، لامپ سرویس بهداشتی ۴۰ تا ۶۰ وات، لامپ های اتاق خواب ۳۰ تا ۶۰ وات، لامپ پذیرایی ۶۰ تا ۷۵ وات و لامپ نشیمن ۳۰ تا ۶۰ وات می تواند باشد.
  • اگر به دنبال یک لامپ با میزان مصرف انرژی کم هستید بهتر است به سراغ لامپ های ال ای دی بروید. اما اگر نه یک لامپ پر نور را می خواهید برای مکان خاصی خریداری نمایید، لامپ های هالوژن بهترین گزینه ایده آل برای شما خواهند بود.
  • قبل از اینکه اقدام به خرید لامپ هالوژن یا ال ای دی کنید، بهتر است ابتدا با تفاوت لامپ هالوژن و ال ای دی آشنا باشید و بدانید مشخصات مزایا و معایب هر یک از این لامپ ها چیست.

نتیجه

بررسی تفاوت لامپ هالوژن و ال ای  یکی از مهمترین اقداماتی است که هر یک از مشتریان قبل از خرید بایستی انجام دهند. لامپ های هالوژن و ال ای دی هر دو جزو پرطرفدارترین لامپ های صنعت روشنایی محسوب می شوند. مشخصات و مزایای هر یک از این دو لامپ ها در مقایسه با لامپ های نسل قدیمی بیشتر از معایبی است که دارند.

اما مزیت های بسیار آن ها باعث عدم دیده شدن معایب شان می شود. بسیاری از افراد بر این باورند لامپ های ال ای دی به عنوان بهترین لامپ موجود در بازار است. و عده ‌ای نیز جزو طرفداران لامپ های هالوژنی هستند و معتقدند هالوژن بی‌ نظیرترین لامپ به شمار می رود. برای اینکه نظر خود را اثبات کنید، بهتر است به بررسی تفاوت میان این دو بپردازید، در نتیجه می توانید با اطمینان کاملی اقدام به خرید نمایید.

به این نکته توجه داشته باشید که هر لامپی را بخواهید تهیه نمایید، در قدم اول بایستی کیفیت آن را بررسی کنید و برای دسترسی به لامپ های با کیفیت و اصل باید به مراکز معتبر اقدام نمایید. برقیجات جزو مراکز فروش انواع محصولات الکتریکی در کشور است که هم اکنون بهترین لامپ های باکیفیت را به صورت اینترنتی در اختیار شما عزیزان قرار می دهد. با دسترسی آنلاین از برقیجات بهترین لامپ هالوژن و ال ای دی را با قیمت مناسب تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *